Omdat er vaak onenigheid is over het rijden op gas, heb ik hier nu een apart topic aangemaakt daarvoor. zo houden we andere topics hierover schoon
Ik bijt het spits af met dat ik nooit van me leven gas zou willen hebben op een auto.
Dit met de volgende reden. Zelfs met de nieuwste technieken komt backfire nog regelmatig voor. Bijna elke week kom je er wel eentje tegen. Daarbij is de temperatuur van gas ook veel veel hoger bij verbranding, is veel schraler, je kleppen worden altijd heter en je cilinderwanden zullen altijd meer op hun klote krijgen.
Hoe je het ook went of keert, met gas vergal je je motor gewoon sneller, en slijt of verbrand alles gewoon harder.
Niet alle motoren zijn even gevoelig voor gas, sommige staan bij 90000 al met een defecte kop, andere pas bij 4 ton. ik denk dan altijd maar zo, 4 ton op gas, dan kan het dubbele op benzine makkelijk
Dit is mijn mening en die deel ik met bijna al mijn collega’s.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Om Tonie maar even te quoten:
Mechuccio schreef:Gaan we daar gezellig verder
Het enige dat ik hier nog wil toevoegen is dat mijn 16V met orginele kleppen, cilinderwanden, klepstoters, zuigers en koppakking inmiddels op 330.000 KM staat, en nog steeds (op benzine) met enige regelmaat flink op zijn klote krijgt en dik in de 7000 toeren gejaagd word, en dat allemaal op 330.000 kilometer.
Ik persoonlijk denk dus dat het wel meevalt met die versnelde slijtage eigenlijk.
En daar ben ik het helemaal mee eens. En ik vind 4 ton op gas meer dan voldoende. Tegen die tijd ben ik die auto toch wel zat en is het tijd voor wat anders. Bovendien heb ik nog nooit gehoord van moderne gasinjectie instalaties die backfires geven. Met mengstuk ja, met injector(en) nee.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Dan geef ik hier even tegenGAS
Wellicht dat je inderdaad makkelijk 8 ton kunt rijden met een kop op benzine, en dan “slechts” 4 ton op LPG, maar met het geld dat je uitspaart op die 4 ton kun je een compleet nieuwe motor in je auto laten lepelen door de garage en hem gespoten met een strik eromheen thuis weer af laten leveren, en dan ook nog op vakantie naar de Bahama’s als het moet.
Verder heb ik mijn mijn auto (voorheen van Eric Vertogen) heel in het begin een stuk of 3 backfires gehad (afgelopen 30.000 kilometer helemaal niet meer) en dit kwam omdat er gewoon een aantal dingen niet in orde waren, de verdamper stond verkeerd (kwam ik toevallig achter) en de lange luchtslang geeft een wat verhoogd risico op backfires, en nog wat kleine dingetjes. Maar nu heb ik absoluut geen last meer van backfires, zelfs starten op LPG is geen enkel probleem (alhoewel ik gewoon op benzine start op de injectie schoon te houden)
Verder is LPG voor motoren met een wat hogere compressie bij uitstek prima geschikt, want het doet lang niet zo snel aan detonatie als ron95 bijvoorbeeld, dus voor een 16V zonder pingelsensor is LPG nog steeds prima. en daarnaast wordt vaak gezegd dat LPG schraler is, maar LPG is vooral ook veel schoner, en dat merk ik iedere keer wanneer ik een plens verse olie in de auto gooi, de olie die eruit komt is even schoon als de nieuwe die erin gaat.
Nadelen zijn er ook natuurlijk, je mist kofferbakruimte (althans, meestal dan) je krijgt een vacuum ring op je luchtinlaat (bij G2) dus daar wordt ie iets geknepen, kost vast een stukje vermogen) en je haalt bij lange na niet het vermogen dat je uit benzine haalt. MAar goed, voor de stukjes dat je echt even asociaal wilt zijn zet je hem op benzine en dan dreun je er even goed vandoor. En de actieradius is wat kleiner, ik rij maximaal 400 kilometer op een tank van 55 liter (zonder 80% begrenzin) maar goed, laat dat dan 1:7 zijn, dat komt qua kosten neer op 1:21 bij euro98.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
als je een goede gasinjectie installatie koop allemaal geen zever meer.
Net een C5 V6break op gas gekocht, dat ding kan ik domweg niet betalen op benzine als je ziet dat benzine 3x duurder is…
Over de slijtage, kan idd best wat meer zijn, maar als alles goed staat afgesteld is het best te doen…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:dat ding kan ik domweg niet betalen op benzine als je ziet dat benzine 3x duurder is…
Zou natuurlijk wel wat schelen als je wat minder auto’s zou hebben?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nu geen gas. Omdat het niet rendabel is.
Als de dame straks 25 wordt, komt er op zeker gas in. Ik ben er ook zeker van dat XU-tjes daar goed tegen kunnen, door twee voorbeelden van vroeger: 1 kameraad had een bx 16 uit 86 met 350.000 op de teller, altijd op gas gelopen, en geen enkel probleem (tot ie de auto in elkaar reed).
Ander is mijn eigen Leader uit 87, gekocht met toen 270.000 op de teller en 1 jaar later met 335000 op de teller weer verkocht, ook zonder motorproblemen. (Dat was een 150-blok trouwens) Die auto lekte alleen aan alle kanten olie en LHM, het leek wel een BX
Daarnaast ook nog verschillende andere auto’s (andere merken, brrr ops:) op gas gereden en eigenlijk nooit problemen. Niet met voormengen en ook niet met LPI.
Mensen, autogas! Dat rijdt super!
Re: Discussie Topic : Wel of geen gas, en waarom ??
vortex schreef:veel schraler, je kleppen worden altijd heter en je cilinderwanden zullen altijd meer op hun klote krijgen.
Hoe je het ook went of keert, met gas vergal je je motor gewoon sneller, en slijt of verbrand alles gewoon harder.
Met gas slaan de kleppen idd. harder in, maar voor de rest van het motorblok is het echt beter dan benzine en diesel. Doordat de verbranding zo schoon is, vervuilt de olie niet en dat is weer heel goed te merken aan dat een lpg auto veel minder last heeft van slijtage van bijvoorbeeld zuigerveren en ook het vastkoeken van zuigerveren komt eigenlijk niet voor. Ook alle lagers worden gesmeerd door ‘betere’ olie, dus die hebben ook minder te lijden.
Daarnaast is ook mijn ervaring dat bijvoorbeeld de kleprubbers veel minder snel verharden en dus langer goed af blijven dichten, waardoor je niet zo snel last krijgt van olieverbruik. Dit zal ook wel weer terug te voeren zijn op dat er geen vervuiling van de olie optreedt.
Dat je kleppen sneller inslaan is trouwens ook voor een groot deel te wijten aan de schonere verbranding. Door het residu dat bij benzine en diesel achterblijft op de klepzitting, zorgt ervoor dat de klap van de dichtgaande klep opgevangen wordt…bij lpg zal dit meer metaal op metaal zijn.
En dat een hoop automonteurs iets tegen gas hebben is meer omdat ze weinig weten van hoe de systemen in elkaar zitten. Dat is ook wel weer de schuld van gasfabrikanten die hun gegevens alleen aan hun gasdealers bekend maken. Zo kunnen problemen met gas door de meeste garages niet goed opgespoord worden. En dan is er niets makkelijkers dan gewoon maar iedereen adviseren om niet op gas te rijden, omdat dat ‘slecht’ is.
Toegegeven, er zijn wel wat installaties met problemen geweest, waarbij sommige fabrikanten er in negatieve zin uitsprongen, maar als je ziet wat het budget van deze gasbedrijfjes is voor het doen van Research & Development, dan vind ik dat ze toch heel snel tot aardig betrouwbare systemen zijn gekomen. Als er veel meer op lpg gereden zou worden in heel Europa, dan was het budget hoger en kunnen ze ook met autofabrikanten samen iets ontwikkelen, ipv. de inbouw achteraf.
Ik rijd zelf op gas en kan je vertellen dat ik het elke dag leuker ga vinden…benzine en dieselprijzen zijn echt ongelooflijk hoog en blijven dat waarschijnlijk ook. Het is op het moment in bijna alle gevallen goedkoper om op lpg te rijden dan benzine of diesel.
Zelfs met de nieuwste technieken komt backfire nog regelmatig voor. Bijna elke week kom je er wel eentje tegen. Daarbij is de temperatuur van gas ook veel veel hoger bij verbranding, is veel schraler, je kleppen worden altijd heter en je cilinderwanden zullen altijd meer op hun klote krijgen.
Hoe je het ook went of keert, met gas vergal je je motor gewoon sneller, en slijt of verbrand alles gewoon harder.
Ik weet niet waar jij werkt, maar dat zijn dan allemaal mensen die er niks van snappen…
Problemen op gas komen gewoonlijk door:
- ouwe rommel die er met veel beunwerk is ingeprutst
- ouderwetse verdamperinstallaties die backfires maken
Beide problemen heb je niet als je zelf een nieuwe installatie laat inbouwen. Het gaat er vooral om of de motor bekend staat als een motor die er tegen kan. BX motoren kunnen er over het algemeen goed tegen.
Daarbij is het onbetaalbaar om op benzine te rijden als je meer dan eens per week naar de bakker rijdt met je auto.
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
ik rijd ook C5 V6 break op gas en gaat perfect zit er nu 20000km in en nog helemaal geen problemen gehad (kan ik van m,n ds nie zeggen ondaks dat ze verder wel goed loopt heb ik alles onderhand al moeten vervangen en dat terwijl het nog geen 6jaar oud was
Citroenbx schreef:als je een goede gasinjectie installatie koop allemaal geen zever meer.
Net een C5 V6break op gas gekocht, dat ding kan ik domweg niet betalen op benzine als je ziet dat benzine 3x duurder is…Over de slijtage, kan idd best wat meer zijn, maar als alles goed staat afgesteld is het best te doen…
Greetz Martijn
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Harm schreef:Problemen op gas komen gewoonlijk door:
- ouwe rommel die er met veel beunwerk is ingeprutst
- ouderwetse verdamperinstallaties die backfires maken
Klopt. De werking van de LPG-installatie is vrijwel volledig afhankelijk van de kwaliteit van de inbouw, de afstelling, de kwaliteit van de toegepaste onderdelen en de staat daarvan. Eigenlijk het zelfde verhaaltje als bij benzine en diesel.
Wat niet weg neemt dat enkele motoren het niet lusten. Echter ben ik van mening dat vele (vooral oudere) motoren er lekkerder op lopen. Vele koppen kunnen er gewoon goed tegen, wellicht is er zelfs geen extra slijtage waarneembaar binnen de normale gebruiksperiode! En als daar wel sprake van is, heb je gelijk, alleen kost het herstel doorgaans een peuleschil t.o.v. van de bespaarde kosten. Waardoor de keuze voor LPG toch een verantwoorde keuze is.
Wat blijft er over? Vaker tanken, minder bagageruimte, tsja… allemaal persoonlijke overwegingen waar geen algemeen advies voor te geven is. Ik blijf er bij, LPG is vooral een kwestie van smaak. En menig forumlid is al eens op zijn eigen mening teruggekomen, ten voordele van LPG.
Een vriendin van me had als lease-auto een Saab van € 40.000 op gas, die heeft ze na een jaar ingeleverd omdat ze in dat jaar 10 X de melding “stoppen, ga naar de garage” (of woorden van gelijke strekking) had gehad. Ze is toen maar overgestapt op een (volvo) diesel (en rijd ondertussen al 2 1/2 jaar zonder foutmeldingen).
Diesel rules
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wel typisch dat die foutmeldingen meestal niet uit de gasinstallatie kunnen komen, oftewel die slopelonderdelen in een moderne saab zullen waarschijnlijk eerder het probleem geweest zijn dan de lpginstallatie…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mee eensch… Uiteraard komen die foutmeldingen uit de nieuwerwetse gecomputeriseerde abracadabra van de wagen. Maar helaas hebben de meeste nieuwerwetse wagens dat, waardoor ze na de installatie van LPG veranderen in nog grotere error-generatoren dan ze af-fabriek al waren. Maar dat zegt ons niets over de LPG installatie an sich. Enkel over de starre houding van de fabrikanten t.o.v. de toepassing van LPG in hun wagens.
Dat het in de praktijk heel goed kan werken, heeft de praktijk ondertussen bewezen.
Het is dan ook algemeen bekend dat de meeste (domme) G1 installaties op carburatieblokken prima functioneren. (wederom weer mits goed ingebouwd, afgesteld en onderhouden) En toch is dat gek. Immers de nieuwe LPG systemen zijn veel intelligenter, waardoor ze dus beter zouden moeten functioneren…. In theorie zou dat ook zo moeten zijn naar mijn idee.
En oh ja… de meeste back-fire-horrors hebben allemaal te maken met een slecht ingebouwd systeem, slechte aftelling en/of versleten onderdelen. Of natuurlijk een brak blok waar nog nooit een voelermaat onder het kleppendeksel is geweest.
Harm schreef:BX motoren kunnen er over het algemeen goed tegen.
Zijn er ervaringsdeskundigen met de BX 19 GTi-motoren (cq TZi-Break)?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
graddus schreef:Wel typisch dat die foutmeldingen meestal niet uit de gasinstallatie kunnen komen, oftewel die slopelonderdelen in een moderne saab zullen waarschijnlijk eerder het probleem geweest zijn dan de lpginstallatie…
Mee eens, maarrrr de meeste auto’s hebben tegenwoordig zoveel motormanegmentssystemen aan boord dat wijzigingen achteraf ingewikkelder worden.
Hamvraag blijft: Waarom op lpg gaan rijden (met inlevering van een hoop bagageruimte) als je ook diesel kunt rijden ? De gebruikskosten ontlopen elkaar nauwelijks, diesel heeft meer kracht èn je hoeft veel minder vaak te tanken (bij mijn eerste BX tzd turbo tankte ik elke 1000 km…).
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wilan schreef:(bij mijn eerste BX tzd turbo tankte ik elke 1000 km…).