Ik heb vandaag geluk bij een een ongeluk gehad.
Ik reed een stukje met mijn acadiana. Plotseling leverde de motor geen vermogen meer. Trapte daardoor wat meer op het gaspedaal. maar hielp niets. Toen ik bijna stil stond kwam er rook onder de motorkap vandaan.Dacht gelijk aan kortsluiting en deed het contactslot uit terwijl ik nog steeds reed. De voedingsdraad van de bobine was helemaal uit de draad boom gefikt. Deze draad loopt niet via een zekering. Maar gaat via het contact van hert stuurslot rechtstreeks naar de bobine toe. Ik stond langs de kant van de weg en had dus even geen mobiel mee. Draadboom nog even goed bekeeken en geprobeerd te starten. Tot mijn grote verbazing was het weer starten en lopen aslof er niets aan de hand was.Toen gelijk naar huis gereden en de gesmolte draad uit de draadboom wegehaald en er een nieuwe draad ingezet. Gelukkig was hij niet in de andere draden helemaal ingesmolten want dan had ik behoorlijk meer werk gehad. Maar de draadboom is weer gerepareerd. En ik heb geen idee wat precies de oorzaak is geweest. Ik wil morgen weer een proef ritje maken met dachtlicht.En een amperemeter bij de hand houden. Moet onder de motorkap meten dan. Ik vermoed dat de 123 onsteking om een of andere oorzaak te veel stroom heeft gevraagd.
Zijn er mensen die hier ook ervaringen mee hebben. Ik blijf het raar vinden dat er maar 1 draad er plotseling uit fikt.En dat hij het nu ook weer goed doet.
Ik heb wel de auto vandaag gewassen met een hoge drukspuit. Normaal doe ik dat eigenlijk nooit. Maar altijd met een emmertje zeep en een spons.Kan dit een oorzaak hebben. OOk dat je pas na een half uurtje rijden kortsluiting krijgt.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn met soort gelijke ervaringen.
vriendelijke groet patri
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een herkenbaar verhaal, ik heb een jaar of drie geleden exact het zelfde meegemaakt. Bij mij smeulde hij alleen kort achter het contactslot, ik heb de wagen snel aan de kant gezet, de boel met tape omwikkeld en ik kon doorrijden. Zonder dat er eigenlijk iets veranderd is in de installatie, werkt het sindsdien probleemloos. De oorzaak heb ik nooit kunnen achterhalen….
Hi patje leuk weer wat van je te horen.Dus het is jou ook al een keer overkomen. Rij jij met contactpuntjes of een elektronische ontsteking.Er moet toch een verklaring voor zijn lijkt mij.De gele draad van het contact slot is wat dikker dan de grijze draad.Die daarop gewoon is aangesloten,Deze gele draad kan dus wat meer stroom hebben. Dan de grijze. Misschien dat de grijse draad veel warmer wordt dan de omliggende draden. Waardoor hij misschien een keer doorsmelt als hij zijn warmte niet kwijt kan of zoiets
Vandaag weer even bezig geweest.Ik heb de bedrading tot aan de 123 ontsteking nagelopen. ook de draaddoorvoer in de koeltunnel. Nergens een plekje gevonden wat mogelijk sluiting maakt naar massa. Ik heb de 123 ontsteking opnieuw afgesteld. En het blokje loopt nu ook weer een stuk beter. Dat is in ieder geval weer het positieve van het hele gebeuren.Ik blijf het in iedergeval nog regelmatig controleren. Maar denk dat het toch komt door veroudering kabels,in combinatie met een hoge tempratuur van de uitlaat.