Dynamo stuk, gevolgschade, maar hoe ernstig?
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 04 mei 2008 11:42 PM

Goed, sinds een paar dagen hoorde ik zo nu en dan een wat gierend, eigenlijk meer ruisend geluid uit de motorruimte komen. Na onderzoek leek dit bij de dynamo vandaan te komen, waar ik dan weer uit afleidde dat de lagers hun beste tijd hadden gehad. Dus het kopen van een andere dynamo dan wel een setje lagers stond al op de planning.

Net had ik de auto even nodig, maar hij wilde niet starten. Accu leeg of zo. Jump gekregen van de buurman. Bij het wegrijden het onmiskenbare gepiep van een slippende snaar, wat na 25 meter al weer ophield. Vervolgens bleef het acculampje branden, ergo er werd niet meer geladen.

Nog eens 100 meter verder rook ik verbrand rubber, dus gestopt en onder de kap gekeken. Ik zag de riem los liggen. Meteen weer huiswaarts gegaan (straatje om, zeg 500 meter. Ik was namelijk net het gebied uit waar mijn parkeervergunning geldig is, dus kon hem niet laten staan).

Bij nadere inspectie bleek dat de dynamo muurvast zit. Ik krijg er geen beweging meer in. De snaar is gebroken. Tot nu toe ‘geen probleem’. Echter, toen zag ik dat de onderste poelie op half elf hing!

Zie foto’s:


Van onder gezien, de poelie hoort volgens mij op dat kleine wiel vast te zitten.


Idem van boven.


Poelie eraf, zo te zien is de koelslang net gespaard gebleven. (hoop ik)


Dat is hem dan.


Het hart zit nog op de krukas.

De dynamo vervangen gaat me wel lukken, maar hoe zit het met die poelie?

Als ik dit plaatje bekijk:

Dan hoort dat hart er helemaal niet uit te kunnen? Ergo, het oude hart moet van de krukas en een nieuwe poelie erop? Of zou ik deze nog kunnen fiksen? Alle tips zijn welkom!

Oh ja het gaat dus om een 16v blok.

Merci,
JM

Profiel  
 
BX19TZI
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 974
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 05 mei 2008 12:52 AM
  [ # 1 ]

Ik zeg alleen:

Intressante foto’s. Rolling Eyes

BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 05 mei 2008 02:34 AM
  [ # 2 ]

Tja, ik heb eigenlijk mijn eigen vraag al een beetje beantwoord, dat hele ding (nummer 10 op het laatste plaatje) moet er natuurlijk af en er moet een nieuwe op. Ik heb nog niet echt goed kunnen kijken, maar ik denk dat ik er er wel bij moet kunnen als ik die kunststof kappen in de linker wielkast weg haal. En dan maar hopen dat het los wil komen.

Maar hoe het nou precies gegaan is? Ik bedoel die poelie valt niet zo maar uit elkaar lijkt mij, daar heeft echt behoorlijk wat kracht op gestaan. De snaar ziet er ook uit alsof ‘ie een beetje is opgevreten bij de breuk. Volgens mij heb ik nog mazzel gehad dat het niet op de snelweg gebeurd is…

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 mei 2008 02:41 AM
  [ # 3 ]
BX19TZI schreef:

Ik zeg alleen:

Intressante foto’s. Rolling Eyes

Pics gefikst! (een “/” teveel in de urls)

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 05 mei 2008 02:43 AM
  [ # 4 ]
patje74 schreef:
BX19TZI schreef:

Ik zeg alleen:

Intressante foto’s. Rolling Eyes

Pics gefikst! (een “/” teveel in de urls)

Ah okay sorry, dat had ik even totaal niet door. Bij mij (firefox) werden ze nl. wel getoond. Bedankt voor het fiksen!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 05 mei 2008 04:35 AM
  [ # 5 ]

Wat soms spontaan gebeurt is bij jou op aandringen van de kapotte dynamo wat versneld gebeurd. De uit 2 delen bestaande krukaspoelie is inderdaad geknapt. De procedure is hetzelfde als bij het vervangen van de d-riem, daarvoor moet ie ook los. Vliegwiel blokkeren dus, enz…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 05 mei 2008 12:40 PM
  [ # 6 ]

Dat is bij mijn BX ook eens zo gebeurd, alleen is bij mij toen de koelslang doorgesneden, maar dat is nog wel reparabel.
Ik denk dat die poulies nog wel verkrijgbaar zijn.
Iig is ie erg fijn bereikbaar, wiel eraf en wielkastkap los en je ziet hem al zitten.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook