Wat is dit?
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 852

Gepost: 05 mei 2008 08:31 PM

Beste Citroen liefhebbers,

Ik keek eens verder dan mijn neus langer is en zag een retourleiding (?) van LHM reservoir naar de remcilinder gaan. De dunne, hard kunststoffen slang heb ik nog nooit gezien. Zo ontdek je nog eens wat!

Wat is het en waarvoor dient het?

Foto’s:

De slang komt linksbinnen en ga langs de verdelerkap naar het midden (OVER het gele draadje) van de foto, de kleur is zwart

Hier loopt ie netjes langs de rand

De onderste slang die uit het T stukje loopt naar de onderkant van de foto is um.

Profiel  

Gepost: 05 mei 2008 09:00 PM
  [ # 1 ]

Je zegt het toch zelf? Leiding van de remservo naar LHM vat, maw lek/retour…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 410

Gepost: 05 mei 2008 10:52 PM
  [ # 2 ]

Hallo, dit is de lekleiding van de remklep, de retour zit aan de onderzijde van de remklep en loopt over het subframe naar de lhm tank die lekleiding loopt bovenlangs en komt bij de lhm tank via het t stuk in de retourleiding van de remklep en dan de tank in.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten

Gepost: 05 mei 2008 11:06 PM
  [ # 3 ]

okee! Als ik het goed heb is een retourleiding een lekleiding?

Ik begrijp het nog niet helemaal denk ik. De vering maakt gebruik van lhm onder hoge druk. Dat begrijp ik. Doen de remmen dat ook, of is dat op een niet zo’n hoge druk.

En hoe zit daarbij de toestroom (voeding van olie) en dan gebeurd er wat (bij vering wordt de auto hoger gezet, bij remmen de zuiger weggeduwt) hoe zit hem met die retour en lekleidingen dan? De rem wordt bediend en vervolgens niet, de druk gaat verloren en die olie dit de boel wegduwt stroomt terug via retour naar reservoir. Dit gaat toch niet onder een bepaalde druk? Hoe zit het me de vering wat dat betreft? Auto veert in en gaat weer terug, de olie wordt verplaatst door die beweging. Gaat naar de retour weer terug naar reservoir. Die druk daar is toch zo hoog dat na die beweging de druk niet geheel is afgenomen? Dan heerst er wel een hoge druk in die retourleiding?

Ik denk dat het redelijk snap maar nog niet helemaal!

En dan nog iets, ja als je toch bezig bent, als ik rem dan gaat dat goed en als ik iets verder intrap voel ik in mijn voet een tikje. Ik kan dan heeeeel iets naar beneden trappen.

Profiel  

b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 410

Gepost: 05 mei 2008 11:46 PM
  [ # 4 ]

de olie gaat onder hoge druk de cilinders in en na gebruik drukloos weer terug.
de lek olie dat is olie wat langs de zuigers lekt dit doet men om de zuigers te smeren en dan hoeft er ook niet zo’n nauwkeurige passing gemaakt te worden,goedkoper te produceren. dit wordt in de hydrauliek veel toegepast.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 06 mei 2008 01:05 AM
  [ # 5 ]
b.rozema schreef:

en dan hoeft er ook niet zo’n nauwkeurige passing gemaakt te worden,goedkoper te produceren. dit wordt in de hydrauliek veel toegepast.

Dat is kul natuurlijk….er worden juist zéér nauwkeurige passingen toegepast maar zelfs die kunnen niet voorkomen dat er olie langs de zuigers lekt en aan stangzijde terechtkomt. Deze olie wordt netjes opgevangen en via de retourleiding afgevoerd…........

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten

Gepost: 06 mei 2008 02:36 AM
  [ # 6 ]

Waar kan ik informatie vinden over de exacte werking van het systeem? Met tekeningen etc. Ik vind het namelijk wel interessant.

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 06 mei 2008 03:17 AM
  [ # 7 ]
Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 06 mei 2008 04:09 AM
  [ # 8 ]
GW-tje schreef:
b.rozema schreef:

en dan hoeft er ook niet zo’n nauwkeurige passing gemaakt te worden,goedkoper te produceren. dit wordt in de hydrauliek veel toegepast.

Dat is kul natuurlijk….er worden juist zéér nauwkeurige passingen toegepast maar zelfs die kunnen niet voorkomen dat er olie langs de zuigers lekt en aan stangzijde terechtkomt. Deze olie wordt netjes opgevangen en via de retourleiding afgevoerd…........

Komt op hetzelfde neer. In theorie zijn de lekleidingen niet nodig als de precisie van de passingen maar hoog genoeg is. Aangezien dat niet rendabel is, heeft men het anders opgelost. Neemt niet weg dat de passingen behoorlijk nauwkeurig zijn.

Er is, ook in de BX, een apart stelsel LEK retourleidingen en een apart stelsel WERK retourleidingen. Die LEk retouren hebben bij een frisse BX niet veel te doen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook