ben zelf geen SM rijder maar vind het een prachtige auto ..
nu hoor ik dat de motor het zorge kindje is van de SM, nu zag ik op CitroMobile een advertentie met een SM met daarin een DS 23 motor erin wat zijn hiervan de bevindingen?
Guy
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Koop een DS…
SM motoren zijn goed genoeg als je ze onderhoud…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Jep een sm met een ds motor, is zorgeloos.
Maar je beleeft niet de sensate van een sm….en echt perfect passen doet zo’n ds blok niet….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
bxsport schreef:Jep een sm met een ds motor, is zorgeloos.
Maar je beleeft niet de sensate van een sm….en echt perfect passen doet zo’n ds blok niet….
bedankt voor de reply, was er erg benieuwd naar gewoon qua intresse
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Je zet toch ook geen kever motortje in een Porche
Ik weet dit is vloeken in de kerk , maar
Komt daarbij dat de DS 23 de meest opgefokte DS motor is ( afgeleid van de traction blok ) .
Dus dat ding gaat wel goed ,dus wordt er mestal ook goed mee doorgereden , maar hij zit echt op de limiet van zijn kunnen , waardoor die lang niet zo betrouwbaar is als en 2 liter DS blok .
Dus meestal ben je er dan nog aan voor een revisie , plus alle ombouw ....
Voor die moeite heb je een SM motor betrouwbaar gemaakt en moet je niet beginnen beunen .
En het zicht is het ook niet :
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:Je zet toch ook geen kever motortje in een Porsche
Nee maar andersom wel.
Zijn er deeesse met een sm motor?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
paso schreef:wbogaerts schreef:Je zet toch ook geen kever motortje in een Porsche
Nee maar andersom wel.
Zijn er deeesse met een sm motor?
Yep ,
een Engelsman heeft het gepresteerd een SM motor in zijn DS te wurmen .
Dan heeft hij er een halfautomaat ( vier versnelling ) tegen gevezen , en ook nog het dak van zijn vierdeurs eraf gezaagd .
Heeft enkele jaren geleden op Citromobiel op de parking gestaan
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
wbogaerts schreef:
Komt daarbij dat de DS 23 de meest opgefokte DS motor is ( afgeleid van de traction blok ) .
Dat klopt natuurlijk niet helemaal he Walter, het korte slagblok is toch wel heel wat anders dan het langeslagblok uit de TA dat ook in de eerste DSen werd gebruikt.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
graddus schreef:wbogaerts schreef:
Komt daarbij dat de DS 23 de meest opgefokte DS motor is ( afgeleid van de traction blok ) .
Dat klopt natuurlijk niet helemaal he Walter, het korte slagblok is toch wel heel wat anders dan het langeslagblok uit de TA dat ook in de eerste DSen werd gebruikt.
Ja akkoord een beetje TE kort door de bocht , maar een DS blok is toch een doorontwikkelling van de TA motor ????
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee, de eerste DSen (tot 65, ID iets langer) waren een doorontwikkeling van het langeslagblok uit de TA (met crossflowkop, maar nog steeds langeslag met slechts 3 lagers op de krukas). Vanaf 65 is het een heel ander, overvierkant blok, dat wel 5 lagers heeft maar een crossflow kop heeft die er gelijkaardig uitziet aan de buitenkant als die van het eerdere blok. Toch een heel ander type motor in elk geval (dat wel weer is doorontwikkeld voor de CX). Het oude langeslagblok is wel tot het laatste moment in de HY gebruikt, zij het in een aangepaste andersom draaiende versie
wbogaerts schreef:graddus schreef:wbogaerts schreef:
Komt daarbij dat de DS 23 de meest opgefokte DS motor is ( afgeleid van de traction blok ) .
Dat klopt natuurlijk niet helemaal he Walter, het korte slagblok is toch wel heel wat anders dan het langeslagblok uit de TA dat ook in de eerste DSen werd gebruikt.
Ja akkoord een beetje TE kort door de bocht , maar een DS blok is toch een doorontwikkelling van de TA motor ????Walter
Ja, net zoals een SM-motor een afgezaagde achtcilinder is.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
robie schreef:[
Ja, net zoals een SM-motor een afgezaagde achtcilinder is.
Waarvan jij weet dat dat ook gelul is…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Voor degene die het willen weten even wat voor en nadelen op een rijtje
Mijn keus was een SM voor regulier gebruik, in mijn geval is de motor goed geplaatst geen rare bijgeluiden of gekraak etc.
Ik ben er mee eens: je mag het geen SM noemen ik noem het voor de handigheid maar even een DSM.
Even wat voor en nadelen op een rijtje:
Nadelen:
- Geen Maserati sport sensatie.
- Uitlaten zijn niet origineel dus moet naar pijpensnijder voor stukken.
- Koelslangen zijn aangepast dus zelfde euvel bij problemen
- Achteruit versnelling werk niet naar behoren (moet pook vasthouden tijdens achteruit rijden (misschien weet iemand hoe te verhelpen)
- Je weet niet wie de motor geplaatst heeft zoals ik op foto’s zie zitten er ook een hoop knutselaars bij, dan heb je kans dat er een hoop dingen niet kloppen (gekraak en bijgeluiden etc.) bij mij is dat gelukkig niet het geval.
- Puristen / Italiaanse autoliefhebbers zullen je met de nek aankijken maar gelukkig blijft het Citroen techniek.
- Deze auto’s hebben meestal veel meer KM’s gereden dus zal de algemene staat ook vaak minder zijn.
Voordelen:
- Met hogere snelheden veel minder lawaai (windgeruis e.d.) dan bij een DS maar dat is logisch omdat de SM gemaakt is voor hoge snelheden.
- Veel sleutelruimte in het motorcompartiment (tav een DS: geen koeltunnel etc.).
- DS onderhoud is stuk goedkoper en minder complex.
- Leent zich uitstekend voor LPG (werk dan wel die lelijke dop netjes weg..).
- Goedkoop in aanschaf en verbruik.
- Blijft een plezier voor het oog.!!!
Kort door de bocht zijn het voornamelijk economische redenen om voor dergelijke auto te kiezen.
Je kan altijd later weer een Maserati blok plaatsen, bijvoorbeeld een door Regembeau gemodificeerd, ook redelijk zorgeloos en nog meer PK’s!!
Voor wie het zich kan veroorloven: koop een SM met Maserati !!
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dick Kampen schreef:
Je kan altijd later weer een Maserati blok plaatsen, bijvoorbeeld een door Regembeau gemodificeerd, ook redelijk zorgeloos en nog meer PK’s!!
Nu die tijd is ook weer gepasseerd ; sinds vader Regenbeau de geest gegeven heeft is de kwalitiet van zijn bedrijf ook niet meer je dat .
Hoorde onlangs dat een totaal gereviseerd blok ( je wil niet weten wat ze daar voor durven vragen ) in de soep gelopen is ,
bij de vraag of dit geen garantie was werd dit met Franse flair weggewuift
da sta je dan .
Dick , wat fototjes van je bolide zijn zeker welkom .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dick Kampen schreef:Voordelen:
- Met hogere snelheden veel minder lawaai (windgeruis e.d.) dan bij een DS maar dat is logisch omdat de SM gemaakt is voor hoge snelheden.
- Veel sleutelruimte in het motorcompartiment (tav een DS: geen koeltunnel etc.).
- DS onderhoud is stuk goedkoper en minder complex.
- Leent zich uitstekend voor LPG (werk dan wel die lelijke dop netjes weg..).
- Goedkoop in aanschaf en verbruik.
- Blijft een plezier voor het oog.!!!
Dat met hoge snelheden minder wind vind ik niet echt een optie, want je moet het met een SM met orginele motor vergelijken, niet met een DS
Dus ik denk doordat een SM orginele motor minder hoeft te werken juist de orginele SM stiller, en als je de motor al hoort dan klinkt dat alleen maar goed.
Naar mijn idee ga je dus op geluid achteruit ipv vooruit
Eigenlijk is er maar 1 voordeel, dat is dat je in een SM body rondrijdt met iets lagere kosten, maar daarbij verlies je denk ik wel het echte SM gevoel, door het missen van het geluid en vermogen…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het is maar net hoe je het ziet. Als een motorswap of een koetswerkswap.