Hallo ik heb met mijn ZX1.6 uit ‘96 wat elektrische problemen.
Het begon met het overlijden van mijn startblokkering. de ANWB heeft toen een draad van zekeringenkast naar brandstofpomp gelegd.
Deze draad is tussen mijn stoel gekomen en heeft kortsluiting gemaakt.
Er is toen een nieuwe draad gelegd, de auto start weer gewoon maar
ruitenwisser en remlichten doen niets. Als ik op m’n rem trap dan gaat het accu lampje branden en mijn radio aan/uit.
Bij auto op contact brand het accu lampje ook niet.
Er komt geen stroom binnen bij de zekering van de ruitenwissers e.d.
Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Klinkt als zekeringskast uitgefikt…
Zekeringskasten zijn zwak van citroens
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Al mijn zekeringen waren nog in orde. Ook zag ik achter de zekeringenkast geen verschroeide kabels oid.
Totaal aantal Berichten: 767
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Probleempje met de massa gok ik…
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Bedankt voor je reactie
Ik ga zondag ook ff de massa nakijken. Zijn er nog meer massapunten dan het punt van de accu naar de carosserie?
Totaal aantal Berichten: 767
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Bramm schreef:Bedankt voor je reactie
Ik ga zondag ook ff de massa nakijken. Zijn er nog meer massapunten dan het punt van de accu naar de carosserie?
Er is maar 1 punt van de minpool van de accu naar de carosserie
Verder vormt elk elektrisch onderdeel een contactpunt naar de massa toe natuurlijk.
Let met name op plus (+) die contact maken met de carosserie. Ik denk eerder dat de massa verstoort wordt dan dat de massa ontbreekt…
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Oke, duidelijk verhaal .
Morgen maar eens kijken
Oke net weer gekeken. Geen draden gevonden die niet zaten waar ze horen te zitten.
Ook heb ik de zekeringenkast vervangen. Dit alles zonder resultaat.
Probleem blijft dus:
Geen acculampje bij contact
Geen radio
Geen ruitenwissers
Geen Remlichten.
Vorige week maakte ik een testritje en toen viel mij op dat als ik remde het acculampje fel gaat branden en steeds zwakker wordt. Ook als ik rem gaat de radio aan.
HELP!!
Ik had een soortgelijk probleem. ANWB erbij en die heeft een draad korter gemaakt waar sluiting in zat. De draad zat in de zekeringkast in de motorruimte. Het is een klein zwart doosje waar een dikke draad ingaat.
Hij heeft het doosje opengemaakt en daar was het probleem duidelijk zichtbaar. Er zitten twee draden met een dikke ring over een boutje met een moertje erover om het vast te houden. Daarvan was er een aangetast en half gesmolten.
Jos
Jos van der Voort
Ik heb net gelijk gekeken Jos. Ik heb het zekeringenkastje bij de motorruimte los gehaald. Preventief alle zekeringen vervangen ( waren allemaal nog ok zo te zien). Die 2 dikke kabels gaan met een schuifstekkertje op het kastje.
Daar was zo te zien niks mee aan de hand. Ik heb helaas geen multimeter op dit moment dus heb niks kunnen meten helaas.
Bedankt voor je hulp
Heeft het wel geholpen?
Kan ook zijn dat je accu gaar is. Daar zou ik ook nog maar eens op meten.
Jos van der Voort
Ik heb vanmiddag de haynes naar m’n vader toegemaild ( Jos, nogmaalss dank!). Die heeft het electische schema geprint en is gaan zoeken naar mogelijke oorzaken.
Het zou kunnen zitten in de kabel van de zekeringkast naar het contactslot. Die kabel doorgemeten en erachter gekomen dat er een te hoge weerstand op die kabel zit. Dus een extra kabel ertussen gelegd.
Toen de auto gestart en alles werkt weer zoals het hoort
In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken
Zo’n vader wil ik ook. Bij mij is het probleem ook nog steeds niet helemaal over alhoewel ik niet meer de lichtjes krijg. Toch gaat soms nog wel eens de radio uit als ik op de rem trap.
Jos
Jos van der Voort