Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@Wilan
Gebaseerd op een BX heb je zeker een punt. Al reed ik met mijn 16trs 1 op 9,5 gemiddeld, en dit kan zeker zuiniger.
Maar reken dit eens uit met een G3-wagen en je bent nergens meer. (Kun je nagaan wat er gaat in je berekening gaat veranderen als de belasting helemaal weg valt!)
Zo zou ik zelf best aan een XM willen. Maar dan eentje met G3 aan boord, en absoluut geen diesel. Zet die eens naast elkaar en je weet wat ik bedoel.
Ik ben lang geleden eens overgestapt van een Megane diesel naar een Cordoba op G3, ineens daalden mijn kosten ontzettend.
@karel
Een diesel is zeker robuuster, al heb ik bij mijn 4 gasbakken eigenlijk alleen maar extra LPG-gerelateerd onderhoud gehad welke amper waarneembaar waren in de prijs per kilometer.
Harm schreef:Zijn er ervaringsdeskundigen met de BX 19 GTi-motoren (cq TZi-Break)?
Volgens mij stikt ‘t ervan, ik ken wel gti’s op gas…
*zucht* Ik hoopte natuurlijk dat mijn vraag zou leiden tot het delen van ervaringen door ervaringsdeskundigen, omdat een LPG-overstap nog steeds in mijn gedachten speelt (mits onderbouw)
patje74 schreef:Ik ben lang geleden eens overgestapt van een Megane diesel naar een Cordoba op G3, ineens daalden mijn kosten ontzettend.
Omdat je niet meer autorijdend gezien wilde worden?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ik heb aardig wat km’s weggestampt in mijn BX-nix-op-lpg; ik vrat daarmee toch wel bougies en andere ontstekings-componenten.
Ook de klepjes hebben wat zorg nodig; bij een BX diesel kun je die redelijk veilig verwaarlozen.
Niet helemaal verwaarloosbaar al met al. Maar met 1250 km in de week lijkt het ook al wel snel “vaak” dat je iets moet vervangen, terwijl 10.000 km gewoon 2 maanden rijden is.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wilan schreef:
diesel: 20.000km/18= 1111 L * €1,34= €1489 + € 672 (wegenbelasting)= €2251
Gas: 20.000km/10= 2000 L * €0,66= €1320 + € 716 (wegenbelasting)= €2036
Grappig trouwens, als ik dit vergelijk met mijn B(ni)X op euro 95
20.000km/15= 1333 L * €1,54= €2053 + € 256 (belasting)= €2309
Gooi ik hier en gaspot in dan ziet het er zo uit;
20.000km/13= 1538 L * €0.66= €1015 + €676 = €1691
Zou dit een G3 wagen betreffen dan ziet het er zo uit;
20.000km/13= 1538 L * €0.66= €1015 + €300 = €1315
Maar goed, eerlijk is eerlijk, een 1.4tje vergelijken met een 1.9 olieboot slaat nergens op.
Mijn ex 16TRS dan maar…
20.000km/9,5= 2105 l * €0.66= €1389 + €676 = €2065
Bij G3;
20.000km/9,5= 2105 l * €0.66= €1389 + €300 = €1698
Conclusie; mijn B(ni)X op benzine is zo gek nog niet. En natuurlijk het feit dat bij slechts 20.000Km per jaar de verschillen toch al stevig te noemen zijn als het gaat om een G3 installatie. Hierdoor is het omslagpunt t.o.v. benzine erg laag.
Wat eigenlijk zeer logisch is. Nagenoeg geen extra belasting, maar wel meer dan 50% lagere brandstofkosten.
Kortom, waarom nog gedoe met benzine?
@karel
Ik heb met de TRS nimmer ontstekingsproblemen gehad. Sterker nog, ik heb enkel 2 maal bougies vervangen in 50k. En niet uit nood maar uit gewoonte. Op de kleppen zat geen waarneembaar verloop. Wellicht kan Lars daar meer over zeggen, hij heeft de kop er af gehad.
Maar daar begint het pas bij een benzine- of gas-auto
Dat snap ik nooit zo. Het enige wat je vaker moet vervangen dan bij een diesel zijn de bougies. Verder heeft mijn gashok niet meer onderhoud nodig.
Harm schreef:Het enige wat je vaker moet vervangen dan bij een diesel zijn de bougies.
Hahaha, en de bougievonkjes! elke week een zakje
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En dan moet je je niet laten verleiden tot grotere verpakkingen, anders krijg je beduidend minder trekkracht als het zakje open is blijven staan…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jongens, we hebben al een vonkendraadje , laten we het hier over LPG hebben!
patje74 schreef:
Ik heb met de TRS nimmer ontstekingsproblemen gehad. Sterker nog, ik heb enkel 2 maal bougies vervangen in 50k. En niet uit nood maar uit gewoonte. Op de kleppen zat geen waarneembaar verloop. Wellicht kan Lars daar meer over zeggen, hij heeft de kop er af gehad.
De verbrandingsruimtes waren brandschoon, de kleppen zager er goed uit, de klepzitting ook. Geen zichtbare slijtage.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
patje74 schreef:@Wilan
Gebaseerd op een BX heb je zeker een punt.
Bestaat er nog een wereld buiten de BX ?
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wilan schreef:patje74 schreef:@Wilan
Gebaseerd op een BX heb je zeker een punt.Bestaat er nog een wereld buiten de BX ?
Gezien je avatar wel ja…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
oudelut schreef:Harm schreef:Zijn er ervaringsdeskundigen met de BX 19 GTi-motoren (cq TZi-Break)?
Volgens mij stikt ‘t ervan, ik ken wel gti’s op gas…
*zucht* Ik hoopte natuurlijk dat mijn vraag zou leiden tot het delen van ervaringen door ervaringsdeskundigen, omdat een LPG-overstap nog steeds in mijn gedachten speelt (mits onderbouw)
Ik heb op moment een Bx GTI met LPG onderbouw, die loopt erg goed op gas, Hij start op Benzine en schakelt al snel automatisch over op gas. Ik zag trouwens dat hij de installatie in 1999 heeft gekregen.
Met de LPG onderbouw mis je de ruimte in de kofferbak ook niet!
Deze is ook te koop! (zie onderschrift)
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=189768&highlight;=
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
DriverD schreef:Wilan schreef:patje74 schreef:@Wilan
Gebaseerd op een BX heb je zeker een punt.Bestaat er nog een wereld buiten de BX ?
Gezien je avatar wel ja…
Ssst ! Niet verder vertellen ! Ik doe net alsof ik nog een BXer ben. ops: Ik kan er ook niks aan doen dat citroen te vroeg met de productie van BXen gestopt is….
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Met BXjes is het verschil klein(zuipende 1.9e op lpg tov ultra zuinige 1.9D)
Ik zit met men C5 bv op paar een eurotjes ofzo minder verbruikskost dan de 1.9D BX.
Verschil is dus wel een V6 automaat tov een 1.9D hand…
(Daarom dus -> V6 )
Als je dan effe gaat kijken naar een 2.2HDI
C5 2.2HDi Automaat: 7.1l/100km
C5 V6 automaat: 10.2l/100km
Dus:
HDi: €9.23
V6: €14.28
V6 op lpg: €5.1
(BX diesel is €7.54)
Dan zit je dus op de helft ongeveer van de C5 diesel.
Dan haal je de (hier) 400euro ofzo extra belasting tov de diesel er zéér snel uit.
Als je dan nog kijkt naar G3 bij jullie zit je van het begin af voordeliger…
Weet dat het geen BX geleuter is, maar zo die je wel dat bij een zuipende diesel het verschil groot is
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ok ok het kan allemaal wel goedkoper zijn en beter voor het milieu blabla, maar het blijft een alternatief en dat merk ja aan alles. De motor presteert minder, je kofferruimte is kleiner,je rijdt minder ver op een tank en moeilijker te krijgen in het buitenland. Er is toch altijd wel wat mee. Of je moet langer wachten op afleveren of het afstellen wil niet. Maar het aller belangrijkste vind ik om GEEN gas te nemen is omdat ik het zielig vindt voor de motor. Zo’n arm naar adem snakkend motortje in het vooronder als je in wil halen of met volle bepakking onderweg. Je merkt gewoon aan de motor dat je hem verwend door even op benzine te rijden.
Denk in extremen een C6 V6 HDI of een C6 V6 op gas. Dan echt wel een V6 HDI.