Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
owja, als je hier de wegenbelasting mee in rekening neemt heb ik met de C5 na 38000km winst tov de BX 1.9D
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
McDean schreef:Ik heb op moment een Bx GTI met LPG onderbouw, die loopt erg goed op gas, Hij start op Benzine en schakelt al snel automatisch over op gas. Ik zag trouwens dat hij de installatie in 1999 heeft gekregen.
Met de LPG onderbouw mis je de ruimte in de kofferbak ook niet!
Deze is ook te koop! (zie onderschrift)
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=189768&highlight;=
Maar helaas is het niet mogelijk deze installatie over te sleutelen in mijn break en vervolgens goedgekeurd te krijgen… Succes met de verkoop!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
tuurlijk wel…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nope, in NL mag de tank slechts 3 (?) jaar oud zijn om opnieuw in te mogen bouwen. Tevens moet het originele certificaat nog bij de tank aanwezig zijn bij de keuring om het zaakje op je kenteken te krijgen.
Heb je eenmaal een installatie in je wagen, dan kun je naderhand gerust een andere gebruikte tank inbouwen natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
ooowk
Hier moet de tank gewoon voorzien zijn van het R6401 keurmerk…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Peteryed schreef:Maar het aller belangrijkste vind ik om GEEN gas te nemen is omdat ik het zielig vindt voor de motor. Zo’n arm naar adem snakkend motortje in het vooronder als je in wil halen of met volle bepakking onderweg. Je merkt gewoon aan de motor dat je hem verwend door even op benzine te rijden.
Denk in extremen een C6 V6 HDI of een C6 V6 op gas. Dan echt wel een V6 HDI.
Heb je nooit gehoord van LPI? Dat werkt samen met de originele motormanagement, eigen injectors (dus geen restricties in de aanzuiging) en presteert en verbruikt identiek aan benzine.
Er is een verschil tussen kant en klare universele toepassingen en installaties die zijn ontworpen met goedkeuring van en samen met de fabrikant van de auto. Niet van toepassing op de BX trouwens.
Toen ik bij een gasboer werkte kon je tijdens testritten echt geen verschil merken tussen een Volvo of Renault op benzine of gas.
offtopic:... Zielig voor een motor? Verwennen? Dingen hebben geen ziel of emoties dus geen argument. Een motor bestaat alleen maar om afgebeuld te worden en na gebruik te worden omgesmolten. God zij dank hebben die dingen geen emoties. Trouwens als mijn auto emoties zou krijgen stak ik het ding DIREKT in lichterlaaie!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Zo’n arm naar adem snakkend motortje in het vooronder als je in wil halen of met volle bepakking onderweg. Je merkt gewoon aan de motor dat je hem verwend door even op benzine te rijden
Ik wou erop gaan reageren, maar Alcyone heeft het al mooi verwoord
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Peteryed schreef:Ok ok het kan allemaal wel goedkoper zijn en beter voor het milieu blabla, maar het blijft een alternatief en dat merk ja aan alles….
Gas is dus een alternatief… en welke vorm komt je benzine in je verbrandingskamers?
Juist!
Maar goed, Peter heeft waarschijnlijk alleen in LPG-bakken gereden welke slecht onderhouden zijn of gewoon slecht ingebouwd waren. Of te veel met bevooroordeelde monteurs gesproken natuurlijk! Hoe dan ook, zijn ervaring is niet reprentatief voor de algemene gang van zaken.
Citroenbx schreef:Met BXjes is het verschil klein(zuipende 1.9e op lpg tov ultra zuinige 1.9D)
Nog ff een kleine correctie: Ik ging uit van een 1.8 tzd TURBO omdat ik die vergelijkbaar acht aan een 1.9 benzine. Bovendien heb ik er zelf een paar gehad waardoor ik weet dat die 1:18 kunnen lopen. Ik heb begrepen dat de 1.9D inderdaad nog een paar stapjes zuiniger is (maar ook trager waardoor een vergelijking met een 1.9 benzine mank gaat )
Maar goed, ik ben dus zelf onlangs overgestapt op benzine. Volgens de cijfers moet mijn 2 liter 405 met 120 PK sterker zijn dan m’n 1.8 tzd turbo met 90 PK. Maareh, dat voelt niet zo. Waarom? De diesel trekt goed vanaf 2000 toeren en levert z’n max tussen 3000 en 4000 toeren. De benzine begint pas bij 4000 toeren goed te trekken, om z’n max net onder de 6000 toeren te halen. Dat zijn toerentallen die ik bij ‘normaal’ rijden nooit haal. Als ik in de stad met de BX in z’n 2e versnelling uit de bocht kwam dan zat ik aan het begin van z’n krachtsgebied, Bij m’n 405 begint ie in z’n 2 pas vanaf 60km/uur z’n kracht te leveren. Aangezien gas een ‘mindere’ uitvoering van een benzinemotor is, zal dat probleem alleen maar erger worden
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Een groot voordeel van het laten lopen op gas is dat er geen motorvervuiling optreedt. De olie blijft ook gewoon helder (maar die moet je desondanks wel op tijd verversen).
Daardoor heeft een auto het op gas niet bepaald zwaar. Dus waarom ie naar adem zou moeten snakken - ik weet ‘t niet.
En dat er ook wel wat afgeprutst werd (en wordt?) in gas-land is ook duidelijk. Ik zou dat nog eerder een argument tegen het gebruik van gas vinden dan het gebruik van gas op zich (waar ik geen kwaad in zie).
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Wilan schreef:Citroenbx schreef:Met BXjes is het verschil klein(zuipende 1.9e op lpg tov ultra zuinige 1.9D)
Nog ff een kleine correctie: Ik ging uit van een 1.8 tzd TURBO omdat ik die vergelijkbaar acht aan een 1.9 benzine. Bovendien heb ik er zelf een paar gehad waardoor ik weet dat die 1:18 kunnen lopen. Ik heb begrepen dat de 1.9D inderdaad nog een paar stapjes zuiniger is (maar ook trager waardoor een vergelijking met een 1.9 benzine mank gaat )
Maar goed, ik ben dus zelf onlangs overgestapt op benzine. Volgens de cijfers moet mijn 2 liter 405 met 120 PK sterker zijn dan m’n 1.8 tzd turbo met 90 PK. Maareh, dat voelt niet zo. Waarom? De diesel trekt goed vanaf 2000 toeren en levert z’n max tussen 3000 en 4000 toeren. De benzine begint pas bij 4000 toeren goed te trekken, om z’n max net onder de 6000 toeren te halen. Dat zijn toerentallen die ik bij ‘normaal’ rijden nooit haal. Als ik in de stad met de BX in z’n 2e versnelling uit de bocht kwam dan zat ik aan het begin van z’n krachtsgebied, Bij m’n 405 begint ie in z’n 2 pas vanaf 60km/uur z’n kracht te leveren. Aangezien gas een ‘mindere’ uitvoering van een benzinemotor is, zal dat probleem alleen maar erger worden
Dat ligt dan aan het motortype in je 405… Een BX GT of 19 TZI Berline heeft z’n max koppel rond de 3000: 150 NM. Das een hoop koppel bij een wel heel erg laag toerental voor een benzinemotor. Mag je zelf de fabrieksspecs opzoeken.
Tis dat ik automaat wil rijden en dat met gas nog ongunstiger is dan diesel, maar anders vind ik de GT motor qua klank, geur en karakter te prefereren boven een diesel en qua geluid is tie magisch superieur (beetje tegenstelling beschaafde prinses <-> zware shag rokende fabrieksarbeider). En aangezien gas beter ruikt dan benzine beter ruikt dan diesel, zowel verbrand als onverbrand, is er een kans dat ik in de toekomst na deze gasolie excursie terug keer naar LPG.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Toen ik met mjn TRS bij de gasboedr vandaan reed, heb ik op de snelweg gechecked of hij wel op LPG stond. Ik merkte geen vershil. OK, ik ben geen scheurneus, en er zal absoluut wel enig verlies zijn t.o.v. benzine, maar het is zeker bij een goede installatie geen ramp.
Daarbij komt dat een standaard diesel nu ook geen echte scheurneuzenwagen is.
Maar nogmaals, ik kan mij goed voorstellen dat men vanege het karakter van een diesel voor een diesel kiest. Maar dit zegt absoluut niets over LPG.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
patje74 schreef:Peteryed schreef:Ok ok het kan allemaal wel goedkoper zijn en beter voor het milieu blabla, maar het blijft een alternatief en dat merk ja aan alles….
Gas is dus een alternatief… en welke vorm komt je benzine in je verbrandingskamers?
Juist!
Maar goed, Peter heeft waarschijnlijk alleen in LPG-bakken gereden welke slecht onderhouden zijn of gewoon slecht ingebouwd waren. Of te veel met bevooroordeelde monteurs gesproken natuurlijk! Hoe dan ook, zijn ervaring is niet reprentatief voor de algemene gang van zaken.
Als Skoda verkoper, jaren geleden, reed ik iedere dag in een Fabia TDI 100 pk. Tot op een gegeven ogenblik een verkeerd bestelde Fabia 1.4 100 pk op LPI mij toebedeeld werd. Ingebouwd door Adrie Schouten in Heerenveen. Mijn vooroordeel met betrekking tot gas is daarmee wel degelijk bevestigd. Ik heb nog nooit in zo’n waardeloze auto gereden. Geen fut, geen snelheid. Net alsof er een gigantische prop in de uitlaat zat. Bovendien stond ik om de 300 kilometer bij de pomp. Geeft mij dan maar die 100 pk TDI.
Ik vind het jammer dat als je je mening geeft en het past niet in de discussie dat dit niet serieus wordt genomen. Oh ja en alsjeblieft nu niet Skoda gaan lopen afkraken om gas te promoten. Ik wil alleen even aangeven dat mijn mening niet zomaar ergens in geen grijs kinderverleden is ontstaan. Ik respecteer ook de mening van die gene die wel op gas rijden en dit prettig vinden.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ach, het maakt niet uit wat je schrijft. Jouw ervaring is toch niet representatief
Eveneens ben ik tevens ook.