De diesel stuitert sinds vanmiddag bij het leven. Uitlezen geeft code 53, fout in de stroomvoorziening. Na vervangen van de zekering (nr 7) doet ze het weer heel even, daarna schakelt het weer over op stuiteren. De computer geeft daarna overigens niet altijd een foutmelding en bovendien zijn de zekeringen helemaal niet kapot!?
Zou door het warme weer een relais aan het muiten zijn? Zitten er nog relais ergens, en wat zou het anders voor fout kunnen zijn?
De stekkers van de computer heb ik al los gehad, dat bracht geen oplossinhg.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
de laatste keer dat ik die foutmelding kreeg en bleef krijgen was toen de stekkers niet goed contact maakten.
Ik reed toen overigens zonder die klemmetjes om de stekkers.
Nou, dan moet ik die zo maar even extra schoonmaken. Raar zou het wel zijn, want de stekkers heb ik er net afgehaald en weer terug op gezet, maar geen verschil….
Overigens hoor ik de kleppen wel snoeihard klikken bij het contact aanzetten, dat deel werkt dus.
Edit;
anders moet ik morgen maar naar Amersfoort op en neer in de v6….Shit….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Geen resultaat. Ze tikt naar hartelust (de kleppen) maar is zo stug als het achterend van een koe.
Ter achtergrond informatie;
-het kwam uit het niets,
-voor èn achter zijn stug
-doet het dus wel heeeel even goed, daarna weer stug
-geeft alleen foutmelding 53
-zekering is goed
-stekkers zijn schoon
-computer geeft nu geen foutmelding, maar is toch stug.
Wat zou dat kunnen zijn? Een paar kleppen die hun eigen leven leiden?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Igv storing stroomvoorziening nog een extra massakabel trekken van het massapunt aan de binnenscherm naar het centrale massapunt op de bak.
wie weet….
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Het is wel een type 2 maar wellicht helpt het…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Heeft iemand wellicht het elektrische schema van de vering? Ik krijg toch sterk het vermoeden dat er ergens in de voeding een knikje zit. Een extra zekering of relais misschien? Bekabeling lijkt me stug, zo uit het niets.
Bovendien inderdaad de massa tip opvolgen, op welk massapunt zit de computer?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik zou toch maar even alert blijven, het 2e device dat ineens stroom problemen heeft…
Beide ecu’s zitten in dezelfde box. 2 dingen die tegelijk plaats vinden is niet altijd oorzaak-gevolg maar je moet het ook niet uitsluiten
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
malle pietje schreef:Heeft iemand wellicht het elektrische schema van de vering? Ik krijg toch sterk het vermoeden dat er ergens in de voeding een knikje zit. Een extra zekering of relais misschien? Bekabeling lijkt me stug, zo uit het niets.
Bovendien inderdaad de massa tip opvolgen, op welk massapunt zit de computer?
Aan de binnenscherm (computerbakzijde) zitten er 3 massapunten bij elkaar, je moet vervolgens de onderste hebben met een dun wit daadje. Als je het witte draadje volgt zie dat die naar de veercomputer loopt.
Smeer het schroefdraad van de massaboutjes met kopervet in, draaid makkelijker en geleid ook weer beter.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Kopervet maakt het niet betergeleidend dan een stuk schoon draad. Dus gebruik met mate
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Malle Pietje,
Ik heb wel een verzameling mooie documenten en schema’s voor je? Misschine heb je er wat aan.
Laat meer even weten via PB
Groet!
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Bij de v6 heb ik de massapunten ingesmeerd met kopervet en de punten bovendien met elkaar en de minpool van de accu verbonden. Moet eerlijk zeggen dat ik niet direct verbetering zie.
Geleidt kopervet niet? Lijkt me toch wel?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
malle pietje schreef:Bij de v6 heb ik de massapunten ingesmeerd met kopervet en de punten bovendien met elkaar en de minpool van de accu verbonden. Moet eerlijk zeggen dat ik niet direct verbetering zie.
Geleidt kopervet niet? Lijkt me toch wel?
Als je ook een extra (dikke) massadraad vanaf de minpool van de accu doorverbind met een oogje aan de massapunt van de versnellingsbak, zou je meer verbeteringen moeten zien.
Volgens mij geleidt kopervet wel. Ik heb bij mijn XM alleen het schroefdraad van de boutjes met kopervet ingesmeerd. Want dat witte aluminium corrosie geleidt absoluut niet .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Toch zo zn voordelen als je in het schemer klust, zie je het lampje van de accu tenminste licht opbranden.
De dynamo is dus overleden. De spanning gemeten met draaiende motor, circa 11,8V, daarna een paar flinke hengsten op de dynamo gegeven, resulteert in 13,2V en direct veert ze weer fatsoenlijk.
Met andere woorden, de computer schakelt blijkbaar zelf de primaire functies van de auto uit bij te lage accuspanning, zodat je voldoende spanning behoudt om naar huis te rijden…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
malle pietje schreef:Toch zo zn voordelen als je in het schemer klust, zie je het lampje van de accu tenminste licht opbranden.
De dynamo is dus overleden. De spanning gemeten met draaiende motor, circa 11,8V, daarna een paar flinke hengsten op de dynamo gegeven, resulteert in 13,2V en direct veert ze weer fatsoenlijk.
Met andere woorden, de computer schakelt blijkbaar zelf de primaire functies van de auto uit bij te lage accuspanning, zodat je voldoende spanning behoudt om naar huis te rijden…..
mooi dat je het probleem gevonden hebt en nu de dynamo reviseren.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Mooi dat de oplossing daar is maar…
Zit je koelslang nog wel aangesloten malle pietje, onderin de bak gaat die pijp de computerruimte in kijk daar ook eens naar zit er geen vuil in verstopt met ik weet niet wat, zou kunnen dat er iets te warm loopt de VN05N solid state relais zijn uitgerust met oververhittings protectie.
Oftewel eerst doen ze het totdat ze het een beetje warm vinden worden en dan schakelen ze zichzelf uit.
Extra check, en een simpele,
Greetz,
JayJay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.