Hallo!
Ik lees per toeval op een ander forum dat iemand voor zijn navigatie een pulsgever nodig had, en dit heeft afgetapt van zijn ECU/computer… Het werkt bij hem, en hij wist dit omdat hij dit ooit ook zo had opgelost in zijn Citroën BX.
Aangezien de pulsgever voor mijn CC nog steeds problemen oplevert, en ik sinds afgelopen week ook een VDO-DAYTON MS5000 navigatie-systeem heb gekregen die een puls nodig heeft, ging er nu bij mij natuurlijk een lichtje branden…
Iemand bekend met deze pulsgever en met de mogelijkheid om er gebruik van te maken? Misschien zelfs wel welke (kleur) draad ik zou moeten aftappen?
Thnx! Geert
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
werkt de CC niet op toerental puls ipv snelheids puls?
mijn vdo dayton (ms 4100) doet het perfect zonder puls, al staat er in het boekje dat je hem nodig hebt.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat zou niet zo slecht zijn als de BX al een standaard speedpuls heeft. Mocht het nu echt niet lukken, dan kun je altijd nog gaan voor de iets minder elegante methode met een magneetje op de as. Ik heb ervaren dat dit eigenlijk best goed werkt!
Maar tot nu toe niemand die weet óf en zo ja wélk draadje je van de ECU zou kunnen aftappen als puls?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
volgens mij zit er geen snelheispuls op, de versie’s met computer hebben toch ook een apparte opnemer op de kabel zitten voor de snelheidspuls? dat zou niet nodig geweest zijn als de puls al aanwezig was.
misschien zijn ze nog te bestellen bij citroen, die opnemers.
doet de vdo dayton het niet zonder puls?
VDO verkocht vroeger (en misschien nog?) als onderdeel van de toenmalige cruise control systemen een pulsgever die je in de daartoe doorgeknipte snelheidsmeterkabel moest monteren.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bij VAG auto’s en fiats kun je zo’n pulsgever in de bak bouten als die er niet standaard in zit. Wellicht is dat een optie.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De tellerkabel van een BX bestaat uit 2 delen: hier kun je een pulsgever van een Cx, Bx, of enkele modellen Xm tussen schroeven en klaar is kees.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik weet dat op de latere type’s (saxo ‘‘97 xantia 93) een kabel nummer 1360 de plus kabel was
echter in mijn DS is de CC aangesloten op de min zijde van de bobine (wellicht het proberen waard)
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Zo zit tie in mijn BX idd ook.
Edit: via de bobine dus.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
dan is de CC geregeld via het toerental bij jullie
Joh! Zo ver was ik zelf ook wel jah. Werkt overigens prima.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
voor een vdo dayton navigatie lijkt het mij wat mijnder geschikt
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Haal gewoon een pulsgevertje van een cx of xm op de sloop en klaar ben je!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Haal gewoon een pulsgevertje van een cx of xm op de sloop en klaar ben je!
Zo’n pulsgever van een XM heb ik dus, en zit al tussen mijn kabel… Ik vraag jullie ook niet mijn probleem op te lossen, maar of iemand toevallig weet of er een puls van de ECU af te tappen is en zo ja welke.
Tot nu toe dus helaas niet (behalve van “roland” THNX!), dus misschien eens proberen die vent te bereiken die dit roept/riep.
MaartenH schreef:volgens mij zit er geen snelheispuls op, de versie’s met computer hebben toch ook een apparte opnemer op de kabel zitten voor de snelheidspuls? dat zou niet nodig geweest zijn als de puls al aanwezig was.
misschien zijn ze nog te bestellen bij citroen, die opnemers.
doet de vdo dayton het niet zonder puls?
De versies met computer waren volgens mij de type 1’s (DIGIT, GT)? Tenminste, als ik je goed begrijp met ‘computer’?
Dit waren natuurlijk gewoon carb-versies, dus met weinig ECU om van af te tappen?!
Desalniettemin allemaal wel hartelijk dank voor het meedenken, hoor!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Tot nu toe dus helaas niet (behalve van “roland” THNX!), dus misschien eens proberen die vent te bereiken die dit roept/riep.
Ik moet je toch echt teleurstellen. Zo’n draad ontbreek namelijk in een BX.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005