PrutsyLJ schreef:Dat is dus absoluut geen poep!! Ik heb het bij mijn vader gezien dat ze braken. Dat had enorm simpel voorkomen kunnen worden door een setje nieuwe bouten aan te schaffen!
Zo bedoelde ik het niet
Ik bedoel dat het *** is dat ik dus toch nieuwe bouten moet kopen. Dat ga ik dus wel doen!
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Aah, verstandig. Even een kleine miscommunicatie hehe. Kan gebeuren.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Dat kan ik je afraden want die bouten zijn rekbouten. Onder de kop zit een verdikking en dat kan rekken. Ik zou ze niet gebruiken, heb zelf n keer n koppakking vervangen en nieuwe bouten er in gedraait. Als je het toch resoluut aanpakt zou ik gaan voor nieuwe!
Aanhaalmomenten staan in de bx vraagbaak (toch). Je moet ze in 3 of 4 fases aandraaien. Heb je zo´n vraagbaak, anders kan ik het voor jou opzoeken.
Inderdaad: rekbouten trek je zo strak aan dat de spanning over de zogenaamde rekgrens heen gaat.
Dat betekent dat de bout blijvend vervormt en de materiaaleigenschappen veranderen.
Daardoor krijg je de bout nooit meer op zijn oude spanning (nouja, kan wel, maar dan moet je andere aanhaalmomenten gaan gebruiken en het is maar de vraag of je daarmee helemaal het gewenste effect bereikt).
Het blok ligt helemaal klaar om morgen gemonteerd te worden! Vandaag eindelijk de nieuwe kopbouten binnengekregen. Toen alvast wat kleinde dingen op het blok gezet, klemmetjes, haakjes, bdp sensor enz. En natuurlijk de krukaskeerring bakzijde vervangen, vliegwiel gemonteerd, koppeling gecentreerd…
Ik hoop morgenmiddag te kunnen beginnen met de inbouw.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
En hij heeft even gelopen!!
Het blok vanmiddag:
Op zijn plaats:
Huidige situatie:
Ik heb voor de grap de sleutel eens omgedraaid, en hij sloeg meteen aan op LPG Verder heb ik hem niet laten lopen, ik heb 2 liter olie te weinig, en nog geen werkend kvs systeem. Morgen gaat dat helemaal goedkomen!
Oja ik had nog een filmpje van de eerste rondgangen van het blok (nog geen ontsteking):
http://www.youtube.com/watch?v=0zrth_2D_tk
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Mooi , wat ziet dat blok er btw frisjes uit. Dat werkt wel zo lekker.
Succes nog!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Goed werk Lars, dit is goed om te zien!
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Goed bezig ja! succes verder
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wat een grappig geluid.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Met uitlaat er onder loopt het toch net even wat beter Hij liep een beetje houterig, maar na montage van het luchtfilter loopt hij super.
Stinken dat wel. Het uitlaatspruitstuk stond lekker te dampen. Er komen geen rare dingen uit de uitlaat, hij lekt nog nergens, ik krijg er steeds meer vertrouwen in.
Morgen ga ik de aandrijfassen ed weer monteren, zodat hij weer op eigen poten kan staan.
Dan word het zoeken naar een goedkope set achterdraagarmen, en dan zijn we wel bijna klaar dacht ik zo.
Filmpje van het goedlopende motorblok:
Ik vind het motorgeluid trouwens erg mooi klinken, weer een ‘eigen’ geluid. Beetje combinatie van een stofzuiger/naaimachine.
ps. Airco doet het ook nog.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
RESTECP!
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Kijk, kijk!!! Mooi werk man!
My other car is a broomstick.