Citroen gebruikte vroeger veel afkortingen zoals DS/ID, SM, GS(A), LN(A), enz….
nu wil ik weten of deze afkortingen ergens voor staan…...
leujel schreef:Die afkortingen weet ik niet, maar ff offtopic is je ondertitel erg goed!!!
Ik heb een hekel aan bumperklevers, ik had er laatst weer een tegen mn voorbumper…..
je moet toch wat he, maar nu ik een lekker dikke Dakarbumper op mn eend heb, geef ik ze wel een zetje….....
Voordeeltje van de XTR: heeft volgens kenners een fors Uberholprestige…
(oops, een Germanisme, mag dat op deze Frans georienteerde site ?)
lekkere dikke bumper voor, met ‘vette’ mistlampen die niet eens aan hoeven om duidelijk gezien te worden…
Even weer back-to-topic: ik ben ook niet zo thuis in de oorsprong van de Citroen afkortingen…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
De M in SM zou best wel eens Maserati ofzoiets kunnen zijn, aangezien er een Maserati motor in zit.
Maar ja iets met pijn kan natuurlijk ook. En reken maar dat het pijn doet bij de bestuurder van een BMW, Golf-GTI of iets dergelijks, als die word ingehaald door een SM en hem dan niet kan bijhouden
Net als die BMW van afgelopen zaterdag dus, die op de hielen werd gezeten door een BX GTI 4x4 op weg naar de Citromobile
ZX1.4i schreef:De M in SM zou best wel eens Maserati ofzoiets kunnen zijn, aangezien er een Maserati motor in zit.
Maar ja iets met pijn kan natuurlijk ook. En reken maar dat het pijn doet bij de bestuurder van een BMW, Golf-GTI of iets dergelijks, als die word ingehaald door een SM en hem dan niet kan bijhoudenNet als die BMW van afgelopen zaterdag dus, die op de hielen werd gezeten door een BX GTI 4x4 op weg naar de Citromobile
Klopt die M in SM is van Maserati en die S is van Sport. Dus een Sport Maserati. Destijds was Maserati eigendom van Citroën.
DS = wordt in het frans uitgesproken als ‘dee-esse’ (ofzo) wat weer prinses/koningin/engel (doorhalen wat niet van toepassing is) betekent. Waar het echt voor staat weet ik niet.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
SM: Serie Maserati.
DS Deesse: betekent Godin. ID : idee.
2CV: deuxchevaux dat weet iedereen.
CX naar de afkorting van luchtweerstandfactor (de nederlandse CW waarde)
XM: exame: het examen
L’Ami6: les amices: de vrienden.
Maarrr citroen heeft dit nooit officieel bevestigd…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Eric Vertogen schreef:ZX1.4i schreef:De M in SM zou best wel eens Maserati ofzoiets kunnen zijn, aangezien er een Maserati motor in zit.
Maar ja iets met pijn kan natuurlijk ook. En reken maar dat het pijn doet bij de bestuurder van een BMW, Golf-GTI of iets dergelijks, als die word ingehaald door een SM en hem dan niet kan bijhoudenNet als die BMW van afgelopen zaterdag dus, die op de hielen werd gezeten door een BX GTI 4x4 op weg naar de Citromobile
Klopt die M in SM is van Maserati en die S is van Sport. Dus een Sport Maserati. Destijds was Maserati eigendom van Citroën.
had tegen mn ma gezegd (begon hierover) dat SM “Sitroën Maserati” betekende, duurde ff voordat ze m begreep !!
En wat is GS(A)?????
en Géneral Superbe ? (=in het geheel fantastisch)
heb ik ook wel eens gehoord: SM: Sa Majesté (zijne majesteit)
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Sorry Robb
Maar dan aub Hare Majesteit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Na de A, de B en C zou de D moeten komen, maar dat werd dus de Traction Avant, officieel aangeduid met 7(cv),11(cv) of 15(cv). De Rosalie was zo speciaal dat die een speciale naam kreeg. Net als de 5cv (trefle)
Na de TA kwamen de TPV (tout petite voiture = erg klein autotootje, 2CV) en de VGD (voiture a grande diffusion= auto met grote verspreiding= “volumemodel” oftewel het D-type) De 2CV werd toch wel aangeduid als het A-type…
Het prototype voor de VGD heette voor de verwarring trouwens AX.
Het D-type kwam er als DS (godin) en ID (Idee) misschien omdat D-type van Jaguar was, later ook nog als Ideal en DSuper.
Een E-type kon er logischerwijs ook niet komen, maar een F-type wel. Helaas is dat model geschrapt, ten faveure van het G-type. Deze werd in lijn met de DS dus GS
H was het busje op basis van de TA. I, J en K zijn overgeslagen voor zover ik weet.
Project-L werd bij commercialisatie CX (idd naar de luchtweerstandscoefficient in rijrichting) BX en AX volgden daaronder.
Vlak na de introductie van de DS, werd al het hogesnelheids en aanverwante onderzoek samengebracht onder de noemer project-S. De auto die daar uitkwam was na de toevoeging van de Maserati motor uiterdaard de SM. Dat het ook de franse afkorting is voor HKH is vast geen toeval, al is het land al lang een republiek .
XM komt van o.a. eXaMple, eXtreeM of een ander leuk woord met X&M maar natuurlijk ook van CX+SM.
Om aan te geven dat er geen DX of EX zou komen werd de opvolger van de Visa (reisdocument) de ZX
Evasion is uitstapje, maar de engelsen wilden geen belastingontduiking op hun auto’s, dus daar is het een Synergie.
Mehari is het berber woord voor dromedaris.
Dyane en LNA (helena) zijn namen van godinnen (resp. jacht en wijsheid). Xsara, Xantia, Xanae, Eole, Karin, etc. (verzonnen) vrouwennamen met de allure van godinnen. Vrouwennamen zijn altijd makkelijk zie Rosalie, maar ook Mercedes
Zoals het eerdergenoemde AX en Xant(h)ia, komen sommige ontwikkelingsnamen, maar ook concept en prototype namen terug als productie model. Voor het F-type was er bijv. een c60, de Xm werd tijdens de ontwikkeling met Y90 aangeduid.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Afkortingen en ethymologiën van enkele uitvoeringen van Citroën (voornamelijk de CX).
RE = riche essence (oftewel loodvrij)
TRS = très riche super (super)
Pallas Athene = godin van de wijsheid (?, zal het ff opzoeken)
Limousine = vrouwelijk persoon uit de Franse streek ‘Limousin’
Croisette = Cap Croisette vlakbij Marseille
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
VTR: véhicule très rapide
VTT: véhicule tout terrain
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:VTR: véhicule très rapide
en VTS dan??