Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Peteryed schreef:Ik vind het jammer dat als je je mening geeft en het past niet in de discussie dat dit niet serieus wordt genomen. Oh ja en alsjeblieft nu niet Skoda gaan lopen afkraken om gas te promoten. Ik wil alleen even aangeven dat mijn mening niet zomaar ergens in geen grijs kinderverleden is ontstaan. Ik respecteer ook de mening van die gene die wel op gas rijden en dit prettig vinden.
Peter, ik heb een Cordoba SX 1.6 (de 100Pk versie) met LPi probleemloos over de 3 ton gereden. Ook deze intallatie kwam bij Schouten vandaan. (n de laatste ton slechts 1 verdamper vervangen naast regulier onderhoud)
Als ik met dit ene voorbeeld wil vertellen dat LPG altijd top werkt en dat Schouten altijd foutloos werk, hoef je mij niet serieus te nemen, en je hoeft het ook niet te respecteren.
Als jij het tegendeel wilt beweren aan de hand van jouw ene verhaal en bij je technische motivatie heb je het over “naar adem snakkende motoren”, neem ik jou ook niet serieus.
Wees nu eerlijk, jouw laatste reactie lijkt slechts mijn beoordeling over jouw mening te bevestigen!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ter aanvulling: ik vind eerlijk gezegd een 1.4 liter benzine-/gasmotor niet echt vergelijkbaar met een 100PK TDI. De ervaring die ik zelf heb met de TDI van VW-huize is dat het nogal rauwe, luidruchtige motoren zijn die echter wel flink veel power leveren (en erg uitnodigen tot flink doorrijden ...ops: ). Hoe reed die 1.4 eigenlijk op benzine? Want volgens mij heeft dit verhaal meer te maken met de prestaties van de motor an sich dan de rol die de gebruikte brandstof daarin speelt.
Enne, ik ben gewoon opportunistisch. Als benzine retegoedkoop zou zijn had ik nooit een diesel gekocht of LPG overwogen. Maar ik ben nog steeds heel blij met mijn TZD Turbo, ook ik haal er meestal wel zo’n 1000 km mee op 1 tank. Dat is dus geen fabeltje!
Overigens is er wat mij betreft niets mis met LPG. Prima spul, fikt lekker.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Alle vergelijkingen met diesels zijn niet relevant als we praten over de wel of niet goede werking van een motor op LPG. Diesel is enkel een goed alternatief voor LPG, of anderom als je dat wenst.
winnetou schreef:Ter aanvulling: ik vind eerlijk gezegd een 1.4 liter benzine-/gasmotor niet echt vergelijkbaar met een 100PK TDI. De ervaring die ik zelf heb met de TDI van VW-huize is dat het nogal rauwe, luidruchtige motoren zijn die echter wel flink veel power leveren (en erg uitnodigen tot flink doorrijden ...ops: ). Hoe reed die 1.4 eigenlijk op benzine? Want volgens mij heeft dit verhaal meer te maken met de prestaties van de motor an sich dan de rol die de gebruikte brandstof daarin speelt.
100% correcte verwoording van mijn gedachten!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
patje74 schreef:... Diesel is enkel een goed alternatief voor LPG, of anderom als je dat wenst.
Het schijnt zelfs dat je een diesel (deels) op LPG kan laten lopen, alleen voor het onsteken van het mengsel in de verbrandingskamer moet er dan nog een beetje diesel worden ingespoten.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Klopt, LPG-injectie wordt al een tijdje toegepast in vrachtwagens. Het rendament schijnt er behoorlijk mee te verbeteren.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
En de uitlaatgassen zouden een stuk frisser zijn. Ik moet zeggen dat dat het enige is wat me wel eens doet twijfelen aan mijn voorkeur voor diesel.
Ach, het is natuurlijk eigenlijk een achterhaalde discussie: Binnen een paar jaar rijden we toch allemaal elektrisch
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Maar dan ga ik het geluid van een lekkere verbrandingsmotor die gorgelend liters lucht opslorpt door een open luchtfiltertje toch wel missen hoor.
Of het heerlijke gezang van een Volvo 5 cilinder, of het rauwe gebrul van een smerige oliezuipende amerikaanse V8.
maar goed, mijn LPG ervaringen zijn gebaseerd op mijn eerste BX (16TGI) waarbij na 250.000 kilometer het membraam van de gasverdamper het begaf, en dat is het enige LPG onderhoud dat ik daaraan heb gehad in de 60.000 kilometer dat ik er op heb gereden.
en natuurlijk de 16V waarbij ik qua LPG onderhoud alleen de stationaire stelschroef heb moeten afstellen omdat die dicht stond en de luchtslang heb moeten vervangen omdat die een keer was opgeblazen met backfire (de backfire was veroorzaakt door een foute afstelling van het geheel. die kreeg ik bij de meeting in Heusden vorig jaar toen ik naast Wouter (XBXG) reed en ondanks het opblazen van de luchtslang kon ik met een metertje ducttape van Wouter gewoon weer doorrijden
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ok ik zal het even anders vertellen.
Enige jaren geleden reed ik helaas met een Fabia 1.4-16v 100 pk op gas. Op gas was deze motor echt futloos en traag. Ook stond ik regelmatig bij de pomp. Na verloop van tijd ben ik maar op benzine gaan rijden en ik kreeg er een veel levendiger auto voor terug. Gewoon anders, met gas was het net of de motor te weinig lucht kreeg(snakken naar adem). Dit vond ik gewoon zielig (er zijn ook mensen die praten tegen hun auto of haar een naam geven, dus dit lijkt me ook niet zo raar) jammer dat dit bekritiseerd moest worden.
In dit topic wordt volgens mij gevraagd naar je mening en die heb ik gegeven. Mijn mening heeft een hoop stof doen opwaaien en ik vindt het jammer dat enkelen dit weerleggen met aannames van hoe ik aan deze mening kom.
Nee ik heb me niet laten inspireren door bevooroordeelde monteurs en ik heb niet gereden in een afgetrapte gasbak. Het was een vonkel nieuwe auto met 13 kilometers op de teller toen ik deze kreeg. Dat mijn ervaring niet representatief is weet ik ook wel, ik geef gewoon mijn mening.
Naar mijn idee heb ik teveel mensen in het harnas gejaagd en dat was niet mijn bedoeling, ik wilde gewoon mijn mening geven over het rijden met gas.
Dus voor diegene mijn excuus.
Peteryed schreef:Dus voor diegene mijn excuus.
moet jij je excusren hiervoor omdat je geen gasrijder bent, en daar je eigen mening over hebt??
gaat goed met de menselijke omgang hier…
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Menno schreef:
Waarom staat dit draadje eigenlijk in de BX sectie ???
Wij zijn van de goedkope
Menno. schreef:
Als gas zo geweldig is zouden fabrikanten allang meer motoren ‘af-fabriek’ op LPG afleveren , ....
Of dat interessant is voor autofabrikanten, hangt af van wel meer dingen. In veel landen is de infrastructuur niet zodanig dat er op alle plaatsen LPG getankt kan worden, bovendien is LPG in veel landen een stuk duurder dan in NL en in Belgie. Daar bovenop komt nog dat je in bijvoorbeeld Frankrijk geen losse wegenbelasting betaalt, waardoor diesel weer gunstiger wordt dan het in Nederland is.
Dus door de infrastructuur + vraag naar LPG auto’s is internationaal nog niet zo groot geweest dat veel fabrikanten het rendabel achten om te doen. Bovendien doen een aantal aftermarket bedrijven het helemaal zo slecht niet, dus als je LPG wilt, dan heb je als consument al een aardige keuzemogelijkheid.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Menno. schreef:Als gas zo geweldig is zouden fabrikanten allang meer motoren ‘af-fabriek’ op LPG afleveren , ....
Er is niemand die beweert dat LPG “zo geweldig” is. LPG maakt de wagen zeker ietswat onderhoudsgevoeliger. Dit is een feit welke ik nog nooit ontkend heb. Ook zijn er wagens welke absoluut niet goed op LPG willen lopen. Echter zijn er vele wagens die er prima op kunnen lopen, en dat zonder veel merkbaar vermogensverlies en met een grote besparing.
Commercieel gezien is het niet aantrekkelijk om wagens af-fabriek met LPG te leveren. Al meende ik te hebben gelezen dat Citroën dat in Frankrijk wel doet. Jouw C5 heeft (naar ik meen) een keurige LPG-leiding-voorbereiding op de bodem.
Verder zijn er wel fabrikanten die hun wagens af-fabriek met LPG uitrusten. Die komen uit landen waar men op brandstof-gebied een stuktje vooruitstrevender bezig zijn.
Overigens heeft Citroën als een van de weinige fabrikanten een wagen af-fabriek geleverd met een LPG-systeem zonder benzine-systeem ernaast. (wat overigens niets toevoegt aan deze discussie….)
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
patje74 schreef:
Overigens heeft Citroën als een van de weinige fabrikanten een wagen af-fabriek geleverd met een LPG-systeem zonder benzine-systeem ernaast. (wat overigens niets toevoegt aan deze discussie….)
... maar wel verdraaid lastig is als je zonder brandstof komt te staan! ‘n Kannetje LPG laat zich zo lastig in je tank glijden…
Gr Martijn