René van Maren schreef:Wel laten zien he die bak!!!!!
Dit zou hem moeten gaan worden…..(als ik morgen Ja zeg)......maar dat is nog even onder voorbehoud.
Wel hele lelijke wieldoppen…..maar dat is later wel te regelen.
Vraag me af waar de (standaard) lichtmetalen velgen zijn gebleven.
En je kunt nog net op de foto de *schade* zien op de hoek van de bumper…..is gewoon even *geschaafd* tijdens parkeren of zo.
Ik bedoel Hier aan de deur laten zien!!!! kan je meteen dat moederbord oppikken!! want mn afspraak met renz ging ff niet door
Zo zie je maar,
een 10 jaar oude schadewagen hoeft niet slecht te zijn!
Veel succes!
Ja….er staat rood op het kenteken.
Maar ach…..of hij nu blauw, rood, of groen is….maakt me niet zoveel uit.
Als hij technisch maar goed is….dat zal de tijd dan wel leren.
Mijn huidige Xantia heeft ook al zo’n aparte kleur….het is geen groen en geen grijs…..net er tussenin dus.
Toch zegt het kenteken : Grijs.
Maar ik dacht toch echt dat alle TZD-turbo’s uit die jaren met lichtmetalen velgen geleverd werden…...maar als jij dat zegt, zal het wel zo zijn.
Bram schreef:
Wel hele lelijke wieldoppen…..maar dat is later wel te regelen.
Vraag me af waar de (standaard) lichtmetalen velgen zijn gebleven.
Dit vind ik nou net de mooiste wieldoppen die er onder de BX geleverd zijn. Ontzettend stijlvol. En ze dekken ook gelijk die velgranden af die je met andere wieldoppen vaak nog wel ziet zitten (die altijd een beetje roestig worden).
En idd. LM velgen waren niet standaard.
Groet,
Marten
mpostma schreef:Dit vind ik nou net de mooiste wieldoppen die er onder de BX geleverd zijn. Ontzettend stijlvol.
En ze dekken ook gelijk die velgranden af die je met andere wieldoppen vaak nog wel ziet zitten (die altijd een beetje roestig worden).En idd. LM velgen waren niet standaard.
Groet,
Marten
Ah…..nou, als JIJ dat zegt….zal ik er ook niet meer om zeuren…
(ik ga nu een paar uur tegen mezelf roepen…..: ““het zijn wel mooie velgen…met wel mooie wieldoppen.”“)
Dat helpt !
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou….in de folder is misschien wat al te crue gezegd….maar wat dacht je van de serie rond 85 - 86 ....waar het Subframe onder je gat wegroestte…...etc..
Bram, je hebt gelijk. Wat ik bedoelde was vooral de enorme sprong vooruit in kwaliteit die Citroen met de BX maakte t.o.v de GS/GSA serie. Dat waren fantastische auto’s (heb er ooit eens een stukje in mogen rijden, geweldig!), maar de roestduivel was er helaas dol op. Het geluidje van die GS’en was trouwens wel erg mooi, daar kan een BX niet aan tippen wat mij betreft, maar da’s natuurlijk een kwestie van smaak (en daarmee raak ik geloof ik tamelijk off-topic, sorry..).
Het is nu morgen, dus mijn vraag aan Bram…..
en en en en en en en en en en en en en en en ?????
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:René van Maren schreef:Wel laten zien he die bak!!!!!
.....Wel hele lelijke wieldoppen…..maar dat is later wel te regelen.
Vraag me af waar de (standaard) lichtmetalen velgen zijn gebleven…..
Hehheh, lijkt wel verrekte veel op de mijne, alleen is die van mij Ferrarirood. Enne, als je de standaard bandjes met doppen maar niets vindt, kun je misschien ook een setje Xantia-I velgen met banden (breedte 185) met bijpassende doppen gebruiken. Ik gebruik die maat voor mijn winterbanden, omdat ik de oude velgen van mijn vorige (GTI) had bewaard voor dit doel. En met die Xantia doppen staat het best aardig.
Of nog vetter: zoek een set Peugeot 205 1.9 GTI velgen op, staat enorm stoer!!!
Veel plezier met je Turbo!! Ik heb er tot nu toe reuze-lol mee gehad….
Hij staat nu naast de deur…...de BX TZD-turbo…....b.j. 01-93 (en geen 92 zoals op de site van Knopper stond vermeld).....met een 94’er Break turbomotor (met het nieuwe brandstoffilter a la Xantia)....met nog geen 2 ton op de teller….en de auto zelf staat op 223.000
Kreeg er een nieuwe APK bij tot Juni - 2005….bij de ANWB gedaan….in 1X oke !
Heb er eerst vanmiddag nog even een extra lange rit mee gemaakt….(50 km)......en HIJ rijdt als een…..BX !
De redenen waarom zijn wel bekend, dacht ik zo.
Foto’s komen nog….eerst even netjes wassen en poetsen uiteraard
Wel alvast een *voorproefje* dan….. :
En ja…Winnetou…...die kleur (Ferrarirood) was mijn allereerste BX (Break) uit 1986…..een gewone RD (zonder st.bekr. enz.)
(Nog met de satellietjes.)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wow, een break uit de eerste serie… Wist je dat er maar weinig van zijn gemaakt? De break werd geintroduceerd vlak voordat de BX II werd gelanceerd.
Dat rood van mij ben ik ook maar per ongeluk tegenaan gelopen. Ik wilde graag een TZD turbo hebben en nam de kleur voor lief. Helaas is dat rood nogal gevoelig voor weersinvloeden.
Maarre, zijn die allerlaatste turbo’s ook 1769cc? Ik had een vaag verhaal gehoord dat er ook nog een serie is geweest die met de 1905cc turbodiesel werd geleverd, dat is de turbodiesel die vooral bekend is uit de ZX. Zomaar een vraagje…. :
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Een BX is een heerlijke auto,ik heb er 4 gehad naar tevredenheid,maar
toen in 1975 ze samen met Peugeot gingen werken was een stuk van hun
eigen zicht op aparte auto’s weg en werd er teveel samen gwerkt.Waar zijn die grandioze Citroën motoren,die nooit versleten.Gelukkig hebben
ze nog 1 model de C5 met hun unieke hydraulisch systeem.Toen ze
nog zelfstandig waren,hadden ze 3 modellen GS,DS.SM. Jammer.
Om het nog maar niet over de 2 cil te hebben met hun eigen karakter.
Dat is nu bij Citroën helemaal over.Het is een commerciele zaak geworden
Sorry,Maar ik blijf Citrofiel na 41 jaar.De gouden tijden van techniek.
Edit door Lelijke Eend: spatie toegevoegd
Hieronder enkele foto’s van mijn net verworven BX tzd-turbo :
En IK vind dat de BX dus WEL een klassieker is….
winnetou schreef:Wow, een break uit de eerste serie… Wist je dat er maar weinig van zijn gemaakt? De break werd geintroduceerd vlak voordat de BX II werd gelanceerd.
Dat rood van mij ben ik ook maar per ongeluk tegenaan gelopen. Ik wilde graag een TZD turbo hebben en nam de kleur voor lief. Helaas is dat rood nogal gevoelig voor weersinvloeden.Maarre, zijn die allerlaatste turbo’s ook 1769cc?
Ik had een vaag verhaal gehoord dat er ook nog een serie is geweest die met de 1905cc turbodiesel werd geleverd, dat is de turbodiesel die vooral bekend is uit de ZX. Zomaar een vraagje…. :
Zou best kunnen, Winnetou…...het is i.i.g. het type met het brandstoffilter a la de Xantia…..komt uit een 94ér tzd-turbo break (de allerlaatsten dus )....ik zal dat aan de hand van het motortype eens laten checken.
Wel een voordeel dat ik nu ook dat plastic opvoerpompje heb, voor als je eens zonder diesel komt te staan…..die oude filters waar de bekende opvoerknop op zat, wilden nogal eens gaan lekken (valse lucht zuigen), waardoor ik een aantal jaren geleden stil kwam te staan met een RD-break….de ANWB heeft toen gewoon de slangen doorverbonden, langs het filter dus…..en toen kon ik weer doorrijden.
Wel meteen een ander filterhuis gehaald uiteraard.
Re: BX
M&M schreef:Bram schreef:Wel hele lelijke wieldoppen…..maar dat is later wel te regelen.
Vraag me af waar de (standaard) lichtmetalen velgen zijn gebleven.Dit zijn de “standaard” doppen hoor ... zit geen lm(fabrieks-af) op deze uitvoering , tenzij de vorige eigenaar daar natuurlijk voor gezorgd heeft ..
Ziet er goed uit Bram, wel vreemde/aparte kleur .. Paars
Menno.
Da’s ‘mijn’ kleur. Volgens de dealer Opera rouge. Ook gespot in als AX- en ZX-kleur
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Wel hele lelijke wieldoppen…..maar dat is later wel te regelen.
Vraag me af waar de (standaard) lichtmetalen velgen zijn gebleven.
Ik vind het echte BX doppen. Bij mijn auto zaten er no-name (of iig niet-citroen) doppen op, deze heb ik vervangen door TZI wielplaten. Je kan het lezen op http://citroen3.eastern.nl/
In de folder van modeljaar ‘93 staat de volgende uitrusting:
Waardering velgen:
GTI/Sport LM-velgen
LeMans Velgen (volgens mij alleen in Duitsland geleverd, erg mooi!)
TZI-wieldoppen
...
205/309 GTI velgen onder bx staat wel vet, maar mooi? nee
no-name 5 spaaks velgen ala tzd-turbo bij halbedemeer
Enne, k’heb nog wel doppen staan als je die mooi vindt. Is in Apeldoorn, opsturen kan ook wel.
Ja, de bx wordt natuurlijk een klassieker!