hi!
is een andere luchtfilter intresant om mijn 1.9d berlingo iets vinniger te maken?
is er dan ook meer verbruik ?
1- Renault 5 campus
2- Nissan Vanette
3- Honda CRV
4- Citroen Berlingo II
5- Citroen Berlingo III
6- Citroen Berlingo IIII
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
veel gaat dat niet uithalen op een 1.9D.
Je was beter voor een 1.6 HDI gegaan, of indien nog niet beschikbaar,een 2.0 HDI.
Cold air intake kan iets maken, vooral als hij Ram air gebouwd is, enkel op snelheid doet het dan iets.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
sport lucht filter
@Blooper of Paso; vraagje; mijn 2.0Hdi is al gechipt naar 103Pk en ik zat er al een tijdje over te denken om nog iets meer te doen. Nu ik de vraag las met jullie antwoord hierop, mijn vraag;
Wat is beter; een “green air filter” of een “cold air intake” (met RamAir)?
Verder zat ik ook te denken aan een meer “open” einddemper, om de turbo is vlotter te laten gaan. Is dit verstandig?
Ik twijfel bij beide hieraan, omdat de meeste eiddempers en luchtfilters meestal voor benzine uitvoeringen zijn…
Alvast bedankt voor uw antwoord. Marcel.
Met de demper ga je niets bereiken, volgens mij wel met een cold air intake.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
sport lucht filter
Dank je wel voor je antwoord!
Dan ga ik eens op zoek naar een passende intake filter en ff naar de noord-pool voor wat koude lucht
Re: sport lucht filter
extragroot schreef:is een andere luchtfilter intresant om mijn 1.9d berlingo iets vinniger te maken?
Als je aan de luchtinlaat van een 1.9D zoals in de Berlingo gaat rommelen, dan ga je alleen maar irritant kabaal krijgen. De luchtinlaat bij deze motor is ontworpen om de motor een optimale en gelijkmatige luchtwerveling voor alle cylinders te bezorgen, dus ook optimaal verbruik en prestaties.
Wil je een vinnigere motor, doe dan een rondje gereviseerde verstuivers en de afstelling van de pomp controleren. Ik heb mijn pomp nu eindelijk (bijna) optimaal afgesteld en de auto is vinniger en zuiniger.
Het nut van een cold airintake bij een HDI is twijvelachtig, de motor is voorzien van een turbo en intercooler, de door de turbo samengeperste en opgewarmde lucht word al gekoeld.
Re: sport lucht filter
ZX1.4i schreef:Het nut van een cold airintake bij een HDI is twijvelachtig, de motor is voorzien van een turbo en intercooler, de door de turbo samengeperste en opgewarmde lucht word al gekoeld.
Euh, mijn 2.0Hdi Berlingo heeft (helaas) geen intercooler. (Was het maar waar) De 2.0Hdi blokken met intercooler hebben standaard +-110Pk, zonder slechts 90Pk.
Je heb gelijk, niet alle Citroen’s met HDI motor zijn voorzien van een intercooler.
Heb het even snel opgezocht, de Berlingo en Xsara hebben niet altijd een intercooler i.c.m. een HDI motor. Ik ging blind af op een Xantia met HDI, die heeft volgens de Revue Technique wel altijd een intercooler.
In het geval van een HDI zonder intercooler, is er volgens mij best wel wat winst te halen door het monteren van een intercooler, zal wel knutselen worden, maar het moet kunnen.