mss een leuke bezigheid voor tijdens een donkere zondagnamiddag voor de doe het zelvers onder ons: voetruimteverlichting.
Ik was jaloers op de voetruimteverlichting van de grotere en duurdere wagens, dus ben ik zelf aan de slag gegaan met wat ledjes en een paar meter kabel…
de verlichting in actie (in realiteit is het licht wit van kleur, ipv blauwig… blauw wou ik absoluut niet om een “halfords-tuning” look te vermijden):
de ledjes aan de passagierszijde:
de aansluiting onder het dashboard aan het stuur:
de zekering heb ik onder de hoes van de versnellingspook geplaatst zodat ze makkelijk bereikbaar is (bekabelen naar de zekeringkast was een hele bedoening vandaar…)
De ledjes komen van Velleman, en zijn rechtstreeks aan te sluiten op 12V.
Met behulp van de elektrische schema’s uit de Haynes heb ik de ledjes aangesloten op hetzelfde circuit als de binnenverlichting, zodat de ledjes aangaan wanneer de portieren geopend worden.
het meeste werk zat in het wegwerken van de kabels die door de middenconsole naar de voorstoelen gaan, maar al bij al was het een leuke bezigheid, en het is nu veel aangenamer om in de wagen te stappen (die standaard slechts 1 lampje had ) vooral op donkere winterdagen
groeten,
een tevreden xsara rijder
Ziet er mooi uit
Zie ik het goed, dat je een soort strip met ledjes heb gebruikt ? Wat kosten die dingen en waar haal je ze?
ZX1.4i schreef:Ziet er mooi uit
![]()
Ziet er mooi uit Cool
Dat je een soort strip met ledjes heb gebruikt ? Wat kosten die dingen en waar haal je ze?
Dank je!
het zijn idd led-strips met een soort lijm aan de achterzijde, die geen sporen nalaat (tot nu toe nog geen last van gehad toch) maar zeer goed kleeft. maar ja hoeft de lijm natuurlijk niet te gebruiken.
de ledjes komen uit de Velleman catalogus:
De prijs weet ik niet exact meer, ik denk dat ik 20€ betaald heb voor 4 led-strips, maar ik ben niet meer zeker.
Dit wil ik ook wel! Kun je mij vertellen hoe je het aansluit op de verlichting van de deuren?
Gr Richard
Re: DIY: voetruimteverlichting
[, en het is nu veel aangenamer om in de wagen te stappen (die standaard slechts 1 lampje had ) vooral op donkere winterdagen
groeten,
Ehh ik dacht dat dus alle Xsara’s ( net als die van mij ) ook achterin verlichting hebben.
maar worden die led’s ook langzaam gedimd net als de binnenverlichting als de deur eenmaal weer dicht is ??
Groetjes,
Pieter
C4 Picasso 1.2 Puretech 130 SHINE EAT6 / Pack Lounge / Pack Detection / Pack Park Assist / Pack Safety / Pack leder ‘Claudia Mistral’ / Pack Connect NAV
Re: DIY: voetruimteverlichting
XsaraVTRRR schreef:[, en het is nu veel aangenamer om in de wagen te stappen (die standaard slechts 1 lampje had
) vooral op donkere winterdagen
groeten,
Ehh ik dacht dat dus alle Xsara’s ( net als die van mij ) ook achterin verlichting hebben.
maar worden die led’s ook langzaam gedimd net als de binnenverlichting als de deur eenmaal weer dicht is ??
Groetjes,
Pieter
Volgens mij kan LED niet dimmen…
Gr Richard
ik ben a-technisch wat dat betreft dus neem me niet kwalijk…
Groetjes,
Pieter
C4 Picasso 1.2 Puretech 130 SHINE EAT6 / Pack Lounge / Pack Detection / Pack Park Assist / Pack Safety / Pack leder ‘Claudia Mistral’ / Pack Connect NAV