Mis ik iets?
Is Citroen Stiek van 40 euro beter als de stiek die ze bij de stoffenzaak verkopen voor een euro? Het gaat om de functie hoor, je ziet dat stiek toch niet.
Je koopt je bougies en motorolie toch ook niet bij de dealer?
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Ik heb het ooit gedaan bij de Xantia. Misschien dat jullie er iets aan hebben:
Wat heb je nodig?
-Vervangingssetje Artnr. 8794.CA -> €18,00
-Lang stuk stug ijzerdraad
-Platte schroevendraaier
Maak eerst met de schroevendraaier de twee ringen aan de buitenkant van de hoedenplank los. De buitenste ring kun je er in het geheel afhalen.
Trek daarna het kapje los wat over de buis geschoven zit waar de touwtje in zitten. Deze kun je als ze vast zitten ook met een schroevendraaier losduwen.
In het kapje zitten twee haakjes. Hieromheen zit het witte eleastiek. Haal deze los.
Trek nu het ouwe elastiek uit de buis. Doe dit ook met het andere elastiek.
Nu is de buis leeg. Duw een lang stuk ijzerdraad door de buis heen. Aan de andere kant moet het stuk ijzerdraad er weer uitkomen.
Haal eerst het nieuwe eleastiek door het andere kapje. Bind het ijzerdraad vast aan het witte stuk van het nieuwe eleastiek en trek de draad weer helemaal terug door de buis.
Haal nu het elastiek los en leg de lus om beide haakjes in het afdekkapje. Doe dit ook aan de andere kant en vergeet hier ook weer niet eerst het elastiek door het kapje te halen.
Duw nu de binneste ringen door de hoedenplank en klik de buitenste ringen er op vast. Voel daarna of het elestiek goed vast zit en monteer de plank terug in de auto. Let op! Op het eerste gezicht lijken de touwtjes korter, maar dat hoort zo, je zal in ieder geval moeite hebben de lusjes aan de haakjes aan de klep te haken.
Klik op de plaatjes voor een vergroting.
De nieuwe touwtjes
Zo zitten de elastiekjes aan het kapje gehaakt
Zo bind je het ijzerdraad aan het elastiek
Strak he? Je ziet gewoon het elastiek in mijn vingers drukken!
TIP! Vind je €18,00 te duur, vervang dan de versleten eleastieken door broekeleastiek uit de naaidoos van je vrouw, moeder, vriendin, oma of tante. Anders is het te verkrijgen bij de betere stoffenzaak (te vinden in de goudengids).
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
theiz schreef:Mis ik iets?
Is Citroen Stiek van 40 euro beter als de stiek die ze bij de stoffenzaak verkopen voor een euro? Het gaat om de functie hoor, je ziet dat stiek toch niet.
Je koopt je bougies en motorolie toch ook niet bij de dealer?
Die koop ik daar wel degelijk want ik ga niet ergens anders olie en bougies kopen om vervolgens aan mijn dealer te vragen of hij dat tijdens de servicebeurt erin wil gooien.
Xantippe meldt vervolgens:
Ik heb het ooit gedaan bij de Xantia. Misschien dat jullie er iets aan hebben:
Kijk, zo kom je er wel verder mee natuurlijk!
Bedankt voor het duidelijk en goed gedocumenteerd verhaal.
Ik raak bijna in de verleiding om het toch maar zelf tegaan proberen maar dan uiteraard met stiek uit de stoffenzaak
Let wel even op he?! De constuctie van de ZX touwtjes is anders dan die van de Xantia.
De ZX touwtjes komen uit de achterkant van de hoedenplank en niet uit de zij/bovenkant. Daarbij bestaat het touwtje bij de ZX uit een doorgaand stuk, touwtjes aan de buitenzijde en elastiek in het midden. Ik zie dat deze Xantia set uit twee afzonderlijke stukken bestaat.
Ook de lengte lijkt me een probleem te zijn De lengte van de ZX touwtjes is drie maal de breedte van de hoedenplank plus de lengte die nodig is om de hoedenplank omhoog te houden, de Xantia touwtjes zien eruit alsof ze elk een maal de breedte van de hoedenplank zijn.
Maar misschien dat het met wat huisvlijt wel past.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
theiz schreef:Mis ik iets?
Is Citroen Stiek van 40 euro beter als de stiek die ze bij de stoffenzaak verkopen voor een euro? Het gaat om de functie hoor, je ziet dat stiek toch niet.Je koopt je bougies en motorolie toch ook niet bij de dealer?
Dat heb natuurlijk ook geprobeerd , was het maar zo simpel,
de rek van een stoffenzaak elastiek is minder dan het Citroen elastiek,
maar als het iemand wel lukt hoor ik het graag.
Krijn
een paar maanden geleden heb ik ook het elastiek van mijn ZX vervangen door dat van de stoffenzaak. het vervangen ging best simpel (zie handleiding hierboven), maar ondanks dat ik het elastiek een stuk korter gemaakt heb, was het na een paar weken toch weer uitgelubberd.
ik vrees dat het echte Citroën-elastiek toch beter is…
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
bonnie schreef:Maarten, dat klopt. Na het weekend schijnt het slecht weer te worden, !
Waarna Jako wist te melden:
een paar maanden geleden heb ik ook het elastiek van mijn ZX vervangen door dat van de stoffenzaak. het vervangen ging best simpel (zie handleiding hierboven), maar ondanks dat ik het elastiek een stuk korter gemaakt heb, was het na een paar weken toch weer uitgelubberd.
ik vrees dat het echte Citroën-elastiek toch beter is…
Niet alleen het weer dit weekend maar ook ik heb na het het aanvullend verhaal van Jako last van depressies.
Toch maar naar de dealer dan?? of naar de HEMA?
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar bij mijn ZX de touwtjes eruit gehaald. Ik heb de klep open gezet en 2 stukjes touw (nylon ofzo) gemaakt op de lengte van de klep naar de hoedenplank in open positie en daarna een stuk elastiek uit de naaiwinkel op lengte gemaakt van de hoedenplank in de breedte (dus als het elastiek op z’n langst is is hij net zo breed als de hoedenplank). Dan de touwtjes aan beide kanten vast gezet aan de klep, door de plank geleid en dan aan de onderkant van de plank aan het elastiek geknoopt. Werkt als een tierelier en was voor onder de 2,50 euro klaar .
Citroën ZX Image 1.4 ‘94