Dag medeforummers!
Of de moderatoren er gelukkig mee zijn weet ik niet, maar nu ik vandaag de CitroExpert weer thuis op tafel tegen kwam moet me toch iets het hart.
Persoonlijk ben ik een enorm nostalgisch iemand over dingen die ik zelf nooit meegemaakt heb. Ik geniet enorm van de jaren ‘50 en ‘60 in zijn puurste vorm. Daar hoort uiteraard een goede portie originaliteit (of historische correctheid) bij en alles wat daar rond past. Als ik de CitroExpert lees kom ik vaak genoeg geweldige verhalen tegen over DS’en, Tractions, oude vrachtwagens e.d. Met mooie historische foto’s en wat leuke verhalen erbij. Mijn vraag is dan: waarom lukt dit niet met de 2cv als onderwerp? Ooit is er eens geschreven geweest over een Belgische AZ van ‘68, de A van Jan Vliegenthardt en misschien nog wel mooie dingen die mij nu niet te binnen schieten. Meestal houdt het bij de 2cv op bij een technisch verslag met een oude tekening of foto erbij. Over het artikel van de Franse Ami6-fabriek geen kwaad woord, maar wat doet die home-made 2cv “berline” er weer tussen? Dit is geen aanslag op de eigenaar van de auto of de schrijver van het artikel, maar ik zie er het nut niet van in. Het enige wat je ermee bereikt is dat de 2cv-wereld weer wordt afgeschilderd als een bende knoeiers die op hun centen zitten, geen enkele degelijke restauratie kunnen afleveren en enkel jaren ‘80 2cv’s afraggen. Terwijl iedereen weet dat wij deuchisten meer te bieden hebben.
Een tip voor CitroExpert: kijk eens even rond naar een degelijke restauratie of een mooie originele 2cv. Ik vind CitroExpert een kwaliteitsblad en die reputatie moet behouden worden. Een knappe Dyane zou ook niet misstaan, dat model lijkt niet te bestaan als je CitroExpert leest.
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
Hoe staat het met jullie auto’s?
Misschien een hint aan CitroExpert om daar eens een reportage van te maken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
De cilinderkopjes en nieuwe kleppen van mijn 375cc liggen momenteel bij ‘t revisiebedrijf en daarna worden de kruk- en nokkenas voorzien van nieuwe lagers. De draadstangen voor de cilinderkoppen liggen klaar in Frankrijk, dat is dus ook weer goed nieuws. Het zal nog wel ergens tussen de vijf à tien jaar duren voor hij echt helemaal compleet/rijklaar is, maar dat hebben we er graag voor over. Het zou niet erg zijn om hem in de boekjes te zien verschijnen, maar daar heb ik hem absoluut niet voor gekocht!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
nokkenas voorzien van nieuwe lagers.
Ik wist niet dat dat kon. Of komt dat omdat je een 375cc. hebt en die misschien een andere type krukas hebben?
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: CitroExpert en de 2cv
Yannick schreef:Het enige wat je ermee bereikt is dat de 2cv-wereld weer wordt afgeschilderd als een bende knoeiers die op hun centen zitten, geen enkele degelijke restauratie kunnen afleveren en enkel jaren ‘80 2cv’s afraggen.
En dat heb je zelf bedacht? Kom op, de lezers van CE zijn liefhebbers die weten dat we geen bende zijn. (maar er zijn wel veel knoeiers die op de centen zitten!!! Hahaha! ) En die enkeling die dat niet weet zal de door jou geschetste conclusie ook niet vanzelfsprekend trekken.
Yannick schreef:....Mijn vraag is dan: waarom lukt dit niet met de 2cv als onderwerp?
Heb je nummer 63 gemist? Hierin staat een prachtig artikel over een bijzondere 2cv, de Sahara. 8 pagina’s historie aangevuld met mooie plaaten.
Ook ik geniet bepaald niet van het rode gedrocht waarmee men 5 pagina’s heeft weten te vullen. Echter is er zeker een doelgroep voor welke ze ook moeten bedienen. Ik kan mij er dus zeker niet aan ergeren. Iedere lezer heeft zijn eigen voorkeur, en ik vind dat CE er zeer goed in geslaagd is om telkens met een zeer gevarieerde inhoud te komen.
Kortom, ik vind je mening nogal overtrokken.
toniclight schreef:nokkenas voorzien van nieuwe lagers.
Ik wist niet dat dat kon. Of komt dat omdat je een 375cc. hebt en die misschien een andere type krukas hebben?
Jeroen
Sorry Jeroen, ik had je opmerking niet gelezen. Het moet natuurlijk wel kunnen, ze hebben het er tenslotte ooit in de fabriek opgezwierd. Origineel is ‘t een lager uit één geheel dat in positie werd gebracht voor het tandwiel op de as werd geplaatst. Als het verwijderen van het tandwiel voor problemen zorgt kan ‘t lager nog steeds op de een of andere manier verwijderd worden en een nieuw exemplaar gegoten worden dat uit twee helften bestaat. Ik bespreek het wel met het revisiebedrijf, komt goed.
Klopt Patje, artikel nummer drie over de Sahara als ik me niet vergis. Ik heb persoonlijk echt genoten van het artikel dat Martijn over de Super Service heeft gemaakt. Een mooi voorbeeld van een model dat door de meeste mensen uit het oog verloren of zelfs onbekend is en bovendien een stuk zeldzamer dan de doorsnee clichémodellen die al honderden malen in tijdschriften en op menig website zijn besproken. Een heerlijke wagen voor de fijnproever, hij die begrijpt wat voor een zeldzaamheid daar op papier staat beschreven en er spontaan over gaat dagdromen. Heerlijk vind ik dat ...
als ik heel eerlijk moet zijn vind ik dat blad al lang niet meer wat het geweest is. maargoed smalen verschillen he
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
citroexpert
Als Xantia rijder maar vooral Citroen liefhebber kijk ik elke twee maanden weer uit naar een nieuw exemplaar. Natuurlijk kan ik zeggen dat er veel te weinig in staat over de Xant, en zo zullen meer mensen hun model te vaak missen. Ben echter van mening dat de Citroexpert een geweldig Citroen blad is, dat van mij elke maand mag verschijnen. Er zijn slechtere autobladen!
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Na de laatste knaller van CitroExpert gelezen te hebben voel ik mij genoodzaakt mijn woorden terug te nemen.
Respect Martijn!
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
Yannick schreef:Na de laatste knaller van CitroExpert gelezen te hebben voel ik mij genoodzaakt mijn woorden terug te nemen.
Respect Martijn!
Welk nummer is dat? Of naar welk artikel verwijs je dan?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
nummer 2 van 2008.
Martijn (aka CitroenAZU) schreef 2 artikelen over een AKL.
[commercial mode]
Neem een abonnement, dan mis je nooit meer wat….
[/commercial mode]
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Ja abbo, maar ik vind het wel fijn om hem bij de krantenboer te halen.
Ik sta dus een nummer achter, in nr 1 vond ik het artikel over Rennes la Janais heel knap dus ik moet gewoon het vervolg kunnen lezen.
Morgen (straks) snel naar de krantenboer.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zo heb hem ook, ziet er inderdaad een goed artikel uit, lees het wel volgende week op mijn werk.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006
- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Koop elke CE,Polis en voor mij meest geliefd blad Citromania.(deels door de posters;p)
Ik hou van eenvoudige kleine details die ik mis in CE
ICCCR UK 2012 Here we come!!