Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Beste Citoënliefhebbers.
Mij is gevraagd een stukje te schrijven over de apk keuring , het mooiste zou een checklist zijn waarmee iedereen z`n eigen Citroën kon controleren zodat eenieder met een gerust hart naar een apk keuringstation kon gaan.
Volgens mijn weten bestaat zo`n checklist niet, en tracht ik dus met mijn beste kunnen er een op te stellen zodat iedereen die geen verstand heeft van een apk keuring toch zijn auto kan nakijken op een aantal punten.
Als ik alles tot in detail moet opschrijven vrees ik dat een hele krant niet genoeg is, daarom probeer ik een beknopte lijst te maken.
Als er daarna nog vragen zijn, mag U mij gerust bellen voor een meer gedetaileerde uitleg.
ONDER DE MOTORKAP
Het chassisnummer moet duidelijk leesbaar zijn en overeenkomen met het chassisnummer dat op het kentekenbewijs staat, ook de plaats waar het chassisnummer is ingeslagen moet kloppen met wat op het kentekenbewijs staat.
De tankdop moet goed passen, en de tank mag uiteraard niet lekken.
De benzineleidingen moeten in goede staat zijn en mogen geen lekkage vertonen.
De carburateur mag uiteraard ook geen benzine lekken.
De accu moet stevig staan en mag niet los zitten.
Alle bedrading moet deugdelijk bevestigd zijn.
De motorsteunen mogen niet geheel losgescheurd zijn.
De stuurhuishoes mag niet gescheurd zijn
Verder moet alles wat in de motorruimte zit deugdelijk vastzitten
BINNEN IN DE AUTO
Autogordels zijn verplicht voor auto`s vanaf 01-01-1971, in oudere hoeven ze dus niet in te zitten, wanneer dat wel het geval is moeten ze goed werken, mogen ze niet gescheurd zijn, en moeten ze deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
In auto`s na 01-01-`71 moeten ze aanwezig zijn. ( tevens heb je dan ook een draagplicht), deze draagplicht geld ook voor auto`s voor 01-01-`71 waar gordels in gemonteerd zitten.
Voor de achterbank geldt pas een gordelplicht vanaf 31-12-1989 (dus niet van toepassing voor de meeste Citroëns Als ze er wel inzitten gelden dezelfde eisen als bij de voorstoelen.
De stoelen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zitten, (alle bouten moeten aanwezig zijn, en ook vast zitten.) Het schuifmechanisme moet automatisch vergendeld worden, wanneer je de stoel versteld.
Het raamwerk van de stoelen mag niet gebroken of gescheurd zijn, de rugleuning moet in de vergrendeling vallen, en mag ook niet gescheurd of gebroken zijn.
De bekleding mag wel kapot zijn, maar er mogen geen scherpe delen uitsteken.
Indien er sprake is van een gelaagde voorruit , mag deze gescheurd zijn, maar de scheur mag geen vertakkingen, of kruisingen hebben.
De snelheidsmeter moet goed werken, en moet indien nodig verlicht kunnen worden
Alle schakelaars moeten goed werken en deugdelijk zijn bevestigd.
Het controlelampje van het grote licht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
Het controlelampje van het mistachterlicht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
Voor de rest is er binnen in de auto geen verlichting verplicht .
De ruitensproeier moet goed werken.
Een binnenspiegel is verplicht, tenzij je een rechterbuitenspiegel hebt. ( je mag ze ook allebei hebben)
De claxon moet goed werken, en mag maar eentonig zijn. (2 mag wel, alleen als ze tegelijkertijd geluid maken.)
MILIEU
Auto`s voor 01-01-1974 hebben geen eis voor wat betreft de uitlaatgassen, na die datum moeten ze voldoen aan de eis die bij de apk verplicht is, dit is echter niet te controleren zonder co meter.
Daar ik denk dat niemand van ons die heeft zal ik er verder niets over vertellen.
BUITEN DE AUTO
Een linker buitenspiegel is verplicht. rechter buitenspiegel is toegestaan, maar niet verplicht., tenzij je geen binnenspiegel hebt.
Verlichtingsarmaturen moeten deugdelijk bevestigd zijn.
Alle verlichting die op de auto zit moet ook werken, er word wel onderscheid gemaakt tussen verplichte, en toegestane verlichting.
De verplichte verlichting is:
2 stadslichten, 2 of 4 dimlichten, 2 of 4 grote lichten, 2 achterlichten, kentekenplaatverlichting, 2 richtingaanwijzers achter en 2 richtingaanwijzers voor.
Het spreekt voor zich dat geen van deze verlichting verblindend mag zijn, m.u.v. de grote lichten.
Indien een achterlichtglas is gescheurd, mag deze geen wit licht naar achteren uitstralen, m.u.v. de achteruitrijlichten.
Tevens moet de auto aan de achterzijde voorzien zijn van 2 niet driehoekige reflectoren.
De toegestane verlichting is:
1 of 2 mistachterlichten. ( indien er 1 is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten.)
Derde remlicht. ( indien deze is gemonteerd moet die nagenoeg in het midden van de auto zitten, en hoger dan de andere remlichten)
Mistlampen voor. ( deze mogen alleen kunnen branden wanneer de andere verlichting is ingeschakeld.)
Achteruitrijlicht. ( deze mag alleen branden als de achteruitrijversnelling is ingeschakeld. dus niet met een aparte schakelaar aan en af gezet kunnen worden)
De ruitenwisserbladen moeten goed wissen, en mogen geen scheuren vertonen.
Een achterruitenwisser is toegestaan, maar heeft geen eisen. ( mag dus wel gescheurd zijn)
Er mogen buiten de auto beslist geen scherpe delen uitsteken.
Wanneer andere wielen zijn gemonteerd mogen deze niet meer dan 30 mm buiten de auto uitsteken, de naaf en de bouten meegerekend. Tevens mogen deze nergens aanlopen. ( dit spreekt voor zich)
Indien er een trekhaak gemonteerd is moeten alle bouten vast zitten en mag de kogel niet minder dan 49 mm zijn.
Deurkrukken, bumpers, spiegels, ed. moeten deugdelijk bevestigd zitten.( ook dit spreekt voor zich)
Het nummer wat op de kentekenplaten staat moeten kloppen met wat op het kentekenbewijs vermeld is
De velgen mogen niet ernstig vervormd zijn , en alle wielbouten moeten aanwezig zijn en vastzitten.
De deuren, motorkap, en kofferdeksel moeten goed sluiten.
ONDER DE AUTO
De uitlaat moet deugdelijk bevestigd zijn, en moet over de gehele lengte gasdicht zijn.( d.w.z. hij mag nergens lek zijn.)
De banden, dat is een hoofdstuk apart, ze moeten in ieder geval in goede staat zijn, het profiel in de hoofd groeven moet minimaal 1,6 mm diep zijn. Ze mogen geen bulten vertonen, en ze mogen geen scheuren vertonen waardoor je het canvas kunt zien.
Je mag op 1 as ook niet 1 radiaal, en 1 diagonaalband bij elkaar hebben liggen.
De remslangen mogen geen scheuren vertonen waardoor het canvas zichtbaar word.
De remleidingen mogen geen zodanige roestschade hebben dat wanneer je ze schoonkrabt kratervorming zichtbaar is.
De remleidingen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
Geen enkel onderdeel van de remmen mag lekkage vertonen.
Het remvloeistofpeil in het reservoir mag niet onder minimum staan
Schokbrekers mogen iets lekken, maar de werking moet aanwezig zijn.
De handrem kabel mag niet gescheurd of gebroken zijn. (ook de buitenkabel niet)
De handrem moet op beide achterwielen werken.
Wanneer je een remproef doet mag de auto niet scheeftrekken, de remvertraging moet uiteraard voldoende zijn, maar dat is zonder remmentestbank of vertragingsmeter niet vast te stellen.
De fusseekogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm., de stofhoesjes mogen niet lek zijn
De stuurkogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm., de stofhoesjes mogen niet lek zijn.
De moeren van de stuurinrichting moeten geborgd zijn.( met zelfbogende moer, of splitpen)
De stofhoezen van de aandrijassen mogen niet gescheurd of lek zijn,
De wiellagers mogen niet hoorbaar zijn, en mogen geen overmatige speling hebben
De bladveren mogen niet gebroken zijn.
Bij jongere types zitten spiraal veren, deze mogen niet gebroken zijn.
De veerschotels mogen niet doorgeroest zijn ( ook niet een heel klein beetje)
De draagarmen mogen niet doorgeroest zijn. (ook niet een heel klein beetje)
De rubbers in de draagarmen mogen niet zodanig beschadigd zijn dat metalisch kontakt op kan treden.
Om het hoofdstuk roestschade aan de carosserie te behandelen is bijna niet te doen, dit is een heel boekwerk en is bijna niet in begrijpelijke taal uit te drukken, ieder onderdeel heeft zo z`n eigen eisen. hiervoor kun je me beter bellen.
Wat ik geschreven heb is conform de eis van de rdw,( dienst wegverkeer) die de regels maken en de keuringstations steeksproefsgewijs controleerd.
De apk keuring is een moment opname en de auto moet op dat moment dus voldoen aan een minimum eis, deze word echter (helaas) nog niet door iedereen gehanteerd.( sommige keuringstations hanteren niet de juiste eisen)
Als er door mijn schrijven problemen worden ondervonden bij een of ander keuringsstation kun je mij altijd bellen, Ik zal dan alles in het werk stellen om degene die het bij het verkeerde eind heeft te kunnen overtuigen van de werkelijke eisen.
Met vriendelijke groet, en veel rijplezier,
Gerard Maas.
Re: APK checklist… by Gerard Maas
erik wijngaarden schreef:De handrem moet op beide achterwielen werken.
nou dan is elke xantia afgekeurd!!!
Xantia 2.0 16 soupapes VSX 1993
gechyparsed en vele extra`s!!!
http://www.xantiaclub.nl
Re: APK checklist… by Gerard Maas
racekok schreef:erik wijngaarden schreef:De handrem moet op beide achterwielen werken.
nou dan is elke xantia afgekeurd!!!
ROFL…..funny shit m8.
Ik ben het met Erik eens; het mooiste is op APK gaan en meteen goed gekeurd er weer vandaan komen. Je auto ff checken voordat je gaat is een heel goede optie (zorg dat de wagen netjes gepoetst is, ook dat scheelt). Maar gezien je bij elke APK de mogelijkheid hebt op herkeuring zonder kosten laat het dan aan de keurmeester over om de foutjes te ontdekken (hij wordt er tenslotte voor betaald en heeft al het materieel om de zaak grondig na te kijken) en herstel hetgeen niet goed was binnen de gestelde termijn voor herkeuring. Mijn tip; maak op voorhand al een afspraak bij diegene die je wagen onderhoudt (of houd er rekening mee dat jezelf de tijd hebt om e.e.a. te repareren).
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Voor de geinteresseerden:
Ik heb de APK-eisen voor 2003 (ja, lichtelijk gedateerd, maar toch) in een installatiefile op mijn computer.
Kan de installatiefile bij voldoende belangstelling wel online zetten?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
ook de aanjager moet werken…........
zou je met een beetje fantasie kunnen plaatsen onder:
alle schakelaars moeten werken
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Robin schreef:Voor de geinteresseerden:
Ik heb de APK-eisen voor 2003 (ja, lichtelijk gedateerd, maar toch) in een installatiefile op mijn computer.
Kan de installatiefile bij voldoende belangstelling wel online zetten?
Ik heb absoluut belangstelling! Heb je er zelf webruimte voor?
Voor de belangstellenden:
http://home.student.utwente.nl/r.n.kok/APK.rar
is een RAR archief, neem aan dat de meeste zip-programma’s er ook wel mee uit de voeten kunnen.
Enjoy!
Morgen mag mijn Bix voor de APK, dus als iedereen voor me zou willen duimen… thanks.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
citroen23 schreef:ook de aanjager moet werken…........
zou je met een beetje fantasie kunnen plaatsen onder:
alle schakelaars moeten werken
Neen, het heeft te maken met de ontwaseming van de ruiten.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:citroen23 schreef:ook de aanjager moet werken…........
zou je met een beetje fantasie kunnen plaatsen onder:
alle schakelaars moeten werkenNeen, het heeft te maken met de ontwaseming van de ruiten.
hoe wou jij (je) een(-de) ruit ontwasemen als de aanjager het niet doet
met een doekje zeker of raampje open (tijdens rijden) ........maar dat is helaas geen apk goedkeur
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:Lelijke Eend schreef:citroen23 schreef:ook de aanjager moet werken…........
zou je met een beetje fantasie kunnen plaatsen onder:
alle schakelaars moeten werkenNeen, het heeft te maken met de ontwaseming van de ruiten.
hoe wou jij (je) een(-de) ruit ontwasemen als de aanjager het niet doet
met een doekje zeker of raampje open (tijdens rijden) ........maar dat is helaas geen apk goedkeur
En de ramen uitbouwen zal ook wel geen APK goedgekeurde optie zijn.
Wel even een vraag, ik lees net dat de ruitenwissers het moeten doen. Geldt dat alleen voor de ruitenwisser(s) op de voorruit, of op alle aanwezige ruitenwissers?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
hoe wou jij (je) een(-de) ruit ontwasemen als de aanjager het niet doet Confused
Een standaard Eend heeft nooit een aanjager.
Jeroen
toniclight schreef:hoe wou jij (je) een(-de) ruit ontwasemen als de aanjager het niet doet Confused
Een standaard Eend heeft nooit een aanjager.
Jeroen
vandaar dat ik ook geen eend heb
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
okeee,................
zal het anders formuleren: ALS een auto een aanjager heeft dan….....
moet deze het doen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
hoe groot MAG een scheur in het voorruit maximaal zijn :
is buiten het gezichtveld
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heel groot! als ie maar niet vertakt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
deur63 schreef:
Wel even een vraag, ik lees net dat de ruitenwissers het moeten doen. Geldt dat alleen voor de ruitenwisser(s) op de voorruit, of op alle aanwezige ruitenwissers?
Ja alleen op de voorruit. De achter ruitenwisser rubber mag ook verrot zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>