1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Slechte carterontluchting door sludgevorming
Gorilla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 30 maart 2005 12:49 AM

Hallo ,
Al enige winters heb ik last van sludgevorming in de condensator(staalwolstukken) bij de olievuldop van mijn 1.9 TZI.
Die bevriest bij vorst,met alle gevolgen van dien(olie uit de peil-en elke beschikbare opening.(vorig voorjaar al mijn carterpakking vervangen-finaal doorgeslagen-)
De sludgevorming zal wel door relatief korte stukken rijden komen.Kwartiertje naar m’n werk.Koelvloeistof gebruikt hij niet.
Dure synth. olie helpt niet.Elke paar weken schoonmaken wel. maar dat vergeet je wel eens.
Wie heeft dit ook en wat doe jij eraan?

Martin

Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!

Profiel  
 
Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 30 maart 2005 01:10 AM
  [ # 1 ]

Je koelsysteem een keer doorspoelen is ook geen slecht idee denk. Ik heb een week lang rondgereden met een afwasmiddel+antivries+water sopje in het koelsysteem. Alle olie loste zo op in het water. Dat was omdat dit vol sludge zat omdat mijn koppakking lek was geweest. (vevangen namelijk).
Bij het aftappen kwam er enorm veel troep uit en nou blijft mijn koelsysteem netjes schoon.
Doorspoelen kan ook heel goed door een tuinslang op de radiatordop te zetten en de thermostaat even eruit tehalen.. Zo spoel je het hele systeem door.

Maarreh is jouw koppakking wel in orde ?

Profiel  
 
Gorilla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 30 maart 2005 01:20 AM
  [ # 2 ]

Hoi, het is sludge in het olie systeem en niet in het koelsysteem.
Wat zou ik er dan mee opschieten om mijn koelsysteem te reinigen?(wat ik overigens binnenkort wel ga doen omdat het 2 jaar geleden was voor het laatst).
Mijn koppakking lijkt me in orde daar er geen bubbels in de radiator verschijnen en er ook geen watreverbruik is…........
Martin

Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!

Profiel  
 
Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 30 maart 2005 01:23 AM
  [ # 3 ]

sorry verkeerd gelezen Surprisedops:

Maar dat er geen bubbels in de radiator zitten wil nog niet zeggen dat de koppakking perse goed is. Er kan heel goed een scheurtje zitten in de koppakking tussen een koel en oliekanaal.

Pas als er compressie lekt in een koelkanaal krijg je bubbels.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 30 maart 2005 01:45 AM
  [ # 4 ]

Wat is die sludge eigenlijk en hoe komt het in het ‘vulvoorwerp’ terecht?? Betekend het nog iets als er sludge aanwezig is?? Bij mij zit het er ook een heel klein beetje in, het wordt echter niet meer. De auto heeft een hele tijd stilgestaan en nu rij ik er weer regelmatig in, heb het idee dat er nu niets meer bijkomt..

Profiel  
 
Gorilla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 30 maart 2005 02:02 AM
  [ # 5 ]

Hoi,
Sludge is een water/olie mengsel wat(in dit geval) gezamelijk gecondenseerd is op de daarvoor bestemde metaal-wol.Het is als damp uit de carter-pan gekomen
Het is eigenlijk alleen mechanisch te verwijderen of met remmenreiniger.(Voorzover ik weet)
Alleen in de winter is het een echt probleem bij mij. ‘S zomers loopt het redelijk terug het carter in.

Martin

Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 30 maart 2005 02:19 AM
  [ # 6 ]
Kakelbont schreef:

sorry verkeerd gelezen Surprisedops:

Maar dat er geen bubbels in de radiator zitten wil nog niet zeggen dat de koppakking perse goed is. Er kan heel goed een scheurtje zitten in de koppakking tussen een koel en oliekanaal.

Pas als er compressie lekt in een koelkanaal krijg je bubbels.

Zoals de poster al aangeeft, heeft hij er enkel en alleen in de winter last van en verbruikt de auto geen koelvloeistof. Zou het al aan de koppakking liggen, dan zou de auto er en in de zomer ook last van moeten hebben en koelvloeistof gebruiken. Conclusie: geen koppakking.
Sludge-vorming is helaas bij de BX 16 en 19 motoren een veel voorkomend iets. Dit heeft te maken met de lange vuldop en lange carteronluchtingsslangen. Hierdoor koelt de olie erg af waardoor dus de sludge gevormd wordt.
Oplossing draag jezelf al aan. Regelmatig schoonmaken. Geregeld een lange afstand rijden is zeker ook goed voor de auto en tegen de sludge-vorming.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 30 maart 2005 02:39 AM
  [ # 7 ]

Waar vind ik die staalwol??  :27 zou die in de vulopening moeten zitten?? Nog nooit gezien namelijk, zal er eens op letten…

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 30 maart 2005 03:20 AM
  [ # 8 ]

Bij de meeste vuldoppen is het staalwol er al uit gepeuterd.
De sludgevorming doet zich het meest voor bij korte ritjes als de motor niet warm genoeg wordt. Gewoon schoonmaken en af en toe de snelweg opduiken ofzo.
Ik had er ook last van.
Maar toen er zaterdag op de meeting gevraagd werd of ik ook last van sludge had en ik weer is ging kijken bleek de dop akelig schoon te zijn. Ik was zelf nogal verrast Cool

Komt je auto wel snel genoeg op temperatuur?
Of blijft misschien de thermostaat open staan?
Dan zal je er in de winter namelijk meer last van hebben dan in de zomer.

Profiel  
 
BX-Chique
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 30 maart 2005 03:34 AM
  [ # 9 ]

Ook ik had last van een geel/grijze mayonaiseklodder in de olievuldop, en op het luchtfilter, waar de carterontluchting uitkomt. De enige remedie is inderdaad regelmatig goed schoonmaken. Alle slangen vanaf de olievuldop losmaken van het motorblok en reinigen in de benzine, daarna goed doorspoelen zodat echt alle mayonaise uit de slangen is. Hierna kun je de slangen weer monteren. Zodoende blijf je voorlopig verschoond van een dichtgeslibt oliesysteem. En inderdaad, af en toe een stuk snelweg pakken helpt een heel stuk, maar is niet zaligmakend, immers:

a: het kost je weer wat benzine, en nutteloze kilometer
b: Na verloop van tijd komt het toch weer terug omdat je veel “korte stukken” rijdt.

Overigens, door sommige mensen wordt geadviseerd het stukje staalwol te verwijderen omdat deze wel eens onder in het cater terecht kan komen met alle gevolgen van dien. Een van de leden van BXNL wist te vertellen dat hij na het verwijderen van de karterpan de stukjes staalwol terug vond. Je wilt niet weten wat dit voor schade aan kan richten aan je motorblok.

Helaas hoort deze kwaal nu eenmaal bij de 1600 en 1900 modellen van de BiX. Je moet er mee leren leven.

BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.

Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 30 maart 2005 03:38 AM
  [ # 10 ]

mm, ben benieuwd waar mijn stukje staalwol dan is…  :27

Profiel  
 
BX-Chique
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 30 maart 2005 03:42 AM
  [ # 11 ]
voge schreef:

mm, ben benieuwd waar mijn stukje staalwol dan is…  :27

Het zou er door een vorige eigenaar al uitgehaald kunnen zijn. Anders op hoop van zegen. Misschien steekt het nog in de onderste slang, vanaf de olievuldop naar het carter. Als je toch een keer schoonmaakt, kun je het daar terugvinden. Good luck, fingers crossed.

BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.

Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 30 maart 2005 04:43 AM
  [ # 12 ]
Kakelbont schreef:

sorry verkeerd gelezen Surprisedops:

Maar dat er geen bubbels in de radiator zitten wil nog niet zeggen dat de koppakking perse goed is. Er kan heel goed een scheurtje zitten in de koppakking tussen een koel en oliekanaal.
Pas als er compressie lekt in een koelkanaal krijg je bubbels.

Maak je daar nou maar niet al teveel zorgen om; als je de koelvloeistof braaf iedere 2 jaar vervangt gaat de koppakking erg lang mee!
(En dat vergeten veel mensen: dat de niet eeuwigdurende anticorrosieve werking van koelvloeistof essentieel is om het blanke metaal van een koppakking tegen roesten te beschermen)

Sludge in de carterventilatie heeft al helemaal niets met koppakkingen te maken bij deze motoren; het is een overbekend probleem dat condens tot problemen leidt, en dat gebeurde al toen ze nieuw waren (ik heb een aantal collega’s gehad met Peugeot’s met identieke motoren en problemen…)

In mijn Chic (1600 BDZ) zit allang geen staalwol meer en ik heb geen verstoppingsproblemen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Gorilla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 30 maart 2005 12:52 PM
  [ # 13 ]

Sludge

Loopt de olie dan niet tot aan je luchtfilter terug?
De condensor werking van de staalwol is toch wel ergens goed voor ,zou je zeggen.
Of wellicht ‘s winters zonder en ‘s zomers met condensor?
Ga ik eens proberen volgende winter…......

Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!

Profiel  
 
BX-Chique
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 30 maart 2005 01:04 PM
  [ # 14 ]

Re: Sludge

Gorilla schreef:

Loopt de olie dan niet tot aan je luchtfilter terug?

Zou niet moeten mogen maar helaas had ik deze winter toch echt een luchtfilter met mayonaise. Doordat de hete olielucht door het rubber slangetje tussen olievuldop en luchtfilter loopt, en deze voorzien is van een knik waardoor er vocht onderin de slang kan blijven staan, komt na verloop van tijd de mayonaise echt aan de luchtfilterkant van de slang naar buiten. Gevolg, een luchtfilter naar de haaien. Niet dat dat de kosten nu zijn, maar toch vervelend. De mayonaise heeft bij mij in hoogtijdagen bijna 15% van het luchtfilter bedekt, met als gevolg een verminderde filterwerking (niet dat ik daar iets van gemerkt heb, maar na vervangen van het filter liep de boel toch iets lekkerder)

Nu licht bij mij de carterontluchting gewoon los, dus als er al mayonaise uit komt, “loopt” het nu gewoon op straat. T’ is niet zo milieuvriendelijk, maar ja, een BX laat bijna altijd wel een traantje lopen.

BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.

Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.

Profiel  
 
Gorilla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 30 maart 2005 01:19 PM
  [ # 15 ]

Dan zul je wel een iets hoger olieverbruik hebben.
Wat weg is gedampt komt tenslotte niet meer terug…......
En ruik je het niet een beetje in de auto?

Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook