Automaat V6 ‘slipt’ bij kickdown intrappen, opgelost p2
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 11 mei 2008 07:46 PM

Dag lieve forumgenoten,

Zojuist terug van vakantie, vlak daarvoor o.a. de automaatolie laten verversen en op de duitse autobahn merkte ik het volgende:

Als de automaat warm is en ik geef zodanig gas dat de automaat terugschakelt van 4 naar 3 (bij zo’n 130 km/u) verliest hij heel kort (+/- 0.3 seconden) z’n aandrijving en schieten de toeren omhoog, om vervolgens weer aan te grijpen en de auto een duw naar voren te geven. Alsof je met een handbak alvast gasgeeft en dan de koppeling laat schieten. Nogal vervelend als je net begonnen bent aan een reis van 1700 km, en daarmee nog terugmoet ook, maar het is goedgekomen.

Aangekomen op de bestemming zag ik dat er teveel olie in de automaat zit (koud ongeveer 0.5 cm boven het 80 graden stukje op de peilstok). Heeft iemand enig idee of het daaraan ligt of zou er met de oliewissel zoveel slijpsel uitgekomen zijn dat de koppelomvormer het niet meer redt - ofwel automaat aan het overlijden?

Het gaat hier om een V6 automaat, type 2 uit ‘95 (de 4HP18 bak dus) met 262 dkm op de teller.

Ik ga overigens nog niet zelf olie uit de automaat laten lopen aangezien ik het bij een citroen-garage heb laten doen, dus als zij het verkeerd hebben gedaan valt er wellicht nog wat te onderhandelen.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 11 mei 2008 10:43 PM
  [ # 1 ]

heb het ook wel es gehad dat na het verversen zoveel slijpsel loskomt dat de bak het begaf , ik vrees van wel voor je..
alleen zou je de garage er niet op aan kunnen spreken lijkt mij omdat jij de opdracht geeft en hun hebben niks verkeerd gedaan, alleen verversen..

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 12 mei 2008 12:51 AM
  [ # 2 ]

Maar teveel olie erin plenzen, dat mag niet! Het is echt slecht voor de bak!
Ik heb na verversen ook een keer te veel olie in de bak gehad en inderdaad ging hij slippen. Niet bij kick down, maar bij opschakelen van 3 naar 4. Daarna heb ik het er zeer snel weer uit laten halen en tot het goede niveau laten vullen. Gelukkig geen blijvende schade.

Als hij bij koude olie al boven het max van 80 gr. zit dan zit er echt veel te veel in. Ik vind dat ze daarmee bij die citroen garage een flinke fout maken. Confused

Overigens begrijp ik niet wat jullie zeggen: de bak overlijdt als er bij oliewissel veel slijpsel uitkomt? Confused:

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 12 mei 2008 01:04 AM
  [ # 3 ]

ooh.. dat van te veel olie had ik niet goed gelezen.. Surprisedops:  als de bak al ver heen is en er veel slijpsel in de bak bevind is het vaak beter om het zo te laten ipv verversen, dit heb ik mij ooit laten vertellen..
anderzijds lijkt het me juist goed voor de bak.. Rolling Eyes  Laughing

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 12 mei 2008 01:17 AM
  [ # 4 ]

Het lijkt mij dat slijpsel beter niet in je bak kan liggen, dus het verhaal dat er met verversen teveel slijpsel is verdwenen waardoor de bak het niet meer (goed) zou doen lijkt mij een fabeltje…
Het overvullen van een automaat is echter iets waar in ELKE handleiding/manual/vraagbaak voor gewaarschuwd wordt, en is dan ook een zeer trieste zaak als dit door een professionele garage wordt gedaan, zeker als het ook nog eens een eigen-merk-garage is?!
Persoonlijk zou ik eerst contact zoeken met een ombudsman-achtige instantie (BOVAG?) om te bepalen waar je staat, en vervolgens zeker verhaal gaan halen bij de garage! Ik hoop voor je dat er geen (interne) schade is?!

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 12 mei 2008 01:35 AM
  [ # 5 ]

Nou, ga eerst maar eens terug naar die garage en vertel wat je is gebeurd en wat je eigen conclusie is. Als ze dan beginnen te morren en problemen maken, kan je altijd nog op een andere manier heibel maken.

Ik vermoed dat een fatsoenlijke garage wel even het peil controleert en zelf dezelfde conclusie trekt.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 12 mei 2008 01:53 AM
  [ # 6 ]

nou een fabeltje is het niet, heb het zelf twee x meegemaakt dat de bak kapoet liep na het verversen waarbij er erg veel slijpsel in de oude olie zat. wel waren de bakken dan natuurlijk al ver heen maar geloof wel dat als je een xm hebt met een bak dat veel km ‘s gelopen heeft je dhuidige olie er beter in kunt laten zitten zolang ze goed schakelt.

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 12 mei 2008 01:56 AM
  [ # 7 ]

Ben ik niet helemaal mee eens, liever verversen zou ik zeggen.. maargoed dit is natuurlijk niet een antwoord op de vraag

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 12 mei 2008 03:41 AM
  [ # 8 ]

Te veel olie is nooit goed! Zowel in een bak,als in een motor.
Maar als de bak geregeld ververst werd,op uur en tijd,dan is het slijpsel minimaal. Wat ZEER belangrijk is, dat het magneetje er steeds weer in gaat bij een olie wissel.Dit vangt dan toch deels het slijpsel op.
Maar bij 260.000 km,moet je al veel geluk hebben dat de 4HP18 niet overlijd bij een slechte behandeling. Je kan claimen bij je garage,en hopen dat ze er een okazie,willen in plaatsen,mocht je pech hebben. Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 12 mei 2008 02:59 PM
  [ # 9 ]

xm’metje heeft gelijk wat betreft het verversen van de olie. Is veel voorgekomen dat na het verversen de bak kapot loopt.

En teveel olie is natuurlijk nooit goed.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 12 mei 2008 03:08 PM
  [ # 10 ]
citro-power schreef:

xm’metje heeft gelijk wat betreft het verversen van de olie. Is veel voorgekomen dat na het verversen de bak kapot loopt.

En teveel olie is natuurlijk nooit goed.

Als de olie op een correcte manier ververst word, zou het overlijden van menig 4HP18, drastisch minderen. het aflaten en weer bijvullen is mm werk, en als ik bij de mijne, de peilstok eruit trek na een rit ‘s zaterdags naar mijn bijjob,ongeveer 40 km, en de motor dus goed de bedrijfstemperatuur heeft bereikt,dan zie ik het peil,net een mm of 2 onder het 80°C streepje staan!
Is beter dan 2 mm erboven Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 12 mei 2008 03:20 PM
  [ # 11 ]
Blooper1963 schreef:

[Als de olie op een correcte manier ververst word, zou het overlijden van menig 4HP18, drastisch minderen.

Klopt , ben ik met je ens maar dan moet het altijd volgens boekjes gedaan zijn en dat gebeurt nooit.
Vandaar dat er altijd heel veel slijpsel eruit komt met verversen en als je het dan opnieuw vult met verse olie gaat het op de 1 of andere manier mis.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 12 mei 2008 07:20 PM
  [ # 12 ]

De vorige eigenaar vertelde dat ie jaarlijks de automatenolie ververste, wat zou betekenen dat ie nu 1x overgeslagen is (heb de auto nu een jaar) en ik heb maar 5000 km gereden op die olie. Helaas heb ik dus niet kunnen zien wat eruit kwam. Er is wel een nieuw oliefilter ingezet van ?? 70 euro ??

Daarbij komt dat het probleem zich alleen voordoet bij warme bak, wanneer het niveau dus nóg hoger is (maar ook dunnere olie?), dus hij kán nog wel normaal terugschakelen. Ik vermoed dat het olie aftappen het probleem oplost.

Wat slijpsel betreft: ik heb niet veel verstand van automaten, maar ik kan me voorstellen dat de frictiedelen en (interne) afdichtingen van de automaat vuil en slijpsel opvangen, en dit de goede werking in stand houdt. Als je dan olie ververst, zou de nieuwe olie dit op kunnen lossen / weg kunnen spoelen. Met als gevolg dat de ellende dán pas merkbaar wordt, hoewel de bak veel eerder al ‘overleden’ was.

Maar ja, mijn inziens is een apparaat pas overleden als reparatie meer kost dan een nieuwe, gezien de prijs van zo’n automaat moet het wel flink mis zijn, dan. Meestal zijn het maar enkele onderdelen die opgeven. Afbrekende of vastlopende onderdelen zouden natuurlijk wel de rest mee kunnen nemen…

Majaaaa… het vervelende is wel dat daarvoor de automaat én de motor eruit moet, en dat moet die automaat ook nog uit elkaar. En gezien de hoeveelheid uit- en inbouwwerk ga je dan niet alleen dat ene kapotte onderdeel vervangen. Feit is dat je die kosten ook hebt als je een nieuwe automaat laat monteren, dus krijg je eerder het vraagstuk of de hele auto niet overleden is, omdat een andere wagen van dezelfde leeftijd wellicht goedkoper is dan reparatie.

Ik ga sowieso terug naar de garage, ze hebben meer werk verricht waar ik ook niet tevreden over ben. Maar misschien valt er wat met de prijs te regelen als ik het zelf oplos. Razz

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 12 mei 2008 08:00 PM
  [ # 13 ]

Hebben ze een nieuw filter geplaatst? Dat lijkt me pure onzin; het filter is van het soort dat ook in het LHM-vat zit. Dat kun je met remmenreiniger gewoon schoonmaken, het is niet zoals een oliefilter.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 13 mei 2008 01:23 AM
  [ # 14 ]

En je er ook van vergewissen dat er de correcte olie op zit met de juiste specificaties,dus voor de 4HP18, zeker DEXRON II.
Ik heb in die van mij DEXRON III gekieperd,en ze schakeld boterzacht,heen en terug. Very Happy

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 11 augustus 2008 08:59 PM
  [ # 15 ]

Zo, zal dit ouwe draadje ff afsluiten.

De garage heeft de overtollige olie er weer uitgehaald, en een paar flinke ritten verder heb ik niets meer gemerkt van het slippen. De automaat werkt weer als vanouds. Probleem opgelost dus.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook