Hoi,
Ik heb bezig met de revisie van een motorblok van een XM TCT uit een type 1. Datum afgifte eerste kentekenbewijs was 16-06-1993. Het ORG nummer was 6014 dus volgens onderstaande tekst was het een RGY.
Modeljaar 1994 ORG.NR. 6031
De 141 pk Turbo CT motor (RGY) wordt vanaf ORG.NR. 6263 vervangen door de 150 pk RGX variant en krijgt holle zuigers, een andere cilinderkop en een andere injectiecomputer om een rustiger maar iets krachtiger karakter te bewerkstelligen.
Alleen er wordt bij de RGX gesproken over holle zuigers. Heeft iemand toevallig een foto van zowel de holle als vlakke zuiger? Of anders, waar zitten de verschillen in?
Het blok wat ik heb zal wel een RGY zijn maar wil het toch voor de zekerheid even checken.
Alvast bedankt.
Grt Nick
Niemand die kan zeggen waar het verschil tussen de zuigers in zit?
De zuigers van de RGX zijn hol (ingedeukt van bovenaf), dit om de compressie iets te verlagen. De TCT heeft een hoge compressieverhouding en kan daardoor redelijk makkelijk gaan pingelen.
Sjaak