T is wel zo dat als je de beschikking hebt over 380V dat je kunt overwegen om een (3fase!) 380 V unit te kopen. Die lassen in mijn ervaring fijner dan een 220V jongen.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Evan schreef:T is wel zo dat als je de beschikking hebt over 380V dat je kunt overwegen om een (3fase!) 380 V unit te kopen. Die lassen in mijn ervaring fijner dan een 220V jongen.
Dat had ik uit dit forum gelezen, ik begrijp ook hoe dit komt: 3 fasen is makkelijker stabiele gelijkspanning van te maken. Helaas pindakaas, ik heb geen 3 fase tot mijn beschikking. Ik hoop dat die kempomat dat oplost met condensatoren.
De adaptive werkt met inverter technologie (denk ik), die kan er iets slimmer mee om gaan.
Ik baal er wel van, want er is nog een kempect, heeft een groter instelbereik, ook traploze spanninginstelling en een euro-connector-toorts. Wel stukje duurder, vind ik niet erg vanwege de betere kwaliteit. Maar ja, op 3 fasen. Dat zuigt. Maar goed, als een van de 2 machines goed voldoet vind ik het ook prima. Ik wil gewoon een goede machine voor het dunne (plaat)staal en geen gehaper van het draad. Ik heb nu een telwin met 4 standen, een brok ellende.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik ben gegaan voor de Kemppi MinarcMig Adaptive 180. De kempomat is ook een geweldige machine en enorm degelijk. Wat een verschil met de Telwin! Niet te vergelijken. De Kempomat en de Minarc liggen niet ver uit elkaar wat het lassen zelf betreft. Ik ben voor de minarc gegaan omdat ie lekker klein is en precieser in te stellen. Het lassen is er echt leuker op geworden, echt fantastisch!
mijn overbuurman heeft al een paar jaar een apparaat van cranerbroek staan. Wel een van de duurdere/zwaardere 220v versies met losse koopfles. Het ding werkt perfect voor plaatwerk en wat licht constructiewerk (aanhangertje voor de kinders) Tzt koop ik ook een eigen apparaat, en denk ook zon een aan te schaffen. Dus goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn….
Ps. mijn overbuurman is al 15 jaar professioneel lasser, en weet echt wel waar hij over praat
Even een lastopic bumpen.
Ik merk dat er nogal wat tegengestelde meningen zijn, ook in de andere topics over het lassen. Ik ben jaren werkzaam geweest in de installatietechniek en in de constuctie en heb de nodige laservaring met autogeeen, Mig/Mag en Tig gaat ook wel lukken.
Ik merk een aversie tegen goedkope apparaatjes en gevulde draad. Ik las plaatwerk ook gewoon met een rutieltje als het moet, maar Mig gaat makkelijker. Ik heb momenteel een supergoedkoop apparaatje geleend van mijn zwager Willem en dat werkt met gevulde draad. Geen wereldtoestel (Kinzo) maar het werkt redelijk.
Gevulde draad heeft als voordeel (ja er zijn voordelen) dat je buiten in de wind gewoon kunt lassen. Dat gaat met je Mig met gas niet lukken als het stevig waait. Daarom worden damwanden vaak met gevulde draad gelast.
Tweede voordeel is dat het makkelijker last op enigszins roestig plaatwerk of vuil plaatwerk. Mig/Mag met beschermgas heeft liever schoon metaal. Je moet er ook rekening mee houden dat er verschillende typen gevulde draad zijn met allemaal hun voor en nadelen.
Kijk hier: http://www.lincolnelectric.com/en-us/support/welding-how-to/Pages/flux-cored-wire-selection-detail.aspx voor meer info.
De gevulde draad kost (veel) meer dan massieve draad en daar wil ik het even over hebben. Willem had een nieuw spoeltje draad er bij, gekocht bij de bouwmarkt voor 25 euro. Een klein spoeltje met 0.2 kg draad en dat was binnen no time op.
Dus ging ik zoeken op het net en vond de volgens mij goedkoopste leverancier van lasdraad. Deze firma verkoopt een rolletje van 0.9 kg gevulde draad voor €12.50 incl BTW. Het is draad van het type E71T-GS en dat is het meest gebruikte. Dat betekent dat de bouwmarkt negen maal duurder is dan deze firma, het is maar dat je het weet.
Ik heb zes van die rollen besteld en daarmee bijna 600 euro bespaard die Willem zou hebben uitgegeven. Die ga ik volgende week opstoken met de Kinzo. Ik weet het, met gas last mooier en beter, maar met enige oefening kun je met gevulde draad een knappe las leggen. Het rookt en stinkt net als een beklede electrode doet, maar ik werk buiten.
En nog wat, als je klaar bent met laswerk aan de bodem wil je het behandelen tegen opnieuw roesten. Met een roterend staalborsteltje op de boormachine lukt dat niet. Koop een high speed roterende staalborstel voor op de haakse slijper en binnen no time is je metaal blank.
En zet een gesloten slijpbril op als je met die snelroterende staalborstel gaat werken, als daar een draad uitvliegt, die komt serieus aan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Klopt, zo’n draadje wil je niet in je oog krijgen, maar het spreekt vanzelf dat je ogen en oren beschermt als je met slijptollen aan de gang gaat. Zet ook de beschermkap op de machine in de goede stand zodat niet alles rondvliegt.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Han S schreef:
Koop een high speed roterende staalborstel voor op de haakse slijper en binnen no time is je metaal blank.
welke modellen heb jij dan in gedachte ??
http://www.mroshop.com/lp/roterende_staalborstels.asp
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Model 1-2 en 3 hebben mijn voorkeur, werkt super.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Mee eens, maar ik heb ook de onderste van de lijst en dat werkt ook super. Wat ook goed werkt op de boormachine is een borstel met kunststof draden, daarmee maak je het ook helemaal blank, al duurt het wel veel langer.
Die kunsstof gebruik ik vooral om alu proper te maken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb na jaren “kloten” met een slecht en oud lasapparaat een Lorch 222 aangeschaft. Kost een paar centen, maar ik had het 20 jaar eerder moeten doen. Ik las veel dun plaatwerk en ben zo blij als een kind.
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waarom een lorch? als je dat bedrag uitgeeft kan je uit veel merken kiezen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Waarum zou degij gaan kiezu as ge al gevondu het wat veur jou goetis (goed werkt)?
Een oud Frans spreekwoord van een onbekende filosoof (waarschijnlijk uit een klein Provençaals dorpje of mogelijk uit Brabant).
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
da hedde gij goe verweurd!
Maar even wat anders, ik heb nog een heel oud mig apparaat en nou vraag ik jullie af of daar ook flux in kan.
Ik lees wel dat een appararaat daar een aparte instelling voor nodig heeft, maar wat is er anders aan deze instelling?
Ik heb wel een gasfles maar de kraan is gaar. En het laten vullen is ook weer een gedoe.
Ik las heel af en toe, de laatste keer was 25 jaar geleden denk ik…