1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bonker de bonk in de voortrein:: Vraagje ::
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 09 mei 2008 03:53 PM

Beste Citroen- en bx liefhebbers,

Als ik mijn stuur rechtsom gooi dan hoor ik over duidelijk “knak”. Sinds kort begint dit (bonk bonk bonk) ook als ik over klinkerweggetjes rijd. Het kan de stabilisatorstang niet zijn want die zitten er net 2 maandjes op!! Volgens mij zijn mijn draagarmlagers rechtsvoor ook versleten, want die “zkwieken” behoorlijk als ik ga gymnastieken met de voorkant van de biks (handmatig).

Wat kan dit zijn?

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 09 mei 2008 05:41 PM
  [ # 1 ]

Kan het geen aandrijfas zijn?

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 09 mei 2008 09:05 PM
  [ # 2 ]

Poeh, dat zou ik niet weten. Dat zou effect op het rijden hebben?

Is de stuurkogel in deze zaak de verdachte?

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 10 mei 2008 12:42 AM
  [ # 3 ]

De stuurkogel zou ik zeker nakijken, ik heb dat ook gehad, en toen was het de stuurkogel

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 10 mei 2008 08:55 PM
  [ # 4 ]

De krik heb ik er onder de auto gezet en het rechterwiel de lucht in: flink met de hand aan de spoorstang jutteren: ik kon hem bewegen!! Heen en weer kon ik hem bewegen en niet op en neer (gelukkig maar).

Duidt dit op een versleten stuurkogel?

Zijn alle stuurkogels (plus spoorstang toch?) van elke bx het zelfde?

En hoe vervang je een stuurkogel?

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 10 mei 2008 11:32 PM
  [ # 5 ]

Snel vervangen zijn de kosten ook niet.
Als de auto in rijstand staat heb je te maken met andere spanningen dan dat ie hoog in de lucht staat mbv eeb krik.
Gewoon losdraaien de borgmoer en dan het aantal windingen tellen als je hem losdraait, dit aantal windingen ook als je hem weer vervangt door de nieuwe….
Klaar

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 10 mei 2008 11:35 PM
  [ # 6 ]

Maar dat is dus speling op de kogel want niet mag?

Ik begrijp het nog niet echt.

Je neemt de hele spoorstang weg toch? Moer van de kogel los en wat nog meer los, waar aan ie vast zit op het stuurhuis? En hoe zit dit?

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 11 mei 2008 03:01 PM
  [ # 7 ]

 

die stuurkogel zit op de spoorstang gedraait en word met een moer vast gezet tegen de kogel, draai eerst deze los, (halve slag is voldoende) en draai de moer dan los tegen de kogel aan zodat je nieuwe kogel op de zelfde plek als de ouwe komt te zitten. Daarna draai je de moer die op de foto te zien is los en geef je met een hamer een paar hengsten op het oog waar de kogel door je fuseestuk zit, als het goed is springt de kogel hier dan uit en kan je hem van de spoorstok afdraaien.  monteren in omgekeerde volgorde.
Succes!  het is echt niet moeilijk!

Edit : speling op de stuurkogel hoort idd niet!
    : Het kan zijn dat je de spoorstang met een tang vast moet houden als je de kogel eraf wilt draaien

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 12 mei 2008 12:35 PM
  [ # 8 ]
Art schreef:

 

die stuurkogel zit op de spoorstang gedraait en word met een moer vast gezet tegen de kogel, draai eerst deze los, (halve slag is voldoende) en draai de moer dan los tegen de kogel aan zodat je nieuwe kogel op de zelfde plek als de ouwe komt te zitten. Daarna draai je de moer die op de foto te zien is los en geef je met een hamer een paar hengsten op het oog waar de kogel door je fuseestuk zit, als het goed is springt de kogel hier dan uit en kan je hem van de spoorstok afdraaien.  monteren in omgekeerde volgorde.
Succes!  het is echt niet moeilijk!

Edit : speling op de stuurkogel hoort idd niet!
    : Het kan zijn dat je de spoorstang met een tang vast moet houden als je de kogel eraf wilt draaien

Wat bedoel je met:

draai eerst deze los, (halve slag is voldoende) en draai de moer dan los tegen de kogel aan zodat je nieuwe kogel op de zelfde plek als de ouwe komt te zitten

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 12 mei 2008 01:04 PM
  [ # 9 ]
Visa Ventje schreef:
Art schreef:

 

die stuurkogel zit op de spoorstang gedraait en word met een moer vast gezet tegen de kogel, draai eerst deze los, (halve slag is voldoende) en draai de moer dan los tegen de kogel aan zodat je nieuwe kogel op de zelfde plek als de ouwe komt te zitten. Daarna draai je de moer die op de foto te zien is los en geef je met een hamer een paar hengsten op het oog waar de kogel door je fuseestuk zit, als het goed is springt de kogel hier dan uit en kan je hem van de spoorstok afdraaien.  monteren in omgekeerde volgorde.
Succes!  het is echt niet moeilijk!

Edit : speling op de stuurkogel hoort idd niet!
    : Het kan zijn dat je de spoorstang met een tang vast moet houden als je de kogel eraf wilt draaien

Wat bedoel je met:

draai eerst deze los, (halve slag is voldoende) en draai de moer dan los tegen de kogel aan zodat je nieuwe kogel op de zelfde plek als de ouwe komt te zitten

Als je zo weinig technische kennis hebt moet je vooral niet aan stuuronderdelen gaan sleutelen.
Zoek een garage op.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 12 mei 2008 02:54 PM
  [ # 10 ]

Heb je het in het echt al bekeken?, wijst zichzelf lijkt me.
Als je het dan niet ziet, of snapt kan je er idd beter niet zelf aan beginnen denk ik.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 12 mei 2008 03:37 PM
  [ # 11 ]

Ja ik snap de werking, maar staat het er nou zo raar of:


Je draait eerst de moer los (halve slag). De moer onder de kogel, zoals de foto laat zien?

Dan moet je weer een moer los draaien, of is dat dezelfde moer?

Of bedoel je het zelfde zodat: je alleen de moer van de kogel hoef los te draaien

Of bedoel je de moer waarmee de spoorstang aan het stuurhuis vast zit?

Ik kan het op meerdere manieren interpreteren namelijk.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 12 mei 2008 03:45 PM
  [ # 12 ]

Als je goed leest staat er” de moer die op de spoorstang zit,tegen de kogel aan, das dus niet die op de foto.  Er staat ook ‘‘Draai DAARNA de moer op de foto los’‘

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 12 mei 2008 04:06 PM
  [ # 13 ]

Als je zo weinig technische kennis hebt moet je vooral niet aan stuuronderdelen gaan sleutelen.
Zoek een garage op.

Ik heb er inderdaad nog nooit een stuurkogel vervangen. Dit ga ik ook met behulp van iemand doen die zelf er genoeg van af weet.

Ik wil van te voren graag zelf ook weten hoe zoiets gaat. Dan heb ik kennis van zaken voor dat ik er mee begin.

Dit wordt bijv. niet behandeld in vraagbaken en op het internet heb ik al gezocht, maar erg weinig info. Dus vraag ik jullie, ervaren werklieden, hoe het moet.

Het is duidelijk zo, bedankt!

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 12 mei 2008 04:06 PM
  [ # 14 ]

Als je niet weet wat je aan het doen bent staat daarna je complete uitlijning verkeerd en ben je echt gevaarlijk bezig, afgezien van dat het banden vreet.

Weleens van een borgmoer gehoord?
Die borgmoer geeft meteen de oorspronkelijke uitlijning aan, reden waarom je hem zo min mogelijk van zijn plaats moet halen.

Controleer bovendien altijd of de afmetingen van het nieuwe onderdeel overeenkomen met het oorspronkelijke onderdeel.

De borgmoer zorgt dat het nieuwe onderdeel onwrikbaar op zijn plaats blijft.

Verongelukken is duurder dan naar een garage gaan.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 12 mei 2008 04:08 PM
  [ # 15 ]

Dus hoeveer je die los draait, dat moet je onthouden. Ik heb het welleens gezien hoe iemand het deed, maar het fijne weet ik er niet meer van.

Veiligheid staat voorop, helemaal mee eens!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook