Na een viertal jaren ZX gereden te hebben, ben ik gister gezwicht voor een Xantia Break op gas:
en
Deze prachtige auto krijg ik over een paar weken als de oude eigenaar zijn nieuwe leaseauto mag gaan ophalen.
Alles doet het aan deze goed onderhouden auto behalve de bliep. De deuren gaan met de sleutel nog wel op de CV maar niet meer met het kastje.
Is daar een goede universele bliep voor te krijgen?
Oh ja, zoek ook nog een trekhaak voor deze auto en een audio met navigatiesysteem (Europa kaarten)
Jos van der Voort
Re: Nieuwe Xantia-eigenaar meldt zich
ZX-Enschede schreef:Is daar een goede universele bliep voor te krijgen?
Er is zelf een Plug & Play bliep voor te koop, de meeste Citroen specialisten kunnen je daar wel aan helpen. Achter de handrem zit een langwerpig muntenbakje, wip deze eruit en koppel het CV-relais dat je ziet los, relay van het plug & play inprikken en je ben klaar. Het setje word geleverd met 2 afstandsbedieningen en kost c.a. €60 a €90. De prijzen willen nog weleens verieren, rondkijken op Marktplaat kan lonend zijn.
Die bak ziet er nog wel erg strak uit op de foto’s hoor! Let wel op de klepspeling bij zo’n 8 klepper op gas. Maar met dat advies ben je vast al doodgegooid.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ik las ook al iets over een nieuwe kop, dus ik neem aan dat dat wel in orde is.
PrutsyLJ schreef:Die bak ziet er nog wel erg strak uit op de foto’s hoor! Let wel op de klepspeling bij zo’n 8 klepper op gas. Maar met dat advies ben je vast al doodgegooid.
Daar heb ik inderdaad al het een en ander over gehoord. Er zitten een nieuwe kop op (ongeveer 45K geleden) en die is uitgerust met speciale geharde klepzittingen heb ikk begrepen. Is dit dan een zogenaamde “gaskop”?
In elk geval heeft deze auto ALLE beurten strak op tijd gekregen. Dus ook de kleppen stellen en zo. Hij is eerdaags aan een nieuwe beurt toe dus misschien rijd ik dan wel naar Rotterdam om onze koppensneller weer eens te zien en van hem te leren hoe ik dat zelf kan.
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Hij is eerdaags aan een nieuwe beurt toe dus misschien rijd ik dan wel naar Rotterdam om onze koppensneller weer eens te zien en van hem te leren hoe ik dat zelf kan.
Gaan we op korte termijn doen, mijn Xantia is ook weer toe aan een olie en filters wissel.
leuk!
Jos van der Voort
Nog wachten tot 20 juni zucht!
Jos van der Voort
Kan ik hem dit weekend ophalen en dan hoor ik dit:
Hoor ik net weer dat de linkervoordeur niet meer goed sluit en dat er laswerk aan de auto is (op de scharnier).
Is dit een typische Xantia kwaal?
Jos van der Voort
Dit is geen typische Xantia kwaal, de deur zal wel een keer flink opengewaaid zijn door een harde wind, maar dan nog, die scharnieren zijn best wel stevig. Is het echt laswerk aan het gedeelte dat aan de auto zit of aan de deur, probeer anders effe een foto te posten van de schade.
ZX-Enschede schreef:Kan ik hem dit weekend ophalen en dan hoor ik dit:
Hoor ik net weer dat de linkervoordeur niet meer goed sluit en dat er laswerk aan de auto is (op de scharnier).
Is dit een typische Xantia kwaal?
Het is een typische Xantia-break kwaal, helaas. De oorzaak is een slechte las van het plaatwerk waar het scharnier op zit naar binnen toe.
Laten lassen, nooit meer last van.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De Breaks zijn i.t.t. de Berlines bij Heuliez in elkaar gezet. Citroën zal wel een aanbesteding hebben uitgeschreven, waarbij Heuliez het goedkoopste was.
Maar behalve de scharnierlassen en roest in de de overlapnaad C-stijl-dorpel (beide overigens prima te verhelpen) is de Xantia Break een oerdegelijke en heerlijk rijdende wagen. Ik mis de mijne nog dagelijks.
Veel plezier ermee.
Nou dat geeft de burger dan wel weer moed.
Is dat lassen een grote of een kleine klus. De huidige eigenaar heeft een offerte gekregen van €250,- voor deze klus. Ik vind dat een berg geld.
Waar zou ik dat in (de omgeving van) Enschede goed kunnen laten doen (voor die forummers die hier in de buurt wonen)?
Jos van der Voort
He bedankt! Ik heb de trhead bekeken en ook daar mijn vraag neergelegd. Het doet me in elk geval goed dat het geen enorme reparatie is.
Ben ik nog op zoek naar een goede carosserier hier in Enschede.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het plekje is zeker gelijk aan dat van een bx ? Ik heb de mijne daar ook gelast, was een half uurtje werk misschien.
De Xantia break van een vriend heeft exact het zelfde.
Maareh, gefeliciteerd met je aankoop!
Ik heb de schade zelf nog niet gezien. Ik zou de auto vrijdag of zaterdag op mijn naam zetten tot de huidige eigenaar met de voor mij op dat moment onheilstijding aankwam.
Het lijkt erop dat het allemaal wel meevalt. Misschien moet ik dan maar naar Mantgum voor het laswerk?
Een tip voor een goede plaatwerker hier in Enschede is ook prima hoor!
Jos van der Voort