Heeft er al iemand ervaring met de Ultimate brandstof van BP?
Bij gebrek aan Superplus heb ik zaterdag Ultimate Loodvrij 98 getankt bij het tankstation in Bijleveld en ik moet zeggen ... het reedt heerlijk! Ook het vebruik was ineens een stuk vriendelijker ... maar liefst 1 op 12 waar ik normaal 1 op 10 haal.
Wie o wie heeft er meer info?
Wat tanken de andere GS/CX/DS-rijders?
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: BP’s Ultimate benzine
Revi schreef:
Wat tanken de andere GS/CX/DS-rijders?
LPG
Maar het klinkt goed, al hoop ik niet dat het een of andere V-power variant is. Ik ben daar toch een beetje huiverig over….
Maar als ik het hier tegenkom dan zal ik het eens in mijn eend gooien!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik ga in principe voor mooie zwavelhoudende super 98 ongelood in de GtiT. Dat zwavel schijnen je injectoren af en toe nodig te hebben om goed schoon te blijven, anders moet er periodiek injector cleaner doorheen. Ik krijg de indruk dat Shell V-Power, 98 ultra-laag zwavel en BP Ultimate 98 eigenlijk meer bedoeld zijn voor de moderne common rail autos dan de goede oude dingen zoals ze in CX etc te vinden zijn. Liefst zou ik zelf een jerrycan tetra-ethyl lood hebben om er een beetje bij te gooien (krijg je een octaan boost van), maar dat is niet echt nodig.
Maar goed, ik vermijd de “ultra-laag zwavel” benzines dus. Tank meestal bij Total, Esso of Texaco… dat soort “foute” merken. Heb begrepen dat je Gulf, Tango e.d. moet vermijden omdat hun brandstof vies is injectoren langzaam verstopt en heb uit eigen ervaring met XM V6, BX Gti en Berlingo 1.6 16v ook wel aanwijzingen dat dat kan kloppen (zou iets anders kunnen zijn maar het is wel heel toevallig dat het inhouden ontstaat bij vaak gulf tanken en weg gaat met V-Power).
Kortom dus, voor mij benzine die zo dicht mogelijk ligt bij wat er ten tijde van verkoop gangbaar was.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Ik ga in principe voor mooie zwavelhoudende super 98 ongelood in de GtiT. Dat zwavel schijnen je injectoren af en toe nodig te hebben om goed schoon te blijven.
Inderdaad, mijn ZX snorde rustiger nadat ik de tank eens in de zoveel tijd in Belgie bij de Total volgooide, de injector werd een stuk stiller.
Shell-V Power maakte de motor wel pittiger, maar de injector maakte wel iets meer kabaal.
sans-pareil schreef:Heb begrepen dat je Gulf, Tango e.d. moet vermijden omdat hun brandstof vies is injectoren langzaam verstopt en heb uit eigen ervaring met XM V6, BX Gti en Berlingo 1.6 16v ook wel aanwijzingen dat dat kan kloppen (zou iets anders kunnen zijn maar het is wel heel toevallig dat het inhouden ontstaat bij vaak gulf tanken en weg gaat met V-Power).
Kijk alleen maar naar het brandstofverbruik. Mijn (sorry) megane dti loopt normaal 1 : 19. Als ik bij onze plaatselijke goedkope brandstofboer tank haal ik meestal de 1 : 17 (meerdere keren gemeten, ik rij bijna altijd hetzelfde stuk).
Serge.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Shell V-power is hier euro 95, in Duitsland heeft het een octaangetal van 100. Ik ga die Ultimate-98 wel een keer proberen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ik heb pas euro98 getankt bij de texaco (normaal 95 bij de avia)
verbruik is gedaald van 1 op 12-13 naar 1 op 14,5 (!!!!)
alleen jammer dat het prijsverschil het zuiniger rijden weer teniet doet maar het gaat om het idee
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Bij BP hebben ze nu ook Ultimate Diesel zag ik laatst. Maar wat moet je daar nou van verwachten?
Kijk bij benzine is het octaangehalte hoger, maar wat hebben ze dan met die diesel gedaan?
(niet dat ik het tank hoor, zonnebloemolie is goedkoper)
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Die speciale diesels zijn meestal “ultra laag zwavel” oftewel voornamelijk bedoeld voor de HDI’s enzo. Zoals jullie weten loopt een oude diesel op bijna alles, de moderne zijn wat kritischer, de pompen kunnen de oudere diesels minder goed hebben. In oost europa heeft dit tot grote problemen geleid omdat de kwaliteit van de normale diesel aldaar zo laag is dat er grote aantallen HDI pompen onder fabrieksgarantie vervangen moesten worden en een HDI pomp is niet bepaald goedkoop. De ultimate en V-Power diesels zijn dan ook een beetje bedoeld voor common rail diesel technologie.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Voor vertrek naar sans-pareil, afgelopen zaterdag, de tank volgegooid met BP Ultimate 98 en je merkt er toch wel iets van (of is dit het placebo effect???)
Maar goed, net als V-power van Shell, en vroeger Pura van Shell, en alle andere varianten is dit gewoon duurder. Als je al zuiniger rijdt, en dus meer kilometers per tank maakt, dan wordt deze winst wel weggesnoept door de hogere literprijs van de brandstof. Maar hé, het milieu wil ook wat! Ben benieuwd of je dit bij een viergassenmeting bij de APK merkt. Lijkt mij wel een leuke test. Een volle tank Euro 95 bij de APK, en meten maar. Vervolgens tank helemaal leegrijden, en vullen met V-power-achtige varianten. En dan eens kijken wat de uitslag is van de meting. Ik ben wel benieuwd of het echt uitmaakt
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hoger octaan geeft je meestal zowiezo iets beter verbruik en vermogen, dus iets merken klopt wel. Ik denk dat je gewone super 98 zou moeten vergelijken met ultimate 98 om te kijken of er verbruiksverschil en uitstoot verschil is, want een beter octaan heeft natuurlijk al bewezen effecten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Voor mij geen V power meer iig. Ik heb het 1 keer getankt, en het verbruik ging omhoog! Het scheelde wel 1 liter per 100 kilometer, daarbij is het ook nog eens duurder..
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Willem schreef:Shell V-power is hier euro 95, in Duitsland heeft het een octaangetal van 100. Ik ga die Ultimate-98 wel een keer proberen
shell V-Power is in nederland octaan 97 geen 95
in duitsland is het idd octaan 100
ik tank zelf ook altijd V-Power daar loopt die toch zuiniger op.
in oude auto’s is de nieuwe V-Power niet zo aan te raden heb ik wel is begrepen daar zijn de auto’s toch niet op gemaakt.
in moderene auto’s houd je je motor helemaal schoon ermee
van de zomer is de duitse V-Power proberen kijken of het verschil merkbaar is
arjan_verkade schreef:van de zomer is de duitse V-Power proberen kijken of het verschil merkbaar is
Een liefhebber van Franse auto’s, die op vakantie naar Duitsland gaat?
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
BX-Chique schreef:arjan_verkade schreef:van de zomer is de duitse V-Power proberen kijken of het verschil merkbaar is
Een liefhebber van Franse auto’s, die op vakantie naar Duitsland gaat?
offtopic: liefhebber van citroën dat toevallig uit frankrijk komt.
ik heb verder eigenlijk weinig met frankrijk.
ben er vorige jaar wel geweest, misschien van de zomer ook maar is niet zeker.
in frankrijk hebben zo volgens mij geen octaan 100 dus kan het daar ook niet testen
arjan_verkade schreef:Willem schreef:Shell V-power is hier euro 95, in Duitsland heeft het een octaangetal van 100. Ik ga die Ultimate-98 wel een keer proberen
shell V-Power is in nederland octaan 97 geen 95
in duitsland is het idd octaan 100ik tank zelf ook altijd V-Power daar loopt die toch zuiniger op.
in oude auto’s is de nieuwe V-Power niet zo aan te raden heb ik wel is begrepen daar zijn de auto’s toch niet op gemaakt.
in moderene auto’s houd je je motor helemaal schoon ermeevan de zomer is de duitse V-Power proberen kijken of het verschil merkbaar is
Ik was haast bang dat ik de enige zou zijn die dat opmerkte
Verschil met euro 95 is onder andere de zelfdetonatie.
euro 95 ontbrandt sneller uit zichzelf dan euro 97/98.
Dit scheelt natuurlijk in het brandstofverbruik en het vermogen omdat de ontbranding op het juiste tijdstip is (met de vonk van de bougie) mits je ontsteking natuurlijk helemaal naar behoren werkt.
Een motor die juist meer gaat verbruiken, moet dus haast wel een hele slechte ontsteking hebben en daardoor op sneller zelfontbrandende benzine zuiniger rijden!!!
Tango en Gulf heeft inderdaad “vieze” benzine. Dit heeft te maken met de tanks en spoelen etc.
Je tankt dus goedkoper maar uiteindelijk ben je net zo veel geld kwijt per 100 kilometer.
Waarom dan nog euro 95 tanken : De wat jongere/minder oudere auto’s lopen perfect op deze benzine en euro 98 is voor deze auto’s een overbodige luxe.
Euro 95 is nog altijd goedkoper (zo’n 5 cent per liter).
Waarom shell met de V-power de euro 98 vervangen heeft weet ik niet, aangezien v-power een iets lager octaangehalte heeft.
En als V-power zo goed is, zou het economisch ook voor jongere auto’s beter moeten zijn dan euro 95