Hallo,
Even een vraagje voor de mensen met een oudere snoek.
Rond 1962 is citroen overgestapt op 12 volt, maar ik rij nog rond met een 6 volt uitvoering.
Nu ben ik een goed weer en gelegenheid rijder en staat mijn snoek veel stil in de garage.
Ik heb nu weer het idee dat mijn accu de winter niet heeft overleeft, want ik moet eerst een dag de lader er aan hangen wil ik kunnen rijden en na een week stil staan gaat mijn enige dashboard lampje (het laadlampje) nog nauwelijks aan.
Ik koop ongeveer elke 4 jaar een nieuwe accu (mucho pecunia) en heb daar dus in kilomter opzicht slechts zo’n 20000 km lol van.
Voor een normale gebruiks auto was ik allang naar de dealer gehold, maar met een oldtimer hanteer je toch andere normen.
Toch vindt ik elke 4 jaar een nieuwe accu niet normaal.
Misschien is er toch iets aan de hand wat ik nog niet weet.
Spanningsregelaar, lekstroom, of weet ik veel wat nog meer.
Misschien zijn er mensen die dit “probleem” herkennen.
Rob
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het helemaal leeg laten lopen van een accu is doodelijk voor het ding. En dit is vrijwel onvermijdelijk als de wagen lang stil staat met de accu er in. Beter is het om de accu er uit te halen en op een droge en vorstvrije plaats op te slaan. Een druppellader kan ook uitkomst bieden. Echter weet ik niet of die er voor 6V accu’s zijn. Maar het is zeker wel te maken!
patje74 schreef:Het helemaal leeg laten lopen van een accu is doodelijk voor het ding.
Helemaal leeg laten lopen doe ik eigenlijk niet. Ik ben me wel bewust van het feit dat je een auto toch wel 1 keer per maand een keer moet starten en een tijdje moet laten lopen. Echt elke maand lukt dat meestal niet, maar mijn auto heeft toch wel gedurende de stilstand een paar keer een 15 minuten staan draaien op de oprit.
Nog gekker is, dat ik half maart zonder problemen de snoek gestart heb en een dagtocht van 2 keer 80 km heb gemaakt heb voor het werk toen het weer wat beter werd.
2 weken hierna was het op eens helemaal op met de stroomvoorziening.
en zelfs een dag goed doorladen en vervolgens een week afwachten geeft weer een helemaal lege accu.
Ik heb nog geen echt onderzoek gestart, maar ik denk dat er ergens stroom loopt waar het niet zou moeten.
gelukkig heb ik op konninginnemarkt een lader voor 6 volt kunnen kopen.
Ik zal wel weer een nieuwe accu kopen en als voorzorgsmaatregel ook een nieuwe spanningsregelaar.
Rob
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wellicht heb je ergens een lekstroompje, maar dat kan je meten. Heb je een meter?
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Alleen starten en stationair laten draaien helpt niets, want dan laadt de accu nauwelijks bij. Heb je wel de accuklem los tijdens het stallen?
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ik herken het van mijn 2cv die ook nog 6 volt is, na een winter is de accu dood. 6 volten zijn er gewoonweg niet veel, laat de accu niet zitten in de auto maar sluit hem aan op een druppellader. Ik heb wel eens de tip gekregen om er een (6 volt) lampje op aan te sluiten en die te laten branden. Dat zou dan moeten voorkomen dat de accu lui wordt.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fluidphreak schreef:Alleen starten en stationair laten draaien helpt niets, want dan laadt de accu nauwelijks bij. Heb je wel de accuklem los tijdens het stallen?
Juist! Een 6 volter laadt stationair NIET!
Maak een hoofdschakelaar en ontkoppel daarmee de accu als je em stalt.
Bijna alle 6volters ontladen via de spanningsregelaar. Een nieuwe zou moeten helpen.
Lekstroom kan je meten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je het voltage aan de accupolen al eens gemeten, met lopende motor, bij verschillende toerentallen?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mijn acculader (bij de brezan vandaan) kun je op 6V overzetten. rustbuster heeft ze ook op 6V.