Misschien is dit onderwerp al ooit besproken op dit forum, maar heb ik het gemist.
Ik stoor me vaak aan de eco modus die menigmaal abrupt de pret bederft wanneer je na een rit of tijdens het schoonmaken van de auto, nog even wilt genieten van de autoradio.
Is de eco modus zelf of door een dealer uit te schakelen? Het lijkt me dat deze afhankelijk van de spanning van de accu wordt ingeschakeld. Na een (lange) rit duurt het langer voordat de eco modus zijn werk doet dan wanneer de auto al langere tijd stilstaat.
Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Exclusive Gris Aluminium Pack Hifi sinds 17 januari 2007
Re: Eco modus C4 Picasso
KAarts schreef:Misschien is dit onderwerp al ooit besproken op dit forum, maar heb ik het gemist.
Ik stoor me vaak aan de eco modus die menigmaal abrupt de pret bederft wanneer je na een rit of tijdens het schoonmaken van de auto, nog even wilt genieten van de autoradio.
Is de eco modus zelf of door een dealer uit te schakelen? Het lijkt me dat deze afhankelijk van de spanning van de accu wordt ingeschakeld. Na een (lange) rit duurt het langer voordat de eco modus zijn werk doet dan wanneer de auto al langere tijd stilstaat.
Heeft iemand enig idee wanneer de auto in de eco modus komt? Bij mijn auto gebeurt dat *altijd* als de auto stil staat, meestal al na een minuut of 10. Op zich niet zo erg maar het is dan bijvoorbeeld niet meer mogelijk om de verlichting via de afstandbediening in te schakelen. Ik snap het nut van de eco modus maar heb het gevoel dat hij te snel overschakelt.
C4P 1.8 LPG, Ligne Business, Gris Fer
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006
- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Volgens mijn dealer is de eco-modus afhankelijk van de tijd dat de motor gedraaid/gereden heeft. Hier klopt volgens mij geen ene moer van. Heb onlangs 4 uur constant doorgereden. Tijdens een stop liet ik de radio aanstaan. Na ongeveer een minuut of 5 sprong de dame in eco-modus. Dus wat mijn dealer (en anderen trouwens ook) zei, klopt dus voor geen ene meter.
Of het zou zo moeten zijn dat, hoe langer je rijdt, des te sneller de dame in eco-modus springt Dit laatste kan misschien nog wel eens kloppen ook. Eergisteren namelijk had ik de autoradio aan laten staan en toen ik na bijna een half uur terugkwam speelde hij nog steeds. En dit terwijl ik maar een minuut of 5 gereden had. Ik snap er dus niets meer van.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Officieel heeft de dealer wel gelijk. Als je wat langer rijdt, zou het ook langer moeten duren voordat ze in eco-modus gaat. (blijkbaar werkt het bij jouw dus niet zoals het zou moeten…) Wat ik begrepen heb zit er natuurlijk wel een maximum tijd aan verbonden…
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006
- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Als het me morgen lukt, dan wip ik nog eens bij mijn dealer binnen. Eens kijken wat hij nu zegt.
Jullie hebben gelijk. De eco-modus gaat erg snel in werking. Na ongeveer 5 a 10 minuten schakeld de radio al uit. Dit wordt gedaan om de juiste spanning te houden voor je auto (voor de veiligheid). Maar als hij al zo snel reageert vreet de radio toch wel erg veel stroom.
In bezit van C4P Exclusive Gris Aluminium 2.0 automaat benzine.
215/50/r17” velgen type Scandola zomer.
205/55/r16” velgen type Dezent V winter.
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Vader schreef:Jullie hebben gelijk. De eco-modus gaat erg snel in werking. Na ongeveer 5 a 10 minuten schakeld de radio al uit. Dit wordt gedaan om de juiste spanning te houden voor je auto (voor de veiligheid). Maar als hij al zo snel reageert vreet de radio toch wel erg veel stroom.
Ik heb het vermoeden dat er zoveel stroomverbruikers in de auto zitten dat het niet alleen de radio is. Als ik een kwartiertje bezig ben om de auto in te laden met vakantiespullen dan gaat-ie ook in eco-modus. De radio staat dan niet eens aan! Bij het openen klappen de spiegels uit, er branden drie plafondlampjes en de kofferbak-verlichting. Da’s alles! En toch die eco-modus. Het lijkt mij allemaal wat krap bemeten.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
@ jhvink:
Gaan de plafondlampjes bij je auto niet vanzelf uit wanneer de deuren open of dicht blijven staan? Dit gebeurt namelijk wel bij mij, er zit een tijdsvertraging in. Het is natuurlijk anders als de deuren constant open en dicht gaan. Dan wordt het tijdstip van licht uitschakelen iedere keer verschoven.
Overigens ik meen dat in het algemeen voor Eco-modus geldt: het hangt niet alleen af van de “resterende tijd” maar ook van hoe goed de accu geladen is. Ergo, wanneer de accu steeds dichter komt bij het moment waarop deze vervangen moet worden, springt de auto steeds eerder in de eco-modus. Dit komt omdat de accu steeds lagere capaciteit krijgt en/of stroomsterkte vermindert. Dus Segerfan, wellicht is je accu aan de vervanging toe…
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006
- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
ice96 schreef:Dus Segerfan, wellicht is je accu aan de vervanging toe…
Dan zou de accu toch wel heel erg snel aan vervanging toe zijn. Ik heb de dame net 2 maanden.
jhvink schreef:
Bij het openen klappen de spiegels uit, er branden drie plafondlampjes en de kofferbak-verlichting. Da’s alles! En toch die eco-modus. Het lijkt mij allemaal wat krap bemeten.
3 plafondlichtjes + 2 in de koffer + 2 in de spiegels. Toch al wat verbruikers. Maar ik gok dat er op safety gespeeld wordt en dat de ecomodus heel snel aanspringt zodat zeker de wagen nog kan gestart worden of dat je de handrem kan losmaken (weet trouwens niet of dit werkt in eco-modus).
Een combinatie van stroomverbruikers zorgt volgens mij voor het sneller in de eco stand gaan. Dus deuren open en radio aan, bijvoorbeeld. Ik heb LPG en volgens mij reset eea zich nog als ik de motor uitzet, want mij eco modus treedt heel snel in werking. Volgens mij is er ook een verband tussen ecomodus en het resetten van de benzinemeter. Wellicht dat mede lpg rijders hier eens op kunnen letten.
Overigens in de C4 picasso treedt de ecomodus veel sneller in werking dan in de xsara picasso. Daar was de standaard tijd 20 minuten.
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Segerfan schreef:ice96 schreef:Dus Segerfan, wellicht is je accu aan de vervanging toe…
Dan zou de accu toch wel heel erg snel aan vervanging toe zijn. Ik heb de dame net 2 maanden.
Dat zou idd wel heel erg snel zijn…
Wellicht heeft het dan te maken met de triggerwaarde in het systeem… Net zo iets als bij de accu’s van mobiele telefoons. Er zit een soort ECU die meet hoeveel “sap” er nog is in de accu. De triggerwaarde om het signaal “lege accu” weer te geven is nog niet helemaal vastgelegd in het begin. Daarom wordt ook bij de eerste keer gebruik vaak aangeraden om de telefoon minimaal 10-12 uur te laten opladen. Ondanks dat “accu vol” wordt weergegeven, blijft het laadprocess doorgaan totdat er werkelijk niks meer bij past. Deze capaciteit wordt opgeslagen als zijnde de werkelijke max. Dus maw, doet men dit niet dan wordt nooit meer de volle capaciteit van de accu gebruikt.
(Dit verhaal heb ik me laten vertellen door iemand waarvan ik vanuit ga dat hij er meer verstand van heeft. Dus please, please don’t shoot me if… )
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
markil schreef:Overigens in de C4 picasso treedt de ecomodus veel sneller in werking dan in de xsara picasso. Daar was de standaard tijd 20 minuten.
In de C4 Berline is het ongeveer 30 minuten. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat voor de C4 Picasso deze tijd gehalveerd wordt… Ik heb er iig geen verklaring voor.
ice96 schreef:markil schreef:Overigens in de C4 picasso treedt de ecomodus veel sneller in werking dan in de xsara picasso. Daar was de standaard tijd 20 minuten.
In de C4 Berline is het ongeveer 30 minuten. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat voor de C4 Picasso deze tijd gehalveerd wordt… Ik heb er iig geen verklaring voor.
Echt met 5 a 10 minuten slaat hij aan. Citroen schrijf echt dat het voor de spanning van de accu is. (zie blz 65 van instructie boekje).
Eigenlijk is dit veel te krap. Misschien is de accu die geleverd wordt wel te krap bemeten (bezuiniging van citroen over al die auto’s).
In bezit van C4P Exclusive Gris Aluminium 2.0 automaat benzine.
215/50/r17” velgen type Scandola zomer.
205/55/r16” velgen type Dezent V winter.
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Is de accu een keer doorgementen? Wellicht ligt daar het probleem…
Maakt het heel veel uit dat de auto in de eco modus gaat ? Is toch alleen maar goed dat ie dat snel doet ?
Ik zie het probleem niet en ben blij dat mijn auto goed let op de lading van mijn accu
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus