1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Krik, potkrik, assteun enz. (manieren van ondersteunen)
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 14 mei 2008 03:22 PM

Beste mensen,

ik zie hier op het forum diverse manieren voorbij komen van auto’s opkrikken/hoger zetten (krik, potkrik, assteun, oprijplaten, enz.)
Welke methodes gebruiken jullie om de auto hoger te zetten zodat je eronder kan klussen?

Met een foto erbij zou helemaal mooi zijn

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 14 mei 2008 03:35 PM
  [ # 1 ]

Ik ben met een paar mensen in m’n sleutelloods al een tijdje opzoek naar een leuke 2kolomer, echter tot nu toe zet ik de auto altijd in de hoogste stand, schuif daar een hoeveelheid straattegels onder en tot slot een blok hout waar het krikpunt op rust. Vervolgens laat je de wagen zakken en heb je genoeg ruimte om aan je bodem te werken, een uitlaat te vervangen, etc.

Let wel! Dit ondersteunen doe je per as. Wanneer je alleen b.v. de linkerkant met blokken zou ondersteunen, dan maak je een dikke kans dat de kar er af glijdt als je ‘m laat zakken. In dat geval kun je ‘m beter eerst laten zakken op een garagekrik met wieltjes en dan fixeren.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 14 mei 2008 05:46 PM
  [ # 2 ]

auto in hoogste stand, iets verder opkrikken, assensteunen eronder, auto in laagste stand en vervolgens de wielen die nog op de grond staan blokkeren. Vooral met het buiten klussen heb ik altijd angsten dat er iemand tegen mijn wagen aanbotst Rolling Eyes

Bij de auto’s met burgervering moet er iets meer gekrikt worden, maar verder hetzelfde.

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 14 mei 2008 06:29 PM
  [ # 3 ]

Ik zet de auto altijd op 2 stronkjes met daarbij voor de extra veiligheid 2 assteuntjes, maar het gewicht van de auto staat dan op de stronkjes.
Heb ze al 5 jaar, en er hebben al verschillende auto’s (AX, BX, XM, ZX, Berlingo, 206, 2CV) op gestaan en ze doen het nog steeds erg goed. Ik ben ze gaan gebruiken toen ik iets stabielers zocht dan assteuntjes om op grind te werken (voor de momenten dat ik geen betonnen vloertje had) alhoewel grind natuurlijk weer niet al te comfortabel is om op te liggen, mja, af en toe moet je maar roeien met de riemen die je hebt.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 14 mei 2008 06:53 PM
  [ # 4 ]

Stronkjes???


Ik moet toegeven dat ik ergen seen schijterd ben wat dit betreft…  Onder schroefveer auto kruip ik zonder probleem… maar een bolletjes bak is toch anders… Als het verkeer dgaat wordt je gewoon langzaam tot sjam gedrukt..

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 14 mei 2008 07:01 PM
  [ # 5 ]

Ik ook hoor Very Happy
Geen zin in een auto op mijn pens, das niet de manier om wat kilo’s kwijt te raken.
Ik schud ook altijd even flink aan de auto om te voelen of ie stabiel staat en zoniet dan zorg ik daar voor. En met die stronkjes gaat dat al jaren heel prima moet ik zeggen Very Happy
MAar mocht er onverhoopt toch ene gekliefd worden dan staat er nog een assteuntje onder om het op te vangen natuurlijk.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 14 mei 2008 08:22 PM
  [ # 6 ]

Ik krik meestal 1 kant op en als ik aan voorkant moet krikken krik ik die andere kant ook omhoog

Bij beide kant zet ik er assteunen onder voor als de druk van je krik opeens wegvalt. Dan staan die steunen er toch nog onder om het op te vangen. Verder doe ik eigenlijk alles zoveel mogelijk op bruggen..

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 14 mei 2008 08:58 PM
  [ # 7 ]

Hier ook gewoon op de assteunen en met een gewone krik. Ik heb overigens zeer slechte ervaringen met die standaardkrikjes, dus die gebruik ik zeker niet.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 mei 2008 10:26 PM
  [ # 8 ]
Autofan schreef:

Bij beide kant zet ik er assteunen onder voor als de druk van je krik opeens wegvalt. Dan staan die steunen er toch nog onder om het op te vangen.

Linke soep!

Je kunt de wagen beter gelijk laten zakken op de asteunen, dan weet je dat hij stevig staat. Als de krik het in jouw situatie begeeft, knalt de wagen ineens op de assteunen, en als er toevalig eentje niet recht onder staat of verschoven is….

Een krik is er voor om de wagen op hoogte te brengen, niet om hem op hoogte te houden. Assteunen zijn er om de wagen op hoogte te houden en niet om een vallende auto mee op te vangen.

Gelukkig komt onze brug binnen enkele weken!  Cool

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 mei 2008 10:50 PM
  [ # 9 ]

Ook meer kans op schade lijkt me door de klap van het vallen ookal mocht de auto opgevangen worden Wink

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 14 mei 2008 11:09 PM
  [ # 10 ]

Het ligt er ook aan wat ik moet doen Wink  Is het snel even iets dan wil ik het weleens zo doen en anders laat ik die krik nog wel zakken tot op de steun.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 mei 2008 11:18 PM
  [ # 11 ]

Je zal maar even snel een Berlingo met je borstkas moeten opvangen!

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 14 mei 2008 11:20 PM
  [ # 12 ]

die heb ik nog nooit op een krik gehad waarbij ik ook onder de auto moest wezen Wink Meestal is het een AX waarbij de uitlaat los moet na het spruitstuk oid.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 mei 2008 11:32 PM
  [ # 13 ]

Nou ja, je begrijpt mij wel.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 14 mei 2008 11:48 PM
  [ # 14 ]

Dat wel Wink

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 15 mei 2008 02:30 AM
  [ # 15 ]

Wel dan hangt het dus van de Berlingo in kwestie af. Confused
Ik heb al wel heel wat keren onder de Berlingo gewerkt ; vaak rij ik hem gewoon op de babybruggen (wel een spie voor de wielen die op de grond blijven!), maar soms gaat hij ook op de assteunen.
Nooit op de krik, Patje heeft het perfect neergeschreven waarom. Very Happy
C25 op assteunen
C15 ligt hier op een boomstam van 50cm maar wel met zijn trekhaak (staat niet op de foto) Confused
dus voor de veiligheid liggen er in het midden ook palets moest er iets fout gaan.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook