Beste mensen,
ik zie hier op het forum diverse manieren voorbij komen van auto’s opkrikken/hoger zetten (krik, potkrik, assteun, oprijplaten, enz.)
Welke methodes gebruiken jullie om de auto hoger te zetten zodat je eronder kan klussen?
Met een foto erbij zou helemaal mooi zijn
Ik ben met een paar mensen in m’n sleutelloods al een tijdje opzoek naar een leuke 2kolomer, echter tot nu toe zet ik de auto altijd in de hoogste stand, schuif daar een hoeveelheid straattegels onder en tot slot een blok hout waar het krikpunt op rust. Vervolgens laat je de wagen zakken en heb je genoeg ruimte om aan je bodem te werken, een uitlaat te vervangen, etc.
Let wel! Dit ondersteunen doe je per as. Wanneer je alleen b.v. de linkerkant met blokken zou ondersteunen, dan maak je een dikke kans dat de kar er af glijdt als je ‘m laat zakken. In dat geval kun je ‘m beter eerst laten zakken op een garagekrik met wieltjes en dan fixeren.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
auto in hoogste stand, iets verder opkrikken, assensteunen eronder, auto in laagste stand en vervolgens de wielen die nog op de grond staan blokkeren. Vooral met het buiten klussen heb ik altijd angsten dat er iemand tegen mijn wagen aanbotst
Bij de auto’s met burgervering moet er iets meer gekrikt worden, maar verder hetzelfde.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik zet de auto altijd op 2 stronkjes met daarbij voor de extra veiligheid 2 assteuntjes, maar het gewicht van de auto staat dan op de stronkjes.
Heb ze al 5 jaar, en er hebben al verschillende auto’s (AX, BX, XM, ZX, Berlingo, 206, 2CV) op gestaan en ze doen het nog steeds erg goed. Ik ben ze gaan gebruiken toen ik iets stabielers zocht dan assteuntjes om op grind te werken (voor de momenten dat ik geen betonnen vloertje had) alhoewel grind natuurlijk weer niet al te comfortabel is om op te liggen, mja, af en toe moet je maar roeien met de riemen die je hebt.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Stronkjes???
Ik moet toegeven dat ik ergen seen schijterd ben wat dit betreft… Onder schroefveer auto kruip ik zonder probleem… maar een bolletjes bak is toch anders… Als het verkeer dgaat wordt je gewoon langzaam tot sjam gedrukt..
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik ook hoor
Geen zin in een auto op mijn pens, das niet de manier om wat kilo’s kwijt te raken.
Ik schud ook altijd even flink aan de auto om te voelen of ie stabiel staat en zoniet dan zorg ik daar voor. En met die stronkjes gaat dat al jaren heel prima moet ik zeggen
MAar mocht er onverhoopt toch ene gekliefd worden dan staat er nog een assteuntje onder om het op te vangen natuurlijk.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik krik meestal 1 kant op en als ik aan voorkant moet krikken krik ik die andere kant ook omhoog
Bij beide kant zet ik er assteunen onder voor als de druk van je krik opeens wegvalt. Dan staan die steunen er toch nog onder om het op te vangen. Verder doe ik eigenlijk alles zoveel mogelijk op bruggen..
Hier ook gewoon op de assteunen en met een gewone krik. Ik heb overigens zeer slechte ervaringen met die standaardkrikjes, dus die gebruik ik zeker niet.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Autofan schreef:Bij beide kant zet ik er assteunen onder voor als de druk van je krik opeens wegvalt. Dan staan die steunen er toch nog onder om het op te vangen.
Linke soep!
Je kunt de wagen beter gelijk laten zakken op de asteunen, dan weet je dat hij stevig staat. Als de krik het in jouw situatie begeeft, knalt de wagen ineens op de assteunen, en als er toevalig eentje niet recht onder staat of verschoven is….
Een krik is er voor om de wagen op hoogte te brengen, niet om hem op hoogte te houden. Assteunen zijn er om de wagen op hoogte te houden en niet om een vallende auto mee op te vangen.
Gelukkig komt onze brug binnen enkele weken!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ook meer kans op schade lijkt me door de klap van het vallen ookal mocht de auto opgevangen worden
Het ligt er ook aan wat ik moet doen Is het snel even iets dan wil ik het weleens zo doen en anders laat ik die krik nog wel zakken tot op de steun.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Je zal maar even snel een Berlingo met je borstkas moeten opvangen!
die heb ik nog nooit op een krik gehad waarbij ik ook onder de auto moest wezen Meestal is het een AX waarbij de uitlaat los moet na het spruitstuk oid.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nou ja, je begrijpt mij wel.
Dat wel
Wel dan hangt het dus van de Berlingo in kwestie af.
Ik heb al wel heel wat keren onder de Berlingo gewerkt ; vaak rij ik hem gewoon op de babybruggen (wel een spie voor de wielen die op de grond blijven!), maar soms gaat hij ook op de assteunen.
Nooit op de krik, Patje heeft het perfect neergeschreven waarom.
C25 op assteunen
C15 ligt hier op een boomstam van 50cm maar wel met zijn trekhaak (staat niet op de foto)
dus voor de veiligheid liggen er in het midden ook palets moest er iets fout gaan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017