motor vervangen
nieuwegein_1971
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-10-2006

Gepost: 14 mei 2008 03:09 PM

Mijn citroén xsara 1.4 verbruikt behoorlijk veel olie. Ben eigenlijk al bij diversen garage langs geweest voor advies. De ene zegt lekker door rijden. De andere zegt olieseals vervangen. Weer een zegt olieseals komt nooit voor zit bij je cilinders. enz enz. Nou wil ik er best een andere blok in laten zetten maar ik begin een beetje wantrouwig te worden. Weet eigenlijk niet wie wat en wanneer ik moet geloven. Heeft iemand advies of ervaring met het vervangen van een blok of evt revisie van een blok

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 mei 2008 03:27 PM
  [ # 1 ]

Olieverbruik bij dit type motor is 90% kans dat de klepseals slechts zijn, hiervoor zal de kop gelicht moeten worden.
Als de auto blauwe rookpluimen geeft bij het gasgeven of plotseling loslaten van het gas, dan zijn het de klepseals.

De overige 10% van de gevallen is zuigerveren of een groef in de cylinderwand, een compressie test kan dit uitwijzen. Als je constant een blauwe walm achter je heb hangen, dan moet je het ook in deze richting zoeken.

Beide reparaties zijn met ingebouwde motor te doen.

Dat klepseals niet voorkomt bij deze motor is onzin, ik heb het al vaak genoeg gefixt bij auto’s die 1L op de 1000km zopen, olieverbruik met nieuwe seals was bijna niets.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 mei 2008 09:49 PM
  [ # 2 ]

Wat is behoorlijk veel olie?

Als het 1 liter is op 10.000 km dan kan je denk ik nog wel even doorrijden ermee Wink

Profiel  
 
robbedoes50
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 25-01-2007

Gepost: 14 mei 2008 09:57 PM
  [ # 3 ]

hoeveel olie gebruikt ie op hoeveel km heb t zelf ook een keer gehad met een mitsub colt kleprubbers uit gedroogt toen zelf gedaan erg veel werk dat wel maar t olie verbuik was heeeel wat minder groet rob

Profiel  
 
nieuwegein_1971
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-10-2006

Gepost: 16 mei 2008 12:53 PM
  [ # 4 ]

wat zijn de kosten van dit soort reparaties ? Heb geinformeerd via onderdelen lijn de kosten van een ruil motor hangen tussen de 300 en 900 euro. Dan moet die er nog in en hopen dat het blok goed is. Kopeling gelijk vervangen dus ben ik denk ik 1500 kwijt.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 mei 2008 01:14 PM
  [ # 5 ]

Ik begrijp niet echt waarom je je nog steeds zit te oriënteren op een vervangend blok. Dit is waanzin als je huidige blok slechts brakke seals heeft. Verder zal de vervanger (die een tijdje op de plank heeft gelegen) ook het zelfde probleem reeds hebben of nog krijgen. Je zou er verstandig aan doen om dit voor inbouw dus aan te pakken, samen met nog een aantal zaken.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 mei 2008 09:45 PM
  [ # 6 ]
nieuwegein_1971 schreef:

wat zijn de kosten van dit soort reparaties ? Heb geinformeerd via onderdelen lijn de kosten van een ruil motor hangen tussen de 300 en 900 euro. Dan moet die er nog in en hopen dat het blok goed is. Kopeling gelijk vervangen dus ben ik denk ik 1500 kwijt.

Als je de klepseals zelf doet, dan moet je rekenen op €200 a €300 euro aan materiaal, dit is dan incl. koppakking, kopbouten, D-riemset. De 1.4i in de Xsara is een multi-point injectie, er zijn extra pakkingen en O-ringen nodig omdat het gehele multipoint gedoe erop eraf moet. In princiepe praat je dan al over een koprevisie, want dan neem je alles mee, kleppen inslijpen, nieuwe nokkenas keering, etc. Kop eraf trekken is zo gebeurd, kop reviseren en er weer op is een dag werk, bij een Xsara gaat het soepeltjes, gezien de enorme ruimte en dat nog niet alles vastgerot zit zoals bij een BX ofzo.

Een andere motor is echt waanzin, dat gaat je vele malen meer kosten en je krijgt echt niet datgene ervoor terug als je de bovenstaande werkzaamheden uitvoert.

Voer eerst maar eens de tests uit die ik beschreven heb en post hier de resultaten, dan kunnen we gericht meedenken en adviseren.

Profiel  
 
nieuwegein_1971
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-10-2006

Gepost: 19 mei 2008 02:42 PM
  [ # 7 ]

hij verbruikt denk ik 1 liter olie op 1500 km. Bij het starten is het extreem en tijdens het rijden zie je dat hij er bij de uitlaatgassen ook olie uit gooit. Opzich rijdt de auto gewoon goed en zie ik niet bijvoorbeeld een verschil in toerental. Ik snap wel iets van auto’s maar van een cilinderkop heb ik geen kaas gegeten. Remmen vervangen kleine beurt zijn dingen die nog wel lukken. Mij is het advies gegeven om de motor te vervangen door diversen garage bedrijven zonder eigenlijk naar de auto of motor te kijken. Pffff valt mijn uitlaat er van de week ok nog onder uit. De anwb heeft hem weer opgehangen met een cilinder er tussen

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 mei 2008 09:41 PM
  [ # 8 ]

Ik begrijp dat die garages je graag een nieuw blok verkopen en inbouwen Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 mei 2008 04:33 AM
  [ # 9 ]
nieuwegein_1971 schreef:

hij verbruikt denk ik 1 liter olie op 1500 km. Bij het starten is het extreem en tijdens het rijden zie je dat hij er bij de uitlaatgassen ook olie uit gooit.

Dat klinkt inderdaad als slechte klepseals, wat is de km-stand en bouwjaar van je auto?

nieuwegein_1971 schreef:

Mij is het advies gegeven om de motor te vervangen door diversen garage bedrijven zonder eigenlijk naar de auto of motor te kijken. Pffff valt mijn uitlaat er van de week ok nog onder uit. De anwb heeft hem weer opgehangen met een cilinder er tussen

Echt onzin, dat zijn bedrijven die geen verstand van Citroen’s hebben, koppie lichten bij dit type motor is inderdaad een klusje, maar ook weer geen onmogelijke klus, een dagje werk, incl. nieuwe klepseals monteren. Maar goed, als je hulp wil bij het lichtten van de kop in je auto en het vervangen van de klepseals, geef maar een schreeuw Wink

Profiel  
 
nieuwegein_1971
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-10-2006

Gepost: 22 mei 2008 01:52 AM
  [ # 10 ]

hij heeft nu 243000 gelopen en hij is van 1998

Profiel  
 
nieuwegein_1971
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-10-2006

Gepost: 02 september 2008 12:54 PM
  [ # 11 ]

heb een besluit genomen heb mijn auto ingeruild heb een Berlingo Multispace gekocht met een cabrio dak. Aan mijn citroen moest eigenlijk toch best wel veel gedaan worden Olieseals, koppeling, nieuwe banden. Ik kon er een goeie prijs voor krijgen en heb deze berlingo gekocht. Het is een 1.8 i terwijl die xsara een 1.4i break was misschien toch wel een licht motor voor zo auto. De berlingo is toch net wat ruimer van binnen. En je zit ietsjes hoger.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook