Nog steeds verbaasd over hoe relaxt mijn zx eigenlijk rijdt, kwam ik er laatst achter dat mijn fan niet aanslaat.
De temperatuur klimt gewoon naar 90 en blijft daar ook staan zolang je rijdt, maar laatst in luxemburg stad in de hitte en file ging ie naar behoorlijk heet en het lampje ging aan. (Hij heeft het verder gewoon overleefd, geen lekke kop ofzo)
Later op een parkeerplaats heb ik het nog een gecheckt en de fan slaat niet aan. Heeft iemand een tip om te controleren of het de fan of iets anders is? Of misschien heeft iemand een soort van garagehandleiding, dat zou helemaal te gek zijn.
Groeten,
Jap
Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
misschien als ie heet is even een voltmeter erop en kijken of de bedrading ergens stuk is?
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Re: Koeling probleempje
jap schreef:Nog steeds verbaasd over hoe relaxt mijn zx eigenlijk rijdt, kwam ik er laatst achter dat mijn fan niet aanslaat.
De temperatuur klimt gewoon naar 90 en blijft daar ook staan zolang je rijdt, maar laatst in luxemburg stad in de hitte en file ging ie naar behoorlijk heet en het lampje ging aan. (Hij heeft het verder gewoon overleefd, geen lekke kop ofzo)
Later op een parkeerplaats heb ik het nog een gecheckt en de fan slaat niet aan. Heeft iemand een tip om te controleren of het de fan of iets anders is? Of misschien heeft iemand een soort van garagehandleiding, dat zou helemaal te gek zijn.
Groeten,
Jap
Haal de 2 stekkers van de temperatuurzender in de radiateur eruit, stop er iets tussen wat geleid en de van zal aanslaan (of niet natuurlijk). Die zender is een schakelaar. Gebeurd er niets (wel op contact zetten!!): dan is naar alle waarschijnlijkheid je zender kapot: geen ramp, voor weinig draai je er een nieuwe in.
succes!
Totaal aantal Berichten: 767
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Temperatuursensor kapot?!
Even 12V op de Fan zetten om te kijken of ie direct aangesloten- wel werkt?
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
majestic3jay schreef:Temperatuursensor kapot?!
Even 12V op de Fan zetten om te kijken of ie direct aangesloten- wel werkt?
Lijkt me een minder goed plan.
Doe maar liever eerst wat Visa Ventje heeft gezegd. Dan kun je tenminste al het andere meteen uitsluiten met 1 heel simpele doorverbinding. Meestal ligt het aan dit thermocontact (dat is de ‘temperatuurzender’ waar Visa Ventje het over heeft). Het thermocontact is een blauw ding dat, als je voor de auto staat, rechtsboven in de radiateur zit geschroefd.
Is trouwens 1 stekker met 2 contactjes die je door moet verbinden. Fan gaat meteen draaien, ook al staat ie niet op contact.
Zo ben ik er ook achter gekomen dat de fan overleden is.
Jos van der Voort
Ok, bedankt voor de tips. Ik ga dat met die stekker dit weekend uitproberen. Mocht nu de fan kapot zijn, kan ik deze beter nieuw kopen of van de sloop halen? Dat bedoel ik met de kosten in het achterhoofd… Als een nieuwe 50 euro is bijvoorbeeld zet ik er net zo lief een nieuwe in namelijk.
Heb eens gekeken voor je (was zelf ook wel benieuwd naar de prijs )
Alleen de motor van de fan kost al meer dan 200 euro
2e hands lijkt me een betere optie dan.
Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
tenzij het echt per se nieuw moet zijn (zoals een koppakking of kopbouten) gewoon lekker van de sloop halen
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Ik heb vanavond dat stekkertje doorverbonden en de fan sloeg gelijk aan. De fan zelf is dus nog ok, maar wat moet ik vervangen? Ik neem aan dat thermocontactje?
Iedereen bedankt voor de goede ideeen. Bij citroen een nieuw contactje gekocht voor 25 euro, en alles is weer koek en ei.