De orginele discussie was dichtgegooid, dus maar hier verslag
Na in december al geklaagd te hebben en verleden week forse druk op de dealer uitgevoerd te hebben, heeft citroen nederland vandaag aan de turbo gemeten en gezegd dat de turbo voor garantie vervangen mag worden.
105.000 kilometer 3,5 jaar ik had uitgebreide garantie tot 4 jaar en 120.000 kilometer gekocht.
Ik hou U allen op de hoogte
Pieter
Nou na ewen beetje drukken heeft Citroen Nederland eindelijk toegestemd met een nieuwe Turbo onder garantie, verleden week geplaats, ERG klep schoongemaakt wat pakkingen vervangen, maar resultaat slect.
Als vervanging had de garage precies dezelfde auto alleen 80.000 gelopen.
Met nieuwe turbo schijnen de turbo drukken goed te zijn, maar hij trekt slecht, gisteren 500 kilometer gereden (ik rijd altijd hetzelfde ritje, op cruise op maximum snelheid, dus kan goed vergelijken met vroeger), heen met wind achter 5.8 l/km (was vroeger 4. terug tegen de wind in 6.0 (was vroeger 5.0.
Heeft iemand nog verdere ideën waarom het gebruik hoog en het vermogen laag is ??
Pieter
NA controle blijkt inderdaad dat de vacuumas van de turbo gewoon vast zat, dus dat was een oorzaak.
Nu vermoed men dat doordat hij steeds te rijk mengsel had, de katalysator dicht zit, volgende week gaan we daar na kijken, filters e.d. zijn allemaal vervangen
Wordt vervolgd
Pieter
Het is misschien gekoemen doordat verleden jaar maar 12.000 km mee gereden is en alleen maar korte ritjes, daarvoor 35.000 per jaar met veel lange ritten, maar ja in 2007 ontdekte ze kanker, en na 3 operaties en 1 jaar bezig geweest te zijn ben ik er nu wel af, en haan we weer lekker op rit, moet hij alleen wel lekker lopen.
Pieter
Nederland: 1:22 gemiddeld
Duitsland met Autobahn 140km/h: 1:21 gemiddeld
Engeland: 1:23 gemiddeld
1.4 HDi 16v 92pk (vlot doorrijdend)
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Hier het vervolg
Na onder garantie de Turbo vervangen was (105.000 km) waar bleek dat de vacuumklep en de returnklep vast zaten. Gebruik nog steeds te hoog.
Nu 7 dagen garage, eerst verdacht men de katalysator, was goed, toen de brandstofpomp, afgesteld, branstof en turbodruk gemeten.
Toen bleek dat er een lek in een vacuumleiding zat.
Het ziet er na één korte rit uit dat eindelijk het probleem verholpen is. Dit weekend zeker 600 kilometer rijden en dan zien wat het gemiddelde gebruik geworden is
Ik houd U op de hoogte
Pieter