Met dit warme weer draait de airco in onze C4GP op volle toeren. Nu merk ik dat de voorruit een krakend geluid maak telkens ik over een oneffenheid in het wegdek rijd. Ik vermoed dat dit komt door het spanningsverschil tussen koude interieur en hete exterieur maar vind dit toch maar vreemd en beangstigend… Bij elke krak zoek ik vertwijfeld naar een barst en heb ik schrik dat ik het hele ding op mijn schoot ga krijgen
Nog mensen met deze ervaring?
C4GP, 1.6HDi (man. 5v), SX, Gris Fer, Detection Pack, afneembare trekhaak en dorpelbeschermers. Op de baan sinds 7-3-2008
Er zijn draadjes over ruitbreuken op het forum!
Ik heb het topic even verplaatst naar het picassogedeelte.
Totaal aantal Berichten: 622
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Bij het wegrijden zet ik altijd de portierramen open om de ergste warmte eruit te laten. Als de airco op temperatuur is gaan de ramen dicht en dan kraken zij ook een aantal keren. Daarna is het afgelopen. Kraken van de voorruit heb ik nog niet meegemaakt.
Re: Krakende voorruit bij airco
Tafk@ schreef:Met dit warme weer draait de airco in onze C4GP op volle toeren. Nu merk ik dat de voorruit een krakend geluid maak telkens ik over een oneffenheid in het wegdek rijd. Ik vermoed dat dit komt door het spanningsverschil tussen koude interieur en hete exterieur maar vind dit toch maar vreemd en beangstigend… Bij elke krak zoek ik vertwijfeld naar een barst en heb ik schrik dat ik het hele ding op mijn schoot ga krijgen
Nog mensen met deze ervaring?
Ik vermoed dat het niet de voorruit is die kraakt. Gebruik eens de zoekfunctie - ik heb vroeger eens het onderwerp ‘GC4P - rammel in dash’ geopend. Wat jij beschrijft, lijkt sterk op wat ik ook soms ervaar. De bron van dergelijke geluiden is soms moeilijk te lokaliseren en misschien komt het geluid bij jou ook uit het dashboard.
Bij mij komt het geluid als het zo’n 16-17°C buiten is, bij mooi zonnig weertje en met airco aan. Het gaat weg als ik tegen de klep boven de snelheidsmeter duw richting voorruit.
Bij het zeer warme weer van afgelopen weken echter geen bijgeluiden en de wagen reed echt zalig. Dergelijke bijgeluiden verprutsen voor mij zeer veel van het rijplezier ...
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Sparks schreef:....gaan de ramen dicht en dan kraken zij ook een aantal keren.
Dat heb ik dus ook sinds een week of wat. Het lijkt wel alsof het motortje nog door wil duwen en nog niet meteen afslaat….
Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
tilanus schreef:Sparks schreef:....gaan de ramen dicht en dan kraken zij ook een aantal keren.
Dat heb ik dus ook sinds een week of wat. Het lijkt wel alsof het motortje nog door wil duwen en nog niet meteen afslaat….
Ikheb ook net hetzelfde. Dacht eerst ook dat de motor doorduwde, maar dan snel even getest met contact uit, en ook dan tikte het.
Dus heeft volgens mij iets te maken met de rubbers.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Aha. Bedankt voor het testwerk!
picassoke schreef:tilanus schreef:Sparks schreef:....gaan de ramen dicht en dan kraken zij ook een aantal keren.
Ikheb ook net hetzelfde. Dacht eerst ook dat de motor doorduwde, maar dan snel even getest met contact uit, en ook dan tikte het.
Hier
Blijft inderdaad nog even ‘nakraken’. Zal inderdaad niet goed in de rubbers passen door de warmte.
Bij mijn Xsara Picasso moest ik na sluiten van het raam met mijn elleboog even tegen de ruit duwen - dan kraakte het even en was het gedaan. Zoniet bleef het raam de hele verdere weg kraken. Hopelijk met de GC4P niet van hetzelfde laken een broek.
krakende zijramen is ook een C5 kwaaltje heeft met de dubbele rubbers temaken, moet maar eens in het c5 gedeelte zoeken staat genoeg hierover en hoe op te lossen.
Bij mij kraakt de rechtervoorruit ook nog even na, na het sluiten. Dit raam kreeg ik ook een keer niet dicht met de automatische stand: het ging weer open. Alleen met manueel sluiten kreeg ik het raam dicht.
fftopic
ik heb dit probleem met de ophanging
Sinds kort heb ik een krakend geluid linksachter (het lijkt bij de wielophanging) als ik een scherpe bocht naar links maak. Het zijn van die irriterende kleine mankementjes, helaas.
Sinds 17 maart 2012: C4 Picasso 5-zits 1.6 THP EGS Collection, Gris Aluminium met 17” lichtmetalen Sonneberg wielen en panoramadak.
ronama schreef:krakende zijramen is ook een C5 kwaaltje heeft met de dubbele rubbers temaken, moet maar eens in het c5 gedeelte zoeken staat genoeg hierover en hoe op te lossen.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164806
hier dus
Zeker een interessante tip over die krakende zijruiten, maar tenzij ik het mis heb, gaat het onderwerp over een krakende voorruit. Of misschien wordt er een ‘voorste krakende zijruit’ bedoeld ?
@Tafk@ : even verduidelijken ?
picassoke schreef:tilanus schreef:Sparks schreef:....gaan de ramen dicht en dan kraken zij ook een aantal keren.
het ging hier om de zijruiten , maar je hebt gelijk topic gaat over de voorruit ops:
ronama schreef:het ging hier om de zijruiten , maar je hebt gelijk topic gaat over de voorruit ops:
Schaamrood niet nodig , Tafk@ kan ook de voorste zijruiten bedoeld hebben ff wachten op zijn reply voor zekerheid.
Sorry voor het late antwoord, had niet gezien dat er een nieuw “Picasso” forum was en mijn post hiernaartoe verhuisd werd ops:
Het gaat dus wel degelijk om een krakende “voorruit” (dus de ruit waar de ruitenwissers overgaan in geval van regen of defecte regensensor ).
Vrijdag ga ik naar de garage, ga het dan eens melden. En het gekraak komt wel degelijk van de voorruit (bovenaan), niet van dashboard.
C4GP, 1.6HDi (man. 5v), SX, Gris Fer, Detection Pack, afneembare trekhaak en dorpelbeschermers. Op de baan sinds 7-3-2008
Zijn het niet de zonnekleppen? Of de rails daarvan?
Sinds 17 maart 2012: C4 Picasso 5-zits 1.6 THP EGS Collection, Gris Aluminium met 17” lichtmetalen Sonneberg wielen en panoramadak.