Hallo,
Na het geneuzel met de gaskabel, die nu weer goed lijkt te zitten, het volgende puntje. Waar na de vorige kleppendeksel activiteit de motor in z’n vrij vlot reageerde op het gas, reageert de motor nu vrijwel niet.
Daar komt bij dat als de dame omhoog is gekomen en je een versnelling kiest, de motor gelijk afslaat. Naturlijk is in die situatie de remknop ingedrukt. Ik wil graag een kopje koffie drinken bij de buren, maar hoef daarvoor niet persé met de dame in huis te vallen
Het probleem komt elke keer als de dame heeft stilgestaan naar voren op dit moment.
Vraag 1 Wat zou dit kunnen zijn?
Ik denk nog steeds aan lucht in het systeem, maar in dat geval kan ik blijven ontluchten is mijn ervaring. Het opdendraaien van de ontlastschroef levert steevast een vrolijk gesis op, op welk moment dan ook.
Het ontluchten van de voorremmen via de centrifugaalregelaar, en de regelaar zelf levert ook weinig luchtbelletjes op.
Vraag 2, in hoeverre is de afstand die je kunt regelen met het draadeind tussen de koppelingsregelaar en de gaskabel van invloed op motortoerental?
Vraag 3, zou het hydraulische blok aan de schakelpook kunnen lekken aan de onder/achterkant waardoor er lucht in het systeem kan komen?
Reden voor deze verdachtmaking, een behoorlijke lading groene olie aan de bestuurderskant van het motorblok, op de positie van de oliekoeler.
Tot besluit, die verhipte kachelradiateur lekt weer eens op de las….. Da’s ook zo’n gebed zonder end…... Misschien tijd dat ik die weer eens uitbouw, en dan eens door een vakman laat solderen, zolas de lokale loodgieter of zo…..
Alvast bedankt voor het meedenken,
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Van de hydraulica heb ik nog te weinig fromage gegeten, maar er zit een radiateurboer aan de Koningsweg in Groningen (Oosterhogebrug), vlakbij de ringweg. Misschien kan die je kachelradiateur definitief repareren… Autotemp Radiateuren & Airco heet die business als het goed is…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
klopt. Was volgens mij vroeger Venema radiateuren service oid, tussen Rabenhaupt en Vechtstraat….
Overweeg ik ook. Ik heb echter tot nu toe steeds zelf staan solderen, en altijd met goed resultaat. Maar door het werken aan het kleppendeksel, leun je teveel op de radiateur en de slang aan de voorkant, waardoor het soldeer gewoon weer scheurt. Het gaat om haarscheurtjes, die je niet kunt zien, maar ik zag wel de keolvloeistof uit het soldeersel omhoogkomen…. En dan weet je het wel…....
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Is de knelkoppeling om het asje van de koppelingsregelaar (verbinding met carburateur) niet losgeschoten? In de vrij hoort ze trouwens niet boven de +/- 2000 rpm te komen.
T’is een injectie…....
En ik weet dat ze in de vrij niet boven de 2000-2500 rpm hoort te komen.
Maar als ze stationair op 1500 staat, en ik trap op het gaspedaal, dan moet de motor vlotje naar de 2000-2500 gaan.
Zo gaat dat nu niet, daarvoor met je het pedaal echt vloeren.
Overigens, de gasklep bediening werkt wel goed zo te zien. Altijd leuk als een hulpje op zoek gaat naar een gaspedaal…...
Maar bedankt voor het meedenken.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
ted.kampen schreef:Is de knelkoppeling om het asje van de koppelingsregelaar (verbinding met carburateur) niet losgeschoten? In de vrij hoort ze trouwens niet boven de +/- 2000 rpm te komen.
Weet dat je een injectie hebt, maar bij de koppelingsregelaar (heeft een IE ook hoor) ligt wel het probleem, volgens mij.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
superpetur schreef:T’is een injectie…....
Maar bedankt voor het meedenken.
MVG, Peter
Tja, ik ben ook zo’n ‘makkelijke’ carb gewend…. ops:
Verder: zie opmerking Driver D.
Enne, ik lees je stukjes regelmatig; erg onderhoudend!
Perfect dat je zo’n doorzettingsvermogen toont met je dame!
Vandaag, na 3 weken stilstand, eens gekeken naar de APK waardigheid van de dame. Het geneuzel met de versnelling had ik vandaag wel, maar slechts 1 keer. Het lijkt wel of temperatuur een rol speelt…..
De planning was om vandaag de half automaat af te stellen, maar kachel dacht er anders over. Radiateurtje weer eens lek bij het tuitje. Ik was er zo zat van, dat ik eerst achter een 2dehansje heb gebeld, en vervolgens de eigen weer heb gefikst. Vrouwlief had echter het 2dehansje opgepikt, beetje vol met drab, maar goed, flink doorgespoeld. Helaas, ik heb de “nieuwe"er 2 x in moeten hangen. Na de eerste keer spoot het water uit de kachelkraan bevestiging. bleken vulringetjes onder te zitten, die onder mijn kacherkraan niet nodig zijn…. Afijn, weer wat geleerd…..
Wederom, boel klaar, en rijden maar! direct de garage in vim tijdgebrek, maar ik hoop in het weekend eens een langere tocht te kunnnen maken, en vervolgens met warme moter die half-automaat nog eens af te stellen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de motor afslaat bij het inschakelen van een versnelling met ingedrukt rempedaal kan het zijn dat de centrifugaalregelaar niet goed is afgesteld. Hoe dat moet staat duidelijk beschreven in werkplaatshandboek/revue technique.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
uh-huh
Probleem is alleen dat die afstelling ook meegenomen is in de afstelling van de half-automaat denk ik. Ik zou niet weten wat ik nog aan een ingebouwde regelaar kan regelen die ingebouwd zit, afgezien van de schroef aan de achterkant, tussen de twee doppen zeg maar. Bereikbaar met een heeeel lange schroevendraaier….. die ik wel heb, maar nog niet gepast heb voor dat doel.
En dat afstellen, dat moet met warme motor….... hoop dat in het weekend eens te kunnen doen, en anders maar na de apk.
De koppelingsregelaar verdenk ik nog steeds van “vals spelen” en of ie voor inbouw goed is afgesteld, ondanks het wpboek dat ik er naast heb liggen, blijft de vraag. Dat draaien met het pennetje in het gaatje, da’s naar mijn idee een kritisch puntje… en de reden dat de eerste keer de boel niet wilde “draaien” na de eerste inbouw…...
De afstelling van het ding zelf was 95% goed, volgens Citrotech, maar het kan zijn dat ik met die laatste 5% nog wat moet doen….
Afijn, wordt dus wederom vervolgd…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als koppelingsregelaar (voor bruusk of zacht aangrijpen) en centrifugaalregelaar (voor het juiste toerental bij koppelen) goed zijn, rij en schakel je als een vorst!
Citroen!
wanneer ga je je avatar (dat plaatje links) eens wat veranderen. t lijkt of je steeds aan het sleutelen bent. . Beetje blij dat ik rij van de Dame lijkt me mooi.
groet!
.komma
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Sleutelen? Ik? Aan die dames? Zou niet durven…..
Citroen!