Onlangs werd door het systeem een emissiestoring gerapporteerd in mijn C5 2.0 uit 2005. Naar de dealer, die het verholpen dacht te hebben met bijvullen van olie (stond richting minimum; vreemd want auto gekocht in januari dit jaar.) Ik moest de olie, maar ook de uitleeskosten betalen omdat het om een reguliere onderhoudskwestie ging.
Vandaag rapporteerde de auto opnieuw dezelfde storing. Blijkbaar was het dus niet de olie. Ik moet dus opnieuw naar de garage. De auto heeft nog fabrieksgarantie tot januari 2009.
Weet iemand hoe dat nou met die fabrieksgarantie zit? Is de dealer verplicht die storing geheel en al op te lossen? Kan ik aanspraak maken op een kostenloze leenauto? Wie is uiteindelijk aanspreekbaar? De dealer waar de auto in onderhoud is? Citroen Nederland? Of toch Etoile in Amstelveen waar ik de auto kocht?
Re: Emissiestoring en garantie
2e hands gekocht??
dan moet je daar zijn waar je hem gekocht heb, maar die olie bijvullen is in mijn ogen onzin.
emissie storing komt wel regelmatig voor bij de C5 maar verdwijnt ook heel snel weer.
als het niet hardnekkig aanwezig blijft kan je het gewoon negeren
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Als er nog fabrieksgarantie op de auto zit ( dit betekent dus dat er verlengde garantie afgesloten zou zijn, en daar zou een pasje van moeten zijn…) is de dealer eraan gehouden om een eventuele reparatie inderdaad kostenloos uit te voeren. Het bijvullen van de olie valt hier uiteraard niet onder. De leenauto is een service van de dealer die hier ook niet onder valt, en of hij hier kosten voor rekent, is aan hem… Mits het inderdaad om de verlengde fabrieksgarantie gaat, kan je bij iedere ‘Citroën erkend reparateur’ terecht.
Succes!
Gr Martijn
P.S. de adviezen van het negeren van het brandende lampje zijn op zijn minst spannend. Inderdaad is het zo dat er meestal weinig aan de hand is, maar vervolgschade n.a.v. het negeren van een brandend waarschuwingslampje valt zeker niet onder garantie…
Martijn de Ruijter schreef:
P.S. de adviezen van het negeren van het brandende lampje zijn op zijn minst spannend. Inderdaad is het zo dat er meestal weinig aan de hand is, maar vervolgschade n.a.v. het negeren van een brandend waarschuwingslampje valt zeker niet onder garantie…
als citroenverkoper heb je gelijk maar als je eerlijk bent weet je ook dat emissiestoring veelvuldig voorkomt
ik denk zelfs dat dit de meest voorkomende storing op c5club is,
zelfs mijn C5 heeft er wel eens last… maar na een aantal starts is de storing lang weg.
via de lexia vind je ook niks…
als je goed leest; schreef ik “als de storing hardnekkig blijft moet je naar de dealer”
Bedankt voor de antwoorden, alvast. Leuk dat er zo snel gereageerd wordt!
Ik wil alle storingen en andere ongebruikelijke “mededelingen voor land- en tuinbouw” op mijn display normaal gesproken verhelpen. Die emissiestoring plus piepje en brandend-lampje-met-geel-kraantje moet gewoon verdwijnen. Want als ik die auto ooit weer verkoop, wil ik geen storingsmeldingen op het display zien.
Wie is bij fabrieksgarantie (pasje inderdaad in bezit) uiteindelijk het aanspreekpunt? Een willekeurige dealer, de verkopende dealer of Citroen Nederland?
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Antwoord A is het juiste antwoord! Iedere willekeurige (citroën!)dealer kan na vertoon van het pasje reparaties uitvoeren, voor welke zij daarna gecompenseerd worden door Citroën Nederland, die op haar beurt weer haar handje op mag houden in Frankrijk.
Zie ook HIER .
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Betrefd het hier een Diesel of benzine?
Auto van 2005 heeft zeker GEEN fabrieksgarantie meer, maximaal 2 jaar. Vanaf 2007 is de auto dus al uit de garantie. Het kan wel zijn dat je garantie van de dealer hebt gekregen (half jaar oid) dan moet je terug naar de dealer waar je de auto hebt gekocht.
abxsport schreef:Auto van 2005 heeft zeker GEEN fabrieksgarantie meer, maximaal 2 jaar. Vanaf 2007 is de auto dus al uit de garantie. Het kan wel zijn dat je garantie van de dealer hebt gekregen (half jaar oid) dan moet je terug naar de dealer waar je de auto hebt gekocht.
dit is dus onzin, je kan nml de 2 jaar fabrieksgarantie verlengen tot 5 jaar
kost je wel een aardige cent…
ronama schreef:abxsport schreef:Auto van 2005 heeft zeker GEEN fabrieksgarantie meer, maximaal 2 jaar. Vanaf 2007 is de auto dus al uit de garantie. Het kan wel zijn dat je garantie van de dealer hebt gekregen (half jaar oid) dan moet je terug naar de dealer waar je de auto hebt gekocht.
dit is dus onzin, je kan nml de 2 jaar fabrieksgarantie verlengen tot 5 jaar
kost je wel een aardige cent…
In Nederland ook?
abxsport schreef:
In Nederland ook?
Als de auto nog fabrieksgarantie heeft kan de dealer het uitlezen gewoon claimen bij cit NL. Dat hoef je dus nooit te betalen.
Laag oliepeil heeft sowieso niets met uitlezen te maken.
Nu blijkt dat dus ook kul. Terug naar de garage dus en een echte oplossing eisen obv wat in de compu staat. Niets betalen en de vorige uitleesactie terugvorderen. Alleen de olie, die moet je wel betalen. Als ie te veel olie verbruikt overigens dat wel aanhanging maken, dat hoort niet!
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
exroosje schreef:Als de auto nog fabrieksgarantie heeft kan de dealer het uitlezen gewoon claimen bij cit NL. Dat hoef je dus nooit te betalen.
Laag oliepeil heeft sowieso niets met uitlezen te maken.
Nu blijkt dat dus ook kul. Terug naar de garage dus en een echte oplossing eisen obv wat in de compu staat. Niets betalen en de vorige uitleesactie terugvorderen. Alleen de olie, die moet je wel betalen. Als ie te veel olie verbruikt overigens dat wel aanhanging maken, dat hoort niet!
Ja, vooral gaan doen. Eisen en vorderen, daar maak je vrienden mee!
Gr Martijn
Ik bedoel ook niet er ruzie over te gaan maken. Maar iets wat onder garantie geclaimd kan worden moet je niet betalen en kun je dus met enige stelligheid terugvragen. Temeer omdat de uiteindelijke diagnose niet heeft bijgedragen tot een oplossing.
Ik gerbuik het woord “kul” omdat dvoor de diagnose te weinig olie de Lexia niet eens gebruikt kan/ hoeft te worden.
Als je dat eenmaal weet sta je sterker bij het verhaal halen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
De perfecte mens,moet nog geboren worden.
Het probleem lijkt richting een oplossing te gaan. Er komt - waarschijnlijk onder garantie - een nieuwe katalysator in omdat er ooit een nieuwe injector is ingezet die niet deugde (?). Nou ja, we zullen zien. Ik vind de service en het meedenken van deze dealer uitstekend (BM 050). Ze hebben voor mij ook nog even de krakerige deurstijlen verholpen!