Mijn verder uitstekend rijdende saxo ‘97 1.4 66.000 km sloeg sproradisch af tijden het terugschakelen (zie item 18 oktober). Ik kreeg op dit forum het advies de software te laten updaten, een advies dat ik hier al eerder gezien had. Bij de grote beurt vandaag heb ik dit voorgelegd aan de garage, en er expliciet bij gezegd dat ik er weinig aan wilde uitgeven. (Er was al eerder vruchteloos een nieuwe stappenmotor, een nieuwe accu e.d in gegaan om dit probleem op te lossen.) Ze hadden nooit eerder van deze oplossing gehoord, maar belden me later dat het klopte.
Bij het ophalen (en uren wachten) bleek bij het updaten van de software volgens zeggen de computer opgeblazen te zijn, en ‘kwam er een flinke reparatie aan: een nieuwe computer’. Blijkbaar op mijn kosten, want er werd geen ander voorstel gedaan.
Mijn vragen: is dit normaal, dat je een computer kan opblazen als aan het updaten bent?
Ik heb heel duidelijk gezegd geen grote reparaties meer te willen voor dit probleem. Voor wie zijn nu de kosten?
Heeft iemand een nummer bij Citroen Nederland waar ik zoiets kan melden? Wellicht wordt het morgen keurig opgelost, maar in eerste instantie is het probleem bij mij gelegd.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Das natuurlijk te gek voor woorden… Lekker geld verdienen zo! Zij maken het kapot, moeten zij dokken. Je moet de auto dan toch op z’n minst in dezelfde staat terugkrijgen, ook als er al een defect zat aan te komen?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Nou ja, een probleem kwam er helemaal niet aan. Ik heb ook gezegd er liever niets aan te doen als het veel ging kosten (want dat is al keer op keer gebeurd.. er is honderden Euro’s vergeefs aan uitgegeven).
Maar kan zo’n computer in vredesnaam kapot door andere software te laden? Dat beweren ze.
Klinkt aannemelijk, het lijkt me niet onmogelijk dat een lexia vastloopt terwijl er een update bezig is.
Maar of het met een autocomputer kan weet ik niet ops:
Toch zou ik aandringen op kosteloos herstel.
Hij was in orde toen je hem langs bracht.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Als het al kapot kan door een software update, hadden zijzelf op de hoogte moeten zijn. Zij hebben het uitgevoerd, jij niet. Op deze manier komt het over als gepruts.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ja, het lijkt me ook gepruts. Maar: het is tot dusver altijd een keurige Citroen-garage geweest. Was dan redelijk verbaasd: geen excuses voor de eerder zinloze reparaties, niet dat ze deze oplossing niet kenden, dat ze de boel hebben laten knallen, en dan ook nog zo naar je kijken, van: nu heeft U een probleem. Mijn auto doet inmiddels helemaal niets meer. Kreeg geen vervangend vervoer naar huis.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
adriaanzs schreef:Ja, het lijkt me ook gepruts. Maar: het is tot dusver altijd een keurige Citroen-garage geweest. Was dan redelijk verbaasd: geen excuses voor de eerder zinloze reparaties, niet dat ze deze oplossing niet kenden, dat ze de boel hebben laten knallen, en dan ook nog zo naar je kijken, van: nu heeft U een probleem. Mijn auto doet inmiddels helemaal niets meer. Kreeg geen vervangend vervoer naar huis.
Nou, als het ooit bekend zou worden welke garage dat is, is dat wellicht slecht voor de reputatie.
Dit is geen aanmoediging om het hier bekend te maken!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Nee, niet voordat ik ze de kans heb gegeven het netjes op te lossen morgen. Want dat kan nog steeds best, het is normaal een heel prettige garage. Als dat niet zo gaat, neem ik ook nog eerst contact op met Citroen, het is hun dealer ten slotte.
is niet normaal als je de µcontroler flasht dat deze defect raakt
normaal zijn de kosten voor de technieker of het bedrijf waar je de opdracht hebt gegeven
ff de mening van een professionele electronia-ICT’er
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
K_saxo schreef:is niet normaal als je de µcontroler flasht dat deze defect raakt
Géén idee wat hier bedoeld wordt, maar ik heb ook wel meegemaakt dat er tijdens het updaten van een motormanagementcomputer een communicatiestoring plaatsvind. En helaas is het zo dat die computer dan niet meer te gebruiken is.
Ik begrijp best dat in de huidige maatschappij altijd iemand de schuldige is, maar of dat in deze het garagebedrijf is…. Ik weet ‘t niet.
Gr Martijn
adriaanzs schreef:Ja, het lijkt me ook gepruts. Maar: het is tot dusver altijd een keurige Citroen-garage geweest. Was dan redelijk verbaasd: geen excuses voor de eerder zinloze reparaties, niet dat ze deze oplossing niet kenden, dat ze de boel hebben laten knallen, en dan ook nog zo naar je kijken, van: nu heeft U een probleem. Mijn auto doet inmiddels helemaal niets meer. Kreeg geen vervangend vervoer naar huis.
Sorry hoor, er is geen enkele garage die je computer laat knallen!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Martijn de Ruijter schreef:K_saxo schreef:is niet normaal als je de µcontroler flasht dat deze defect raakt
Géén idee wat hier bedoeld wordt, maar ik heb ook wel meegemaakt dat er tijdens het updaten van een motormanagementcomputer een communicatiestoring plaatsvind. En helaas is het zo dat die computer dan niet meer te gebruiken is.
Ik begrijp best dat in de huidige maatschappij altijd iemand de schuldige is, maar of dat in deze het garagebedrijf is…. Ik weet ‘t niet.
Gr Martijn
Het betekent dat bij de meeste computer systemen, er wel een oplossing is als de ROM (read only memory) tijdens het updaten vastloopt. Alhoewel ik ook wel gevallen ken waar het dan eenvoudiger wordt de PCB in kwestie te vervangen. Niettemin, als dit een vrij groot risico is en de garage wil hier niet de verantwoordelijkheid voor dragen, dan zou dit en hoe groot het risico is van te voren wel duidelijk gecommuniceerd moeten worden lijkt mij. Ik weet wat hier het geval is natuurlijk, maar met de informatie die tot nu toe in dit topic gepresenteerd is klinkt het wel ietwat vreemd.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Tja, ik heb precies weergegeven wat de garage me zei, en ook hoe het gegaan is. Over risico’s is al helemaal niet gesproken, en ik heb expliciet van te voren aangedrongen dat ik er geen dure reparaties meer aan wilde besteden. Dat was immers al een aantal malen gebeurd.
Als een communicatiestoring dit kan veroorzaken, dan is dat in elk geval buiten mijn schuld. De auto is in goede conditie de garage in gereden.
Martijn de Ruijter schreef:K_saxo schreef:is niet normaal als je de µcontroler flasht dat deze defect raakt
Géén idee wat hier bedoeld wordt, maar ik heb ook wel meegemaakt dat er tijdens het updaten van een motormanagementcomputer een communicatiestoring plaatsvind. En helaas is het zo dat die computer dan niet meer te gebruiken is.
Ik begrijp best dat in de huidige maatschappij altijd iemand de schuldige is, maar of dat in deze het garagebedrijf is…. Ik weet ‘t niet.
Gr Martijn
Wat ik bedoel is dat als je de software die voor de motorsturing update er normaal geen problemen optreden.
ALs er dan toch een probleem opduikt kan je meestal de “computer” = µcontroler terug laten werken door eerst een dummy programma erin te zetten = clear programma
en daarna kan je terug het programma van de motorsturing erin flashen
en test je of het werkt
Hopelijk is het nu niet teveel chinees voor de meesten hier
sans-pareil schreef:Martijn de Ruijter schreef:K_saxo schreef:is niet normaal als je de µcontroler flasht dat deze defect raakt
Géén idee wat hier bedoeld wordt, maar ik heb ook wel meegemaakt dat er tijdens het updaten van een motormanagementcomputer een communicatiestoring plaatsvind. En helaas is het zo dat die computer dan niet meer te gebruiken is.
Ik begrijp best dat in de huidige maatschappij altijd iemand de schuldige is, maar of dat in deze het garagebedrijf is…. Ik weet ‘t niet.
Gr Martijn
Het betekent dat bij de meeste computer systemen, er wel een oplossing is als de ROM (read only memory) tijdens het updaten vastloopt. Alhoewel ik ook wel gevallen ken waar het dan eenvoudiger wordt de PCB in kwestie te vervangen. Niettemin, als dit een vrij groot risico is en de garage wil hier niet de verantwoordelijkheid voor dragen, dan zou dit en hoe groot het risico is van te voren wel duidelijk gecommuniceerd moeten worden lijkt mij. Ik weet wat hier het geval is natuurlijk, maar met de informatie die tot nu toe in dit topic gepresenteerd is klinkt het wel ietwat vreemd.
eh rom is uit de mode is altijd flash als je wil kunnen updaten flash met rom kan je niet updaten
als je dit probeert krijg je normaal een waarschuwing in je programma waar je het nieuwe programma erin flasht en gaat negeer je deze dan gebeurd er niets
Kreeg vrijdag een net en vriendelijk telefoontje, dat ze de benodigde onderdelen niet hadden. Die zouden vandaag, dinsdag, aankomen, en dan vandaag of morgen een poging tot repratie, maar waar het op gaat uitlopen weet ik niet. Heb de indruk dat klopt wat iemand hier zei: de communicatie verbroken was tijdens het updaten en daarna de computer onbruikbaar was. Fietsen is erg gezond.