Vermond’s nieuwe GTI
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 17 mei 2008 11:15 PM

Hey,

ik heb bij mij op de TU/e een Citroen BX op de kop getikt met 4 wiel besturing. Het is een gti met 11000 km op de teller. Vroeger is deze auto van TNO geweest voor onderzoek, en later is deze naar de TU/e gegaan. Vorig jaar heeft nog iemand hierop afgestudeerd. Achterin zitten ook gewoon de veerpoten omhoog en voor en achter zit stuurbekrachting. De achtersturing werkt met hydraliek en is los gekoppeld van het stuur voor. Dit werkt niet meer, want ik heb alle dure ventielen en apparatuur eruit moeten slopen, omdat de TU dit zelf wilde houden.

Ik heb ‘m voor een heel schappelijke prijs kunnen kopen en wil kijken of ik de motor kan gebruiken in een andere auto. Deze auto heeft volgens mij helemaal geen chassis nr, en staat nergens geregistreerd. Hij staat nu ergens gestald en als ik tijd heb ga ik eens kijken wat ik ermee ga doen.

Er zit geen dynamo in, maar met volle accu startte die meteen en liep als een zonnetje. Binnenkort zal ik wat meer foto’s van de achterwielophanging en de extra LHM tank etc onder de kap maken.

2 fotootjes:

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 17 mei 2008 11:23 PM
  [ # 1 ]

Tssss….. Apart!

Gr Martijn

PS kijk even naar je foto’s…‘t Zijn twee dezelfde…

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 18 mei 2008 12:33 AM
  [ # 2 ]

Foto’s gefixed

Volgens mij zitten die sport ‘skirts’ erop om de achterwielen wat meer stuurvrijheid te geven.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27899

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 mei 2008 01:46 PM
  [ # 3 ]

Is die niet op te knappen en mee te rijden? Wink

Ben benieuwd naar meer foto en hoe de achterwielen sturen e.d. Wink

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1505

Gepost: 18 mei 2008 03:27 PM
  [ # 4 ]

Wow! Dit is echt bijzonder, ik kijk uit naar meer foto’s   Very Happy.

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 18 mei 2008 11:33 PM
  [ # 5 ]

Echt een apart ding Shocked

Eigenlijk wel een beetje zonde om te slopen, maar je, zonder kenteken & papieren kun je hem natuurlijk niet zo makkelijk weer op de weg krijgen.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat ze allemaal met die achterophanging gedaan hebben om dat sturend te krijgen Laughing

Foto’s!!!!!!!!!!!!!

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 19 mei 2008 04:31 AM
  [ # 6 ]

Zeker een grappige wagen. Achter zit gewoon een zelfde ophanging als voor. Ze hebben dus wat lopen lassen achter zodat daar ook 2 veerpoten kwijt kunnen. Als je de achterklep open doet zie je dus ook gewoon 2 bollen. De achterbesturing zit los van de voorwielen en werkt (volgens mij) volledig op hydrauliek. Voorin zit een extra LHM vat wat bevoorraad wordt vanaf het originele vat. Vanaf daar gaan (gingen) er leidingen naar hydrauliekmeuk/sensoren die de achterwielen kon sturen. De achterbank ontbreekt, daar zat een plank die vol stond met meetapparatuur en stuurapparatuur. Achter bij de wielophanging zaten ook een hoop dure ventielen en sensoren die ik eraf heb moeten slopen.

Wat ook grappig is, is dat er een 2e centrale bol bij de motor zit. Dus niet 1 die druk op het systeem houdt, maar 2. Ik heb het nog niet goed kunnen bekijken, maar logisch lijkt het me dat deze voor het 2e systeem (achtersturing) is.

Ik heb ‘m nu niet in de buurt gestald staan dus foto’s zullen even moeten wachten, mijn excuses.

Ik denk zelf dat het niet de moeite is om deze besturing weer functioneel te maken en om ‘m dan te registreren etc.

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 19 mei 2008 11:26 PM
  [ # 7 ]

heel appart maar wel gaaf!!!!

maak er wat van… !

ps complete sport set maakt het wel af denk ik Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

mike
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 339

Gepost: 20 mei 2008 11:05 AM
  [ # 8 ]

Zit de rolkooi er nog in?

Ajeto!!!

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 20 mei 2008 02:13 PM
  [ # 9 ]

Nope, die ligt nog op de tu.

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 20 mei 2008 05:46 PM
  [ # 10 ]
mike schreef:

Zit de rolkooi er nog in?

Dat was zeker dezelfde rolkooi als diegene die op Marktplaats heeft gestaan ?

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 17 juni 2008 08:26 PM
  [ # 11 ]

Ik heb inmiddels de motor laten lopen, zonder dynamo, maar met nog aardig volle accu. LHM vloog in de rondte vanwege ontbrekende leidingen naar de achterwielbesturing. Daarna heb ik deze spuitende leiding gewoon weer terug gestopt het vat in, en kon ik de motor weer aanslingeren. Hij startte meteen, en klonk behoorlijk goed (voor zover ik dat kan horen). En de wagen ging vrij rap naar rijhoogte.

Ik wil deze motor overzetten in m’n break. Wat kan ik beter allemaal preventief vervangen als ik de motor overzet? Ik dacht aan distributieriem en multiriem en vsnaar. Tijdens het korte lopen van de motor kwam er witte rook van het spruitstuk, dat was waarschijnlijk LHM, maar later begon het weer te roken en kon ik geen lek meer bespeuren. Heb toen ook de motor maar uitgezet want hij ging ook onregelmatig lopen.. De accu gaf had toen nog maar een voltage van 11.9V. Onregelmatig lopen zal wel door de te lage spanning komen? De witte rook heb ik echter nog niet een idee van.. De rook kwam al toen de motor nog goed liep.

Profiel  

BX-newbee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 197

Gepost: 17 juni 2008 09:42 PM
  [ # 12 ]
Vermond schreef:

De witte rook heb ik echter nog niet een idee van.. De rook kwam al toen de motor nog goed liep.

koppakking stuk?
Rolling Eyes

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27899

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 juni 2008 10:08 PM
  [ # 13 ]

Misschien de koppeling meenemen als je het blok er toch uit heb? Wink

Profiel  

Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 819

Gepost: 17 juni 2008 10:09 PM
  [ # 14 ]

ik zou m eerst eens een tijdje laten lopen en dan kijken, stof op de uitlaat gaat ook roken..

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook