Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Vandaag stond er in Het Belang van Limburg een advertentie om Belgische kopers van een Citroën C5 te lokken om deze aan te kopen in Nederland omdat het daar goedkoper zou zijn
Tot 6.000 euro goedkoper!
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Zou me toch sterk verwonderen.
Mss omgekeerd: Nederlanders aanmoedigen om hem in Belgie te kopen.Dan is hij wel 6000 euro goedkoper denk ik.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
picassoke schreef:Zou me toch sterk verwonderen.
Mss omgekeerd: Nederlanders aanmoedigen om hem in Belgie te kopen.Dan is hij wel 6000 euro goedkoper denk ik.
Das mijn gedacht ook, maar toch staat er vandaag zo’n advertentie in de krant (HBvL) zoals ik al zei!
Ik heb geen scanner om de advertentie in te scannen en hier te plaatsen, maar zal de tekst hier even neertypen:
Uw Citroën is altijd goedkoper in Nederland
De nieuwe Citroën C5
Voordeel in Nederland tot € 6.753,-
(Dan een fototje van een C5 sedan)
Voor meer informatie en/of een proefrit:
Koelman Heerlen/Maastricht
Nizet Sittard
(En dan de adressen en telefoonnummers van de 3 garages)
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
... voor Belgen en in België wonende Nederlanders…
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Is inderdaad de bpm kwestie. Als je een auto koopt voor uitvoer kun je die bpm terugvorderen, of, zoals dit garagebedrijf, die ze gewoon voor export verkoopt ws. Om de prijzen na bpm nog een klein beetje menselijk te houden, hanteren de Nederlandse importeurs over het algemeen lagere nettoprijzen dan de Belgische, vandaar dit voordeel. De allermooiste truc, in Belgie gaan wonen (minimaal 12 maanden), dan een nieuwe auto kopen (in Nederland voor export naar Belgie), deze minimaal een half jaar in Belgie op je naam hebben, vervolgens verhuizen naar Nederland en de auto meenemen als inboedel ergo geen invoerrechten lees bpm afdragen
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
graddus schreef:...De allermooiste truc, in Belgie gaan wonen (minimaal 12 maanden)...
Met alle respect, het is maar wat je mooi noemt
Als ik een land uit mocht kiezen om te wonen zou dat niet België (en ook niet Nederland!) zijn…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Ik was ook al gezien dat de prijzen van de nieuwe C5 zonder belastingen en taksen in Nederland lager liggen dan in België.
Maar stel dat ik in Nederland een C5 kom kopen, moet ik dan die BPM betalen aan de garage en achteraf bij een of andere belastingdienst gaan terugvorderen ?
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
c5breakhdi schreef:Maar stel dat ik in Nederland een C5 kom kopen, moet ik dan die BPM betalen aan de garage en achteraf bij een of andere belastingdienst gaan terugvorderen ?
Nee, BPM draag je pas af als hij op een echt NL kenteken gezet wordt, maar als jij bij een NL dealer een auto koopt krijg je gewoon een export kenteken (tijdelijk: bijv 2daags), zonder BPM af te dragen.
Je zult in België wel BIV moeten betalen en je moet één keer BTW betalen (waarschijnlijk in België) maar als je het in NL betaalt hoef je het niet nog eens te dokken.
Let er ook op dat er in NL vaak behoorlijke afleveringskosten zijn (>500eur), in België zitten die in de prijs, maar in NL met opzet niet zodat er geen BPM overheen hoeft:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=176121&highlight;=&sid=c95bf072df56e3c3887cb0349b3762d4
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
dat het prijsverschil zo groot is wil ik toch wel eens zien…
de belgische varianten zijn meestal toch std rijkelijker uitgerust.
als ik ff zwart/wit tel
C5 2.0i kost in NL excl alles 21.358 euro
als ik daar alleen de Btw in belgie bijtel 21% kom ik op 25843 euro
in belgie kost deze auto 27950 en daar gaat nu 3000 euro korting af (citroen belgie geeft altijd kortingen hahaha) dan kom je op 24950
2.0Hdi excl kost in nl 25843 tel daar weer 21%btw bij 30306
in belgie 30300 minus 3000 is 27300.
wat een boeiend topic,
wat mij betrefd worden we in nederland al jaren door de regering genaaid en ook door fabrikanten van de auto’s
tel daar nog eens bij op de milieu taks die we met zijn allen zijn gaan betalen en de bijtelling voor zakenrijders 25% over de vervuilende auto’s
dit terwijl een hybride zaken rijder welke toch de meeste kilometers op snelweg maakt en eigenlijk nog meer vervuild dan welk andere auto hoeft maar 14% te dokken en niet te vergeten de hybride auto kost meer in het maken qua milieu en straks als deze vernietigd moeten worden kosten deze ook weer meer.
kortom hoe je het ook went of keert in NL ben je altijd de klos.
en nu maar fijn wachten op mijn nieuwe C5 tourer 2,7 hdif exclusive met alle toeters en bellen heb ik toch weer bijgedragen aan de staatskas en mag ik straks fijn een hoop wegenbelasting betalen omdat ik het vervuilende diesel monster heb uitgekozen (maar tank wel altijd Ultimate Diesel) wat toch weer een steentje bijdraagd voor het milieu en ik doe aan co2 neutraal mee
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Hoe zit het dan eigenlijk met de kortingen is NL.
In belgie zijn deze toch wel hoog.
Voor men C4 P heb ik iets van ronde de 18% korting gekregen.
Want anders gaat een aanzienlijk deel van de import in rook op.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
picassoke schreef:Hoe zit het dan eigenlijk met de kortingen is NL.
In belgie zijn deze toch wel hoog.
Voor men C4 P heb ik iets van ronde de 18% korting gekregen.
Want anders gaat een aanzienlijk deel van de import in rook op.
Anders dan in België is het in NL gebruikelijk om je oude auto in te ruilen bij de dealer. De “korting” zie je dan meestal terug in de inruilprijs. Zo niet, dan blijf je lekker in je oude auto rijden.
de belgische varianten zijn meestal toch std rijkelijker uitgerust.
In het geval van de C5-3 juist niet; niet alleen is er in NL (net als in Frankrijk) een aantrekkelijke Comfort uitvoering (Hydractive!) bovendien is er de Ligne Business (Comfort/Dynamique + navigatie voor weinig)
dit terwijl een hybride zaken rijder welke toch de meeste kilometers op snelweg maakt
Juist op de snelweg heeft een hybride geen voordeel (vooral tov een Diesel) mogelijke echte winst haalt hij in de stad, ware het niet dat zo’n hybride beestje altijd 100kg teveel aan electro-rommel meezeult.
niet te vergeten de hybride auto kost meer in het maken qua milieu en straks als deze vernietigd moeten worden kosten deze ook weer meer.
De milieu-belasting tijdens productie is slechts 15%-20% van de belasting tijdens de levensduur door gebruik (ongeacht de aandrijving).
Recyclage zit momenteel al -wettelijk verplicht- boven de 85%, oplopend naar 95% in de komende jaren.
in nederland al jaren door de regering genaaid
De NL overheid haalt per jaar zo’n 16miljard Euro binnen met auto’s (BPM, BTW, accijns, wb) een kwart daarvan gaat terug in infrastructuur (wegen etc) een kwart betaalt de infrastructuur voor het openbaar vervoer, de rest gaat naar de algemene middelen.
Zolang als we met z’n allen vinden dat er te weinig geld is voor “blauw op straat”, “handen aan het bed” of “koppen voor de klas” moet je niet klagen dat je voor bepaalde zaken belast wordt. Het geld moet ergens vandaan komen, bij voorkeur daar waar het meeste te halen is. (Gooise huisvrouwen die met hun Cayenne de kids naar school brengen)
Daarnaast is belasting ook een perfect middel om het gedrag te beïnvloeden, de accijns op brandstof blijkt niet dwingend genoeg te zijn (de baas betaalt toch), maar het verschil tussen 25% of 14% bijtelling wél. Dat scheelt de werknemer namelijk 150eur netto per maand.
In Belgié (gedifferentiëerde BIV) Frankrijk (CO_2 klassen) en de UK (CO_2 gerelateerde bijtelling) blijken deze beleidsmiddelen ook te werken.
Het is in dit licht onbegrijpelijk, dat er nog geen C5 start-stop of BMP6 is.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ronama schreef:dat het prijsverschil zo groot is wil ik toch wel eens zien…
de belgische varianten zijn meestal toch std rijkelijker uitgerust.
als ik ff zwart/wit tel
C5 2.0i kost in NL excl alles 21.358 euro
als ik daar alleen de Btw in belgie bijtel 21% kom ik op 25843 euroin belgie kost deze auto 27950 en daar gaat nu 3000 euro korting af (citroen belgie geeft altijd kortingen hahaha) dan kom je op 24950
2.0Hdi excl kost in nl 25843 tel daar weer 21%btw bij 30306
in belgie 30300 minus 3000 is 27300.
Zo gaat ‘t bij de Belgische dealers wel niet!!
De korting word van de brutoprijs, exclusief BTW afgetrokken,en bij het bekomen bedrag, word pas BTW gerekend!
Zo werden al mijn citroën’s,mij reeds verkocht.
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 30-03-2007
- C3 1.4 HDI 16v exclusive
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
- DS 3 1.6 THP Sport&Chic
- Xantia V6 Exclusive
Blooper1963 schreef:[
Zo gaat ‘t bij de Belgische dealers wel niet!!
De korting word van de brutoprijs, exclusief BTW afgetrokken,en bij het bekomen bedrag, word pas BTW gerekend!
Zo werden al mijn citroën’s,mij reeds verkocht.
Het maakt helemaal niet uit of de korting verekend wordt o pde prijs zonder of met btw.
mvg
ronama schreef:als ik ff zwart/wit tel.
daarom schreef ik dit,
Maar @blooper, ik heb het net nagekeken maar bij mijn Citroen’s heb ik korting gekregen van de brutoprijs incl Btw.
zelfs op de site van citroen trekken ze de korting van de prijs incl btw af
Dat is omdat in reclameboodschappen de vermelde prijs volgens de wet altijd btw inbegrepen moet zijn.
Op de bestelbon en de factuur zal het volgende staan :
- Catalogusprijs excl. btw 21116 euro
- Korting 3481,29 euro
- Werkelijke verkoopprijs 17634,71 euro
- BTW 21 % op de werkelijke verkoopprijs 3703,29 euro
- Totale prijs btw inbegrepen 21338 euro
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)