Ok, dat klinkt logisch en simpel!
Duidelijk wat ik komend weekend kan gaan doen. Ik ontdekte ook dat de veren van 1400-poten gewisseld zullen moeten worden, omdat ik anders een soort SUV krijg. De 1400 was van gietijzer, mijn 1100 is een stukje lichter met z’n aluminium blokje. Hiervoor heb ik andere veerpoten gescoord die nog maar een tonnetje gedraaid hebben.
Nu wil ik de veren dus wisselen, heb ik hiervoor echt veerspanners nodig of heeft er iemand nog een truc met meer gangbaar gereedschap?
Ik denk dat het veerspanners worden
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ga je enkel de veren vervangen of hele poten?
Bij hele poten moet je geen veren spannen.
Montageset voor de remblokken zijn inderdaad kleine veren die normaal bij nieuwe blokken moeten zitten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb eens gelezen, maar het blijkt best tricky te zijn. Morgen maar even veerspanners halen.
De hele poten moeten om, want de remklauwen van een 1400 zijn anders. Daarom ook andere aandrijfassen, draagarmen en stabistang.
Ik ben geen AX expert, maar ik neem toch aan dat je rustig je oude fusee’s kunt laten zitten en dat die met een strop of iets dergelijks om je veerpoot heen zitten. Als die strop nou een andere maat heeft wordt het lastig ja.
Als je hele poten gaat vervangen heb je geen veerspanner nodig, die heb je alleen nodig als je de poot uit elkaar gaat halen omdat je bijvoorbeeld alleen de veer of alleen de schokbreker wil vervangen.
Gorgelt u ook al met LHM?
Niet alle verhalen geloven, als de wagen volledig opgekrikt is en het wiel vrij hangt zit de veerpoot op zijn einde, je kunt hem er dan zo onderuit halen, zeker weten (ik heb het nog nooit anders gedaan, binnenkort weer met de ZX).
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Daar heb je gelijk in Paso, zo kan ik in ieder geval de veren demonteren. Erop zetten kan vast op dezelfde manier.
Enig punt is dat ik veren wil wisselen van poten die ik hier heb staan en die hangen dus niet onder de auto (die zijn optisch zwaar roestig en hebben er toch al 2ton+ op zitten, terwijl ik zo ook een setje 1100-poten heb met amper een ton van een goede verende auto).
Ha zo begrijp ik hem beter.
Voor je de auto omhoog krikt trek je eerst de centrale moer bovenaan los, ben je daar al vanaf. (tenminste als je de schokdemper kunt tegehouden, soms is het met een inbus, soms met een platte sleutel)
Dan veerpoot verwijderen zoals ik schreef.
Als de poot eronderuit is kun je de veren makkelijk samen knijpen met veerspanners, test de schokdempers.
Schokdempers vervangen kan simpel zijn maar soms zit die moer heel vast en eigenlijk moet je een nieuwe hebben bij de montage.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
De auto wordt binnenkort geschorst. Ik wil er rustig aan kunnen werken zonder de druk dat deze voor een bepaald moment klaar moet zijn.
Gelukkig is vervangend vervoer ook aanstaande, al zal dat na 7 auto’s voor het eerst geen Citroen zijn .
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
‘Spirit of avant-garde’
De kans om een goed onderhouden en netjes bereden 205 GTi van een oudere, bekende man te kopen, komt exact op het juiste moment nu. Een auto, die ik altijd al eens wilde hebben. Ik troost me nog met de gedachte dat ook de bx met deze motor is geleverd.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
205 is niks mis mee hoor
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Wat voor 205 GTi? De 1600 of 1900 variant?
De 1600-variant, maar dat lijkt me al heel leuk. Er zit ook een groot glazen schuifdak op, wat wel heel prettig is nu. Nog twee weken wachten en dan kan ik ‘m ophalen en kan ik m’n ax verwennen voor de volgende 2 ton.
Nou, de restauratie is voorzichtig begonnen en daarmee de eerste vragen. De stuurkogel wilde maar niet loskomen van de stuurkogel, dus zo maar eens op de werkbank proberen. Ik heb nu de spoorstangkop losgedraaid om de poot, met spoorstang dus, te kunnen verwijderen.
Het viel me op dat er scheurtjes zitten in het rubber van de spoorstangkop, is dit ernstig?