Beste BXliefhebbers,
morgenavond ga ik beginnen met het ombouwen van mijn BX Chic deur (kant links, van de chauffeur). Ombouwen = oude BX deur (met deuk) eruit en dan nieuwe BX deur erin) Ik heb wel assistentie van een handige saabliefhebber… maar indien jullie nog tips hebben dan ontvang ik die graag.
Zo bedacht ik me net dat ik waarschijnlijk ook het slot moet ombouwen…
Ook heeft de deur voor electrische ramen…
iemand een handleiding / website met fotoverslag / lijstje met aandachtspunten waar ik aan moet denken bij het uitvoeren van deze klus?
ik hoor het graag.
Groeten,
Rob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Iig de bekleding loshalen (armsteun zit met 3 dikke torx vast, verder achter het speakerkapje 2 schroefjes en boven bij het spiegelhendeltje zit er een) de rest van de bekleding (onder en links) zit met klikketjes vast, wees hier voorzichtig mee want die dingen gaan retemakkelijk stuk, het beste pak je een dergelijke tang:
en pak je hiermee voorzichtig het pinnetje vast en gebruik je de kromming van de tang als hefboom om hem los te trekken.
Als je alle pinnetjes gehad hebt kun je het hele paneel omhoogschuiven en uit de deur pakken.
Vervolgens kun je de witte beschermingschuimlaag (als die nog in je deur zit) verwijderen zodat je de stekkertjes van je vergrendeling en ruitmotor los kunt halen van de betreffende motortjes, ook het speakerkabeltje moet je loshalen, nu kun je het slurfje wat tussen de deur en het carrosserie zit lostrekken uit de deur en de kabeltjes eruit halen.
Vervolgens moet je het klikkertje (Dat de deur open houdt) loshalen en blijven er nog 2 scharnieren over.
De scharnieren zitten met holle pennen bevestigd, die moet je er uit tikken, dit doe ik meestal met een inbussleutel die even dik is als de pen, een boor kan ook, maar zorg ervoor dat ie precies even dik is als de pen, iets dunner en je ramt hem in de pen en dat maakt het allemaal lichtelijk moeilijker.
Het gemakkelijkste is wanneer je eerst de bovenste pakt en dan een dunnere bout in plaats van de orginele pen plaatst zodat de deur op zijn plek blijft hangen terwijl je met de onderste aan de gang gaat.
De onderste is vanwege de vorm van de deur een stukje moeilijke bereikbaar en dat zal wel wat gevloek opleveren, maar met genoeg rare kromme stukken staal, hamers en tangen lukt het wel om hem los te krijgen, als de onderste ook weg is kun je aan de bovenkant de zelf geplaatste bout eruit nemen en je hebt de deur in handen en dan begint het hele proces precies omgekeerd!
Succes.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
oow ja, en het slot ombouwen moet natuurlijk ook gebeuren, bekijk even hoe dat van binnen zit, je moet de stangetjes van het slot loshalen, das niet moeilijk, en dan kun je het slot van binnenuit losschroeven, das ook niet heel erg ingewikkeld, doe je wel het gemakkelijkst als de deur uit de auto is, dan kun je hem ff plat leggen en wat gemakkelijker alles bereiken en je hebt ook wat meer licht dan.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Dank voor jullie uitgebreide instructie. Ik ga straks aan de slag!
Rob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
No problemo, er schiet me trouwens nog 1 ding te binnen, je moet ook nog even het pinnetje van het slot losschroeven voor je het paneel naar boven tilt! anders lukt dat niet. en that’s geloof ik all!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Voor een achterportier kun je het simpelst gewoon de deur dichtdoen; dan is het niet zo moeilijk.
Voor een voorportier (er staan er bij mij 2 op stapel) zou ik zelf het voorscherm (deels) demonteren zodat je ook het voorportier van voren af kunt benaderen; ik pas er vanachter af echt niet tussen met mijn worstenvingertjes.
Iemand die een hulpmiddel weet te bedenken (tekening, oorsprong) waarmee dit niet zou hoeven mag me dit schetsen…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja, een inbussleutel in een (goeie) griptang doet het meestal wel, maar het is inderdaad wel wat meer gekloot dan bij het bovenste scharnier.
Misschien zou het met een draadeind dat lang genoeg is wel lukken bedenk ik me net, dan tik je hem eerst in het bovenste scharnier, en dan gewoon hup door naar de volgende.
Bij mijn 16V hangt de bestuurdersdeur scheef omdat die ooit door een hevige rukwind van een passerende vrachtwagen uit mijn handen is getrokken dus daar moet binnenkort wel een keer naar gekeken worden, ik denk dat ik het eens op die manier ga proberen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX