Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Brian schreef:jantje1948 schreef:Als de koelwatertemperatuursensor kapot is (weerstand oneindig) of een draad daarnaartoe onderbroken, “denkt” de module dat het vreselijk koud is en zal dus continu het mengsel verrijken.
Deze sensor (links voor aan het blok toch?) staat inderdaad op de lijst van te controleren onderdelen. Wordt voor het verrijken de koudstartinjecteur gebruikt?
Nee. Die koudstart injector heeft een eigen temp sensor.
Brian schreef:
jantje1948 schreef:De ECU gaat zelden of nooit kapot.
Ik ga er ook niet vanuit dat die van mij kapot is, maar de verkeerde zit er in, en ik vraag me af of dat een oorzaak kan zijn. Het WPH is namelijk vrij expliciet dat de modulator-drukvoeler combinatie belangrijk is.
Zie handeling D.IE-144-0jantje1948 schreef:Het is met een multimeter door te meten:
ECU losmaken van de stekker.Klopt het dat ik hiervoor de ECU moet openmaken? Bij mij verdwijnt er een dikke kabel in de ECU, zie van buitenaf geen stekker zitten.
Je moet de plastic schuif aan de zijkant losschuiven. Hiervoor moet je het kabelhoudertje losmaken. Dan kan de stekker los.
Brian schreef:
jantje1948 schreef:Weerstand meten tussen aansluiting 23 van de stekker en massa. Deze moet ongeveer 2500 Ohm zijn bij 20 C.
Let er op de meter op het juiste bereik te zetten.
Bij hogere temperatuur wordt de weerstand lager! (NTC)
Controleer ook goed de massa aansluiting van de injectie-kabelboom aan de motor naar de bevestiging van de spanningsregelaar! (draad 11,ook aansluiting 11 op de stekker)Dit is toch conform de controles in WPH handeling D.IE 144-00?
Ja.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Helemaal duidelijk. Ik heb nu weer wat te doen dit weekend!
Bedankt tot zover, resultaten volgen hopelijk binnenkort.
Brian
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vandaag een ‘nieuwe’ modulator/computer/ECU, van het goede type (Horend bij mijn type/bouwjaar en bij de gemonteerde drukvoeler) en een nieuwe temperatuurvoeler gehaald.
Oude temp.voeler is natuurlijk te controleren zoals jantje1948 beschreef.
Is de modulator ook te checken, of is het gewoon een kwestie van proberen?
Maakt het vervangen van de modulator door het originele type nog uit voor andere instellingen/afstellingen van de injectie en ontsteking?
Brian
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Normaal gesproken kun je gewoon de “nieuwe” modulator erin zetten.
Wellicht is het ook handig om de afstelling van de schakelaar op de gasklepas (dat zwart doosje links van je koudstartinjecteur) te controleren op de manier van het wph of rt. Als deze niet goed staat kan dat een te rijk stationnair mengsel geven. Het enige wat verder af te stellen is is de nulstand van de gasklep en de stationnaire snelheid mbv de dikke schroef in het gasklephuis.
Succes!
Jan
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Modulator zit erin, meteen maar de controles 1 t/m 9 van handeling D.IE 144-0 uitgevoerd.
Volgende bijzonderheden:
Bij controle 8, temperatuurvoeler een weerstand van 3400 Ohm (bij een temp van ong 18°C) De nieuwe voeler gaf een weerstand van 10kOhm !?
Bij controle 9 alle weerstanden ongeveer 3,2 ipv 2,4 Ohm.
Hoe ernstig zijn deze twee afwijkingen?
Ga nu even testrijden
Brian
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hallo Brian,
Volgens de revue technique moet de weerstand 2500 Ohm zijn bij 20C.
Op de stekker van de ECU is dat aansluiting 23.
Bij twijfel kun je hem direct meten. 10 kOhm lijkt me veel te veel.
Groeten,
Jan
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik heb de oude temp.voeler er dus in laten zitten, maar die wijkt met 3400 Ohm dus ook wel fors af van de 2500 die het zou moeten zijn. Die 3400 heb ik trouwen sgemeten op zowel de stekker (23 & 11) als op de sensor zelf. Bedrading lijkt dus in ieder geval OK.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Ik heb de oude temp.voeler er dus in laten zitten, maar die wijkt met 3400 Ohm dus ook wel fors af van de 2500 die het zou moeten zijn. Die 3400 heb ik trouwen sgemeten op zowel de stekker (23 & 11) als op de sensor zelf. Bedrading lijkt dus in ieder geval OK.
die temp. voeler is een NTC dus 3K4 bij zo’n 15 graden is heel goed mogelijk. leg ‘m anders voor de zekerheid eens in warm water: wedden dat je dan minder dan 2K5 meet
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als ie 10 k moet zijn en hij nu 3k4 is is het niet ok. Liep de weerstand niet op met warmer worden? neg NTC?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Volgens WPH en Jan moet de weerstand 2k5 zijn. De oude heeft een weerstand van 3k4 en de nieuwe van 10k. Beide weerstanden gemeten bij een lagere temp dan 20°C, maar wel allebei bij dezelfde temp. Ik twijfel dus vooral aan de weerstand van die nieuwe, vraag me af of die wel goed is.
Ik zal later deze week nog eens alles gaan controleren en de koudstartinjecteur weer aansluiten.
@Pascal
Die stekker heb ik er uit weten te wurmen zoals door jou beschreven, is dus inderdaad een ‘molex’ stekker. Heb ze die kleine stekkertjes gewoon bij de Brezan?
Gisteren met de ‘nieuwe’ modulator erin een stukje gereden, en hij lijkt beter te rijden, minder met horten en stoten bij een laag toerental, ik heb dus het idee dat de andere modulator wel wat uitmaakt. (wishful thinking?) Ik heb nog niet getankt en veel km’s gemaakt dus of het verbruik minder is geworden, moet nog blijken. Wel vind ik het nog steeds verdacht dat hij zo makkelijk start zonder koudstartinjecteur, dat zou volgens mij nog steeds op een te rijk mengsel duiden. Of wordt die koudstartinjecteur pas gebruikt als het echt koud is?
Brian
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
leg je tempsensor maar eens in een waterkoker met een weerstands meter eraan. Als de weerstand veranderd doet ie het nog. 20 graden temp instelling is natuurlijk een wassen neus omdat de motor zelden op die temp is. het gaat erom hoe hij werkt op 80 graden..
Als de weertsnd niet veranderd heb je je verbuiksoorzaak.
10k is veel te veel als ie 2k5 moet zijn. Deze sensor geeft veel te weinig benzine bij koude motor… 10k is wel een leuke hete motor stand….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:Liep de weerstand niet op met warmer worden?
citroen23 schreef:die temp. voeler is een NTC dus 3K4 bij zo’n 15 graden is heel goed mogelijk. leg ‘m anders voor de zekerheid eens in warm water: wedden dat je dan minder dan 2K5 meet
Neemt de weerstand nou toe bij temperatuurstijging of af?
Brian
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik zoek het op:
AF!! Hij neemt af! Sorry voor de verwarring.
10k is dus echt een verrotte sensor.
2k5 bij 20 graden volgens boek: Die van jou is te rijk mengsel bij koude motor.
Hoort tot onder de 100 ohm te dalen bij hete motor.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Goede link!
Dank je wel, hier (helemaal onderaan in de onderste tabel) staan ook nogal wat mogelijke oorzaken voor het hoge verbruik/te rijk mengsel.
Ik moet dus ook maar eens de drukvoeler controleren op een vacuum-lek. Plus alle andere mogelijke oorzaken nalopen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:Als ie 10 k moet zijn en hij nu 3k4 is is het niet ok. Liep de weerstand niet op met warmer worden? neg NTC?
Dat is een PTC!
Hij moet geen 10k zijn, mar 2k5.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.