Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Thermisch verzinken is bij velgen geen probleem, die zijn dik genoeg en ze hoeven er geen uur in…...
RAL kleurtje voor de velgen zit niet in de lijst…...
Ik heb zelf een aanvraag gedaan in Elburg, bericht volgt…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Kan iemand mij eens uitleggen wat Schooperen is? Ik heb al ff op wiki gekeken, maar meer dan dat het een conservatieproces is welke genoemd is naar degene die het verzonnen heeft, wordt mij niet duidelijk.
Animal triste post coitum
Serge schreef:Kan iemand mij eens uitleggen wat Schooperen is? Ik heb al ff op wiki gekeken, maar meer dan dat het een conservatieproces is welke genoemd is naar degene die het verzonnen heeft, wordt mij niet duidelijk.
gepikt van een website:
Scoperen is een behandeling waarbij een corrosiebestendige laag onder hoge druk op het object wordt gespoten. Deze laag is een legering van gesmolten zink en alluminium. Wanneer deze legering aangebracht en gestold is, is het object klaar voor verdere bewerking. Objecten die gescopeerd worden dienen vooraf gestraald te zijn.
wat wel vreemd is dat iedereen zijn eigen benaming voor schooperen heeft
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Scoperen = juiste benaming.
Citroen!
DriverD schreef:Scoperen = juiste benaming.
nu begrijp ik het niet meer, maar uit ervaring van het forum durf ik je niet tegen te spreken hahaha
zou het dan ook fout staan in de wiki
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Van Dale kent geen van de benamingen…..
Citroen!
Ok en waarom zou je dit graag willen naast poedercoaten? Is poedercoating niet corrosie-bestendig genoeg?
Animal triste post coitum
Scoopereren is net als thermisch verzinken een active bescherming. Dus het heeft een enigszins zelfherstellende werking in geval van kleine beschadigingen. Het verschil met thermisch verzinken is dat je bij thermisch verzinken een nog betere bescherming krijgt omdat onder de pure zinklaag een overgangs gebied krijgt waar je een soort van legering van zink met staal krijgt.
Schooperen (ook wel vlamspuiten) gebeurt overigens ook bij een hogere temp en geeft een betere corrosie bescherming dan zinkprimen en poedercoaten.
Als het verschil in prijs echter te hoog wordt kunnen we natuurlijk voor deze optie gaan, en het over een jaar of 20 nog een keer doen. Zoveel rijden onze wagens ook weer niet door pekel natuurlijk , de huidige coating heeft het bij mijn wagen ook 40 jaar uitgehouden.
Net mijn baas gesproken over thermisch verzinken versus schooperen.
Hij zei dat schooperen eigenlijk weinig voorstelt en dat je dan net zo goed een 2K zinkfosfaatprimer erop kan spuiten.
Ben eens dat thermisch verzinken beter zou zijn maar ben het niet eens dat schooperen niks voorsteld. Ik durf overigens thermisch verzinken persoonlijk niet aan met mijn velgen.
Ok en waarom zou je dit graag willen naast poedercoaten? Is poedercoating niet corrosie-bestendig genoeg?
Nee dus. Moet echt minimaal een zink primer op maar het beste schooperen.
Ik wil overigens niet half nederland door rijden om mijn velgen te doen. In het geval van Elburg trek ik mijn plankje weer op.
Ik heb overigens kale velgen dus zonder banden.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Duidelijk. Merci voor de uitleg!
Animal triste post coitum
AH1828 schreef:Kan iemand eens een velg wegen? Dan weet ik hoeveel het thermisch verzinken gaat kosten.
Heeft ooit weleens iemand een velg thermisch verzinkt?? Ik ben namelijk erg bang voor krom worden.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Volek in Elburg rekent 200 euro excl. voor 5 velgen, particulier. Voor 50 tot 60 velgen werd ik verwezen naar M-ring in Heerde. Deze geven een prijs van 35 excl. per velg bij deze grote aantallen….......
Dan wordt het dus: 208 euro + bandenwissel en zit je nog op een 250 euro. Het gaat nog niet zo hard naar beneden die prijs…......
Wel alles inclusief stralen en duplex laag, zonder tussenbehandeling.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
We moeten ook ff kijken hoeveel het nou duurder is dan verven… Dan blijk je maar 1 volle tank benzine extra uit te geven!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik vind €936 voor een setje van 5 gestraalde en gecoate velgen een hoop geld, Joris!
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GW-tje schreef:Volek in Elburg rekent 200 euro excl. voor 5 velgen, .
900?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
900 is Misschien die tank benzine,........als het zo door gaa
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....