Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Beste liefhebbers,
Ik ben nu een BX GT rijder, hartstikke leuk, maar ben eigenlijk al jaren verliefd op GS en GSA-tjes. Nu heb ik de mogelijkheid een GSA aan te schaffen en daar heb ik de nodige vragen over. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
De GSA in kwestie is nog enigszins in opbouw. Het is er één uit begin 1984. Ik heb de aanbieder beloofd aan het einde van de week duidelijkheid te geven over het al dan niet aanschaffen ervan.
Hij is dus nog in opbouw. Nu er toch nog aan gewerkt wordt, en ik nog kan vragen er bepaalde dingen aan te laten doen voordat ik ‘m eventueel koop, waar moet ik op letten? Wat kan ik vragen?
Wat ik weet:
- motor goed en afgesteld
- versnellingsbak goed
- onderkant hard
- deuren hard
- nieuwe bollen
- lhm leidingen heel goed
- uitlaat goed
- goede banden
- goed in de lak
- geen roest
Waar moet ik nog naar vragen? Waar moet ik op letten?
Bij voorbaat dank,
Simon
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als er geen roest aan zit op de bekende plekken kan je niet veel overkomen.
En als ik je lijstje zo lees is er niet veel loos mee.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Klinkt goed! Alleen kan ik het niet helemaal rijmen met je verkoopargumenten van de GT. Je moet er rekening mee houden dat je echt wel iets meer te sleutelen hebt bij een GSA. En financieel gezien zal het belastingvoordeel van een goede oldtimer t.o.v. een goede BX niet erg in de papieren lopen.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Daar heb je een punt Patje. De ene auto verkoop je met je ratio, de volgende koop je weer op emotionele gronden.
Deze GSA verkeert wel in een betere conditie dan mijn GT, dat is dus een voordeel. Als ik het geld dat ik meer voor de GSA moet betalen in de GT zou steken, zou de conditie wel zeker vergelijkbaar zijn echter. Daarnaast rijdt ie iets zuiniger, geen aut. choke immers. Dat ie belastingvrij is zometeen, is wel heel erg fijn ook.
Belangrijk is ook dat ik de GT kan ruilen voor een acceptabel bedrag en dus niet meer met de verkoop ervan zit.
En ja, hoofdargument om eventueel deze GSA te kopen is dat ik, hoewel ik BXjes, en vooral type 1 eens, heel erg leuk vind, elke keer als ik GS/A zie echt smelt. Ik vind ze gewoon uber leuk.
Sleutelen: hoewel ik inmiddels wat dingetjes geleerd heb, moet ik dat toch nog leren.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ach ja, het is natuurlijk hobby. Als je het kunt en wilt betalen en je gaat er plezier aan beleven, dan moet je het doen! En dat je een BX gaat verruilen voor een GSA, daar kan ik helemaal inkomen!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
I know
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Ga je dan niet het vermogen en het comfort (en dan bedoel ik niet de vering ) van je GT missen
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Vergis je niet in het brandstof verbruik van een GS/A. Denk dat een BX zuiniger rijd.
Qua vemogen lever je in , comfort is persoonlijke smaak.
GS/A heeft toch geen stuurbekrachteging (dacht ik)
En hij is natuurlijk een stukje kleiner en lawaaieriger.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Dat geluid zie ik alleen als pluspunt. Prachtig geluid wat die boxermotor produceerd
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Dat wel ja.
Het is echt een apart geluid
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een goed afgestelde GSA, met 5-bak, kan 1:13 lopen, zonder probleem. Wat gebruikt een BX 19 GT?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
BasisBIX: Dat zullen we dan wel merken. Ja het zelfde vermogen krijg je er niet voor terug, das waar. Daarvoor had ik de GT ook niet gekocht. Als ik echt vermogen wil koop ik wel een ferrari, of iets wat meer in mijn prijscategorie ligt
GT is en blijft heel leuk, maar ik wil eerst ook wel heel graag een GS/A.
De rest:
Dat geluid zie ik inderdaad als een pluspunt. Prachtig vind ik dat.
Kwa verbruik: Mijn GT rijdt 1 op 10 a 11, trap je door dan 1 op 8. De GSA die ik op het oog heb heeft een deels gereviseerde motor (iig seals, koppakking en meer) en is helemaal afgesteld. Het is een vijfbak, dus dat moet bij normaal gebruik wel 1 op 13 kunnen. Dat is zuiniger dan mijn GT.
Als ik echt zuinig wil rijden koop ik wel een AX, maar de GT vind ik gewoon iets TE.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Voor wat betreft het verbruik haal ik zonder gek veel moeite 1 op 14, nagenoeg hetzelfde als met m’n vroegere BX 1.4 Deauville.
Verder, het is al gezegd, dat een GSA meer geluid produceert is absoluut geen ramp.
Mijn X1 heeft een korte vijfbak waarbij je tot 90-100 fatsoenlijk meekomt, daarboven gaat het wat moeizamer.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Een GS(A) met een mooi/goed interieur zou voor mij een pluspunt zijn.
Het vinden van “in goede staat” verkerende interieurdelen (vooral de stoelbekleding ) is vrij lastig. Is mijn persoonlijke ervaring.
Alle andere zaken zijn al voorbij gekomen volgens mij.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Zover ik me kan herinneren (het is een tijdje terug dat ik m heb gezien) was het interrieur nog goed. Dat vind ik zelf namelijk een van de belangrijkere dingen van de estethiek van een auto: een mooi interrieur.
Bedankt voor de tips tot nu toe.
Nog meer?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)