Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
bonang schreef:boukewerff schreef:Ik had als ik de sensor van het blok afhaalde bij mijn s1 v6 dat beide ventilatoren voluit gingen draaien! Je moest dan de auto zowat op de handrem zetten anders reed die zelf naar voren.. Met andere woorden, chech die sensor ff. Wat ik me kan herinneren ergens voor op het blok.
Ja, ze maken nogal wat lawaai! Bedoel je de sensoren die onder de afdekkap zitten? Deze zijn al gechecked om te constateren dat ze goed vast zitten, maar misschien is de sensor stuk. En de relys die bij de linker koplamp zitten zijn ook gechecked en bemeten, en schijnen ook goed te zijn.
Volgens mij zijn het puur de temperatuursensoren in je radiator die de fans aansturen (buiten het airco verhaal om). Niet de sensoren in je blok, dat zou een heel rare regeling zijn….....
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Wat weet jij daar nou van?
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ries schreef:Wat weet jij daar nou van?
Zullen we even aardig blijven :
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ambijajance schreef:bonang schreef:boukewerff schreef:Ik had als ik de sensor van het blok afhaalde bij mijn s1 v6 dat beide ventilatoren voluit gingen draaien! Je moest dan de auto zowat op de handrem zetten anders reed die zelf naar voren.. Met andere woorden, chech die sensor ff. Wat ik me kan herinneren ergens voor op het blok.
Ja, ze maken nogal wat lawaai! Bedoel je de sensoren die onder de afdekkap zitten? Deze zijn al gechecked om te constateren dat ze goed vast zitten, maar misschien is de sensor stuk. En de relys die bij de linker koplamp zitten zijn ook gechecked en bemeten, en schijnen ook goed te zijn.
Volgens mij zijn het puur de temperatuursensoren in je radiator die de fans aansturen (buiten het airco verhaal om). Niet de sensoren in je blok, dat zou een heel rare regeling zijn….....
Sorry hoor, maar dit is echt onzin…
Trek jij maar is een stekker van de temperatuursensor in je blok en kijk wat er gebeurt. Het wordt hierboven al meerdere malen genoemd… En uiteraard is er extra koeling nodig als je blok te warm wordt…
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
waterman771 schreef:Ries schreef:Wat weet jij daar nou van?
Zullen we even aardig blijven :
Inside joke!
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ries schreef:waterman771 schreef:Ries schreef:Wat weet jij daar nou van?
Zullen we even aardig blijven :
Inside joke!
Cool. Vooruit dan maar
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
heb je de temperatuur sensoren zelf al doorgemeten?
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Xsara Coupe schreef:ambijajance schreef:bonang schreef:boukewerff schreef:Ik had als ik de sensor van het blok afhaalde bij mijn s1 v6 dat beide ventilatoren voluit gingen draaien! Je moest dan de auto zowat op de handrem zetten anders reed die zelf naar voren.. Met andere woorden, chech die sensor ff. Wat ik me kan herinneren ergens voor op het blok.
Ja, ze maken nogal wat lawaai! Bedoel je de sensoren die onder de afdekkap zitten? Deze zijn al gechecked om te constateren dat ze goed vast zitten, maar misschien is de sensor stuk. En de relys die bij de linker koplamp zitten zijn ook gechecked en bemeten, en schijnen ook goed te zijn.
Volgens mij zijn het puur de temperatuursensoren in je radiator die de fans aansturen (buiten het airco verhaal om). Niet de sensoren in je blok, dat zou een heel rare regeling zijn….....
Sorry hoor, maar dit is echt onzin…
Trek jij maar is een stekker van de temperatuursensor in je blok en kijk wat er gebeurt. Het wordt hierboven al meerdere malen genoemd… En uiteraard is er extra koeling nodig als je blok te warm wordt…Xsara Coupe
Als mijn blok te warm wordt zal dat zich uiten in de koelwatertemperatuur in de radiator toch ? Mijn fan gaat toch ook niet draaien als de thermostaat nog dicht staat en het blok aardig op temp begint te raken ? (totaal zinloos lijkt me)
Mischien ben ik helemaal abuis hier, maar het lijkt me niet dat een ventilator meerdere inputs heeft…
Trouwens: wat gebeurt er als ik een stekker van het blok trek ? Mischien mist het systeem dan gewoon een input en gaat ie dan (uit veiligheid) de fan aansturen ? Heeft dan weinig te maken met de gewone regeling….
Nogmaals, ik kan het mis hebben, in dat geval heb ik altijd te simpel gedacht…
Het missen van die input van een van die sensoren is toch precies waar hier op geduidt wordt?
De fans blijven aan en dit komt ergens door. Als dan gewezen wordt op de sensoren in t blok is dit gewoone en relevant punt. Zelfs door wat je zelf net typt
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Er zit bij een v6 met airco geen sensor in de radiateur. Die logica heb ik ook nooit begrepen. Bij een xantia 1.9td met airco trouwens ook niet. Anders het dashboard kastje ligt de regel module. Dit kastje regelt ook het nakoelen, 8 minuten als ik het goed heb.
Het geeft wel reacties iig….[/img]
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Xsara Coupe schreef:Het missen van die input van een van die sensoren is toch precies waar hier op geduidt wordt?
De fans blijven aan en dit komt ergens door. Als dan gewezen wordt op de sensoren in t blok is dit gewoone en relevant punt. Zelfs door wat je zelf net typtXsara Coupe
Nogmaals nogmaals, ik kan het mis hebben, in dat geval heb ik altijd te simpel gedacht…
Ik zou dan wel eens een goeie uitleg van de regeling willen hebben ...Iemand ?
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik weet er ook niet alles van, wat ik wel weet is dat het “bitron” kastje gegevens van de temperatuur sensor krijgt en daarmee de ventilatoren zacht en hard regelt, de naloop regelt als de motor boven een bepaalde temperatuur word uitgezet en de airco onder her rijden uit zet mocht de motor oververhit raken. Die regel module kan natuurlijk kapot. Maar het is dus goed mogelijk dat er ook een beveiliging op zit van geen input, alles vol aan dan zit je altijd goed.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
de sensor moet een waarde hebben bij 15 graden van 3000 tot 5000 ohm.
warm van 300 tot 400 ohm. 80graden hebben we het dan over.
FF meten zou ik zeggen, wijkt het erg af moet je wat te pakken hebben!
Die twee ventilatoren verbruiken samen trouwens ruim 50(!)ah… Dat is best veel.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
welke sensor bedoel je?
Er zitten 2 koelwatersensoren op een V6.(met airco) en mss op andere modellen ook,met airco??
1 op het inlaatgedeelte, zoals Xsara coupé al ergens aanhaalde, en ik vermoed ook 1 op het waterpomphuis???
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Ik raak een beetje verdwaald met de reacties hierboven, maar dat is mijn probleem. Wat ik wel weet is dat de sensor onder de afdekkap is gechecked. Als de sensor wordt er af gehaald, blijven beide fans draaien, alleen de ‘engine’ light op de dash begint te branden zodra de sensor los zit. Dus wel wat effect, maar geen verandering in het draaien van beide fans. En nogmaals de relays dichtse bij de linker koplamp zijn gechecked, en blijken goed te zijn.