Ik heb de bestaande topic over de ontsteking reeds gelezen, waarbij ook de uitleg van de DSClub, maar hierbij nog steeds wat vraagjes over het afstellen van de ontsteking ..
Ik heb zelf een DY2 motor en ga voor het eerst mijn contactpunten vervangen bougies etc ...
Nu lees ik steeds over eigenlijk twee methodes 1. met lampje 2. met Gradenboog.
Nu ga ik morgen naar Chyparsee om ook zo’n gradenboogje te halen, rest mijn vraag wat ik nergens kan vinden hoe dan verder qua afstellen iemand ervaring hiermee?, zo ja is het makkelijk te verwoorden hoe ik dit doe voor een leek
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
awel,
Je steekt een pen van 6mmø achteraan in de klok en blokkeer je vliegwiel. Dit doe je door de auto in versnelling te zetten en heen en weer te duwen tot je de pen in een gat voelt zakken.
In die vaste postitie maak je een markeerteken op de poulie juist op 0 (nul) graden van het gradeboogje. Dit doe je met een marker of een klein slagje met een beitel in het ijzer van de poelie. Niet de riemen markeren, het wiel zelf!
Sluit de strobo lamp aan de batterij en tak af van bougie 1 of 4
Haal de pen uit en start de motor.
Laathem continu draaien en op 2000 toeren en kijk met de lamp naar je markeerteken op de poulie. Als het goed is kan je nu de graden aflezen op het gradeboogje. Draai wat met de kop van je verdeler en zoek het juiste afstelpunt.
De juiste graden van jou type motor is terug te vinden in het handboek.
ps: de “poulie” is die schijf waar de riempjes op lopen van je hydraulische pomp, net onder de gradenboog
vikingo schreef:awel,
Je steekt een pen van 6mmø achteraan in de klok en blokkeer je vliegwiel. Dit doe je door de auto in versnelling te zetten en heen en weer te duwen tot je de pen in een gat voelt zakken.
In die vaste postitie maak je een markeerteken op de poulie juist op 0 (nul) graden van het gradeboogje. Dit doe je met een marker of een klein slagje met een beitel in het ijzer van de poelie. Niet de riemen markeren, het wiel zelf!
Sluit de strobo lamp aan de batterij en tak af van bougie 1 of 4
Haal de pen uit en start de motor.
Laathem continu draaien en op 2000 toeren en kijk met de lamp naar je markeerteken op de poulie. Als het goed is kan je nu de graden aflezen op het gradeboogje. Draai wat met de kop van je verdeler en zoek het juiste afstelpunt.
De juiste graden van jou type motor is terug te vinden in het handboek.ps: de “poulie” is die schijf waar de riempjes op lopen van je hydraulische pomp, net onder de gradenboog
top bedankt voor de snelle reactie !, nu even de hanboeken er op na slaan , heb laatst een Olyslager boek ingescant zal daar misschien ook wel instaan .. klink simpel, ik heb een halfautomaat werkt dit dan gewoon hetzelfde in zijn 1 zetten en de auto bewegen ?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heen en weer duwen doe je alleen met een 5-bak. Normaal gebruik je de slinger om de motor te tornen.
Citroen!
vikingo schreef:awel,
De juiste graden van jou type motor is terug te vinden in het handboek.
quote]
Let op de graden op het boogje zijn nokkenas graden en in je handboek staan krukas graden. 1 nokkenas graad = 2 krukas graden.( krukas maakt 2 omwentelingen als de nokkenas 1 omwentleling maakt)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nlCitroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
DriverD schreef:Heen en weer duwen doe je alleen met een 5-bak. Normaal gebruik je de slinger om de motor te tornen.
Ok gewoon met de slinger dus, heeft dat schakelaartje onder het stuur hier nog invloed op of gewoon is startklare posite de slinger erin en licht tornen ?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Kan het ook terug te vinden zijn in het reperatie handboek?
Hier vind ik iets over Centrifugaal vervroeging (2000 t/min. motor) dat is dan voor mijn DY motor 28 graden ..
= onzin volgens mijn gaat het graden boogje maar tor 20 , moet dus even verder zoeken
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
lupolo schreef:DriverD schreef:Heen en weer duwen doe je alleen met een 5-bak. Normaal gebruik je de slinger om de motor te tornen.
Ok gewoon met de slinger dus, heeft dat schakelaartje onder het stuur hier nog invloed op of gewoon is startklare posite de slinger erin en licht tornen ?
Om een halfautomaat met de slinger te tornen, moet je het knopje onder het stuur naar voren en dan omhoog drukken, dan zijn motor en bak gekoppeld. Na het tornen wel weer het knopje terug laten komen in oorspronkelijke positie natuurlijk.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
lupolo schreef:Kan het ook terug te vinden zijn in het reperatie handboek?
Hier vind ik iets over Centrifugaal vervroeging (2000 t/min. motor) dat is dan voor mijn DY motor 28 graden ..
= onzin volgens mijn gaat het graden boogje maar tor 20 , moet dus even verder zoeken
28 krukas-graden is dan 14 nokkenas-graden. Dus 14 nokkenas-graden bij 2000 omw/min.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Let op een paar zaken: als de motor van voor juli ‘71 is komt het gat in het vliegwiel overeen met 12 krukasgraden voor bdp. (= 6 nokkenasgraden) Als je dan een merkteken op de poelie zet tegenover de 0 graden moet met de stroboscoop dus 20-12=8 graden krukas aangeven bij 2000 rpm. Dat is dan dus 4 graden op de gradenboog.
Na juli ‘71 komt het gat overeen met het bdp!!! Een rekensommetje leert dat je in dat geval bij 2000 rpm 10 graden op de gadenboog moet aflezen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sorry, moet dus zijn: 28-12=16, dus 8 op gradenboog of 28/2=14 op grdenboog.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou het boortje laten vervallen en zelf BDP opzoeken en bij 0 markeren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ik zou het boortje laten vervallen en zelf BDP opzoeken en bij 0 markeren.
BDP ? - Bovenste Dode Punt ?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
lupolo schreef:bogaard77 schreef:Ik zou het boortje laten vervallen en zelf BDP opzoeken en bij 0 markeren.
BDP ? - Bovenste Dode Punt ?
Yep.
Ik blijf het alsnog erg onduidelijk vinden op hoeveel graden je nu uiteindelijk je markeringspunt moet zetten.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Wolfman schreef:lupolo schreef:bogaard77 schreef:Ik zou het boortje laten vervallen en zelf BDP opzoeken en bij 0 markeren.
BDP ? - Bovenste Dode Punt ?
Yep.
Ik blijf het alsnog erg onduidelijk vinden op hoeveel graden je nu uiteindelijk je markeringspunt moet zetten.
dus eigenlijk wat ook onmisbaar is is een stroboscoop met toerenteller erbij ?, en natuurlijk die ijzertjes voor de contact punten (kom even niet op de naam)
- stroboscoop met of zonder vaste toerenteller
- stokjes om de bougies af te stellen (naam kom even niet in mijn op)
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Ja zonder stroboscoop kom je er niet.
En bedoel je met die ijzertjes voeler maatjes?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”