Ik bedoel eigenlijk dat de halve voortreinen omgewisseld zijn door revisie exemplaren van Chyparse. Er zitten nieuwe lagers in. de oude lagers waren waarschijnlijk door het lange stilstaan versleten, er zat een soort van ‘dood’ punt in de ‘slag’ van de draagarmen.
Als je goed kijkt zie dat er eigenlijk een later type draagarm aan zit met een knikje erin, maar dit moet volgens Leo geen probleem zijn
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dood punt komt van hoge en lage vlakken op de draagarmen zelf. Hoe hebben ze dat bij Chyparse opgelost?
Citroen!
Ik denk dat ze de draagarmen af hebben gedraaid
Ik heb er wel wat negatieve dingen over gelezen hier op het forum maar ja…....?? je moet toch wat
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat afdraaien van de draagarmen, juist op de zwaarst belaste plaats, doen ze wel bij Citrotech. En nee, daar ben ik niet positief over!
Citroen!
Je hebt denk ik wel gelijk, ik kan me niet voorstellen dat Chyparse het op een andere manier doet dan Citro-Tech. Ik zal het binnenkort eens vragen aan Leo.
Misschien is de beste optie nog wel goede gebruikte voortreinen te gebruiken. De schade aan de loopvlakken van die draagarmen, komt dat nou door het stilstaan jaren achtereen of gewoon door hoge kilometrage?
Alex
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De kegels (lagerlichamen) drukken steeds op min of meer dezelfde plaats op de wieldraagarm. Deze draagarm is zachter dan de binnenring van een lager, waar de kegels normaal op drukken. Vandaar de verdiepingen in de draagarm.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Eigenlijk zouden die draagarmen na het afdraaien voorzien moeten worden van een opgekrompen bus zodat de lagerafmetingen nominaal weer gelijk zijn.
Aan de andere kant zijn de ingecalculeerde veiligheden voldoende groot om dit afdraaien “toe te kunnen staan”. Gebeurde dit afdraaien niet om de moeilijk verkrijgbare kegellagers te vervangen door eenvoudige goed verkrijgbare groefkogellagers?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
GW-tje schreef:Eigenlijk zouden die draagarmen na het afdraaien voorzien moeten worden van een opgekrompen bus zodat de lagerafmetingen nominaal weer gelijk zijn.
Aan de andere kant zijn de ingecalculeerde veiligheden voldoende groot om dit afdraaien “toe te kunnen staan”. Gebeurde dit afdraaien niet om de moeilijk verkrijgbare kegellagers te vervangen door eenvoudige goed verkrijgbare groefkogellagers?
Bovenstaande slaat de plank helemaal mis.
Afdraaien zonder berekening van spanningen (nadat is afgedraaid) mag natuurlijk NOOIT! Ook de heren van Citrotech geven toe, dat ze de minst slechte van alle slechte oplossingen gekozen hebben, maar dat ze ook niet uit kunnen rekenen hoeveel de spanning daardoor toeneemt. Zij zijn ook geen ingenieurs.
Bij buiging neemt de spanning kwadratisch toe als je de diameter verkleint! 2x zo kleine diameter geeft 4x zo grote spanning! En je verkleint de diameter (niet onaanzienlijk) op het punt waar de buigspanning maximaal is!
Afdraaien gebeurt hier om standaard binnenringen van kegellagers te kunnen plaatsen (Citroën gebruikte de draararm als binnenring). Niks kogellagers dus.
Citroen!
Is er een geval bekent dat het wel eens mis is gegaan met dit soort gereviseerde voortreinen?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Er zijn foto’s bekend van DS-en die op hun buik (voorkant) op het wegdek liggen. Ben daar nooit persoonlijk bij geweest dus heb de bestuurder nooit daarnaar kunnen vragen.
Gebroken draagarm zou de oorzaak kunnen zijn.
Wat ik wel zou kunnen is de afname in weerstand tegen buigspanning berekenen, als ik de oorsponkelijke en de afgedraaide diameter zou weten.
Citroen!
DriverD schreef:Er zijn foto’s bekend van DS-en die op hun buik (voorkant) op het wegdek liggen. Ben daar nooit persoonlijk bij geweest dus heb de bestuurder nooit daarnaar kunnen vragen.
Gebroken draagarm zou de oorzaak kunnen zijn.Wat ik wel zou kunnen is de afname in weerstand tegen buigspanning berekenen, als ik de oorsponkelijke en de afgedraaide diameter zou weten.
Bedankt DriverD,
Ik zal het eens aan Leo van Chyparse vragen, misschien heeft hij die afmetingen. Wellicht mag ik dan eens op je expertise een beroep doen
Alex
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geen dank. Dat mag je zeker!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Beetje aansluitend: heb wel eens verhaal opgepikt dat de onderste draagarm bewust zwakker is uitgevoerd vergeleken met de bovenste om bij aanrijdingen te breken/buigen, zodat de bovenste heel blijft. Reparatie zou dan eenvoudiger zijn.
Indianenverhaal, of?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat wel klopt is dat de onderste draagarm zwaarder belast wordt dan de bovenste. Als ze dan beide even dik zijn, dan weet je wel welke eerder zal sneuvelen….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
DriverD schreef:Bovenstaande slaat de plank helemaal mis.
Iets vriendelijker mag ook hoor! DriverD, enneuh je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe een stukje buigspanning werkt, ik heb ook mijn diploma’s gehaald vriend.
Ik beweer ook niet dat dit de juiste weg is, probeerde alleen aan te geven dat het bij het opkrimpen van een goede bus allemaal wel mee kan vallen, ook in verband met toegepaste veiligheden en als zo’n bus er goed op zit doet die ring echt wel mee in het buigingsverhaal.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
super.alexander schreef:Ik bedoel eigenlijk dat de halve voortreinen omgewisseld zijn door revisie exemplaren van Chyparse. Er zitten nieuwe lagers in. de oude lagers waren waarschijnlijk door het lange stilstaan versleten, er zat een soort van ‘dood’ punt in de ‘slag’ van de draagarmen.
Als je goed kijkt zie dat er eigenlijk een later type draagarm aan zit met een knikje erin, maar dit moet volgens Leo geen probleem zijn
En je blijft ook bij de originele wiellagerblokken met centrale wielmoer? Dan heb je geen probleem.
Die zetelbekleding is de max! Waar vind je dat ergens, en hoeveel knippen ze van je Visakaart als je besteld?
Succes met de verdere ombouw, ‘t ziet er gelikt uit!
@bogaard, merci om een stop op de draagarmdiscutie te zetten, ikzelf rij ook met gereviseerde en die doen het tot nog toe prima! Case closed.