2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Draagarmen discussie: wel of niet afdraaien ?
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 mei 2008 03:44 PM
  [ # 16 ]
DriverD schreef:

Wat wel klopt is dat de onderste draagarm zwaarder belast wordt dan de bovenste. Als ze dan beide even dik zijn, dan weet je wel welke eerder zal sneuvelen….

Off topic, ik weet het, maar kan het toch niet laten.
De krachten worden van wiel, via lagerblok en draagarm overgebracht naar de zuiger in de veercylinder. De bovenste draagarm zal dus het gewicht moeten overbrengen. De onderste dient alleen maar om de zaken in de juiste stand te houden. Mede hierdoor wordt de bovenste arm in het huis (dus ter plaatse van de kegellagers) op torsie belast.
Ga maar na: een kracht van onder af op het wiel laat de zaak ter plaatse van het kegellager naar binnen draaien aan de voorkant. De kracht van de veerzuiger laat de zaak naar buiten draaien aan de achterkant.
Er treedt ter plaatse van het afdraaien wel buiging op, maar dat is secundair.
Slijtage in onderste fusee of draagarmlagers komt in de eerste plaats door wisselende stootbelasting; juist omdat in deze arm weinig belastingsoverdracht is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 mei 2008 04:35 PM
  [ # 17 ]

En als je een kuil tegenkomt? dan komter een buigmoment op beide armen toch?

De rally Dsen en Sm’s hebben de draagarmen andersom om dat dat sterker bleem qua buiging…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 mei 2008 01:38 AM
  [ # 18 ]

Dan komt er inderdaad een buigend moment op de armen. Het is een beetje lastig te zien omdat de armen gebogen zijn, maar als je de zaak schematiseert in een deel in langsrichting, door de kegellagers heen en dwars daarop de armen die naar de zijkant uitsteken geeft een verticale belasting via het wiel een buigend moment op de arm in dwarsrichting. Dit deel wordt in dit geschematiseerde geheel dus zuiver op buiging belast. Het buigend moment in de dwarsarm werkt in dezelfde richting op het deel in langsrichting en wordt dan dus een wringend moment, net zoals een buigend moment op je wringijzer een wringend moment geeft op het verlengstuk van je doppenset. De verticale belasting wordt ook op de as in langsrichting overgebracht, maar omdat dit aangrijpingspunt vlak voor het voorste kegellager zit geeft het wel een grote vertikale belasting van dit lager, maar geen groot buigend moment op de as.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 mei 2008 11:19 AM
  [ # 19 ]

@GW-tje: Het was geen persoonlijke aanval, mijn bedoeling is verkeerde informatie hier te weren/bestrijden. Even goede vrienden, wat mij betreft.

@jantje1948: Bij dwars-en langsbelasting op het voorwiel in natuurlijk de onderste draagarm het zwaarstbelast. Kijk maar naar de som van de krachten in het verticale vlak. De onderste draararm neemt dan steeds de kracht in het wegdek PLUS de reactiekracht in de bovenste draagarm op.
Bovendien is het punt waar de draagarmen nu afgedraaid wordt het zwaarst belast op buiging. Hier komt de draagarm immers uit de lagering. Dat er daarnaast torsie in de bovenste draagarm zit, begrijp ik ook.

Citroen!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 21 mei 2008 11:58 AM
  [ # 20 ]

@ DriverD…..snap ik, je hebt ook gelijk, ik kan best tegen kritiek en deel inderdaad je mening dat goede informatie cruciaal is.


@DrPaul….you have just created a kind of bush here, that is what i meant earlier in this discussion.

Is er iemand die de juiste huidige afmetingen van de draagarmen heeft met lagering, desnoods van de complete traverse? Misschien is het aardig er eens wat dieper op in te gaan en een model op te zetten in SolidWorks en de boel eens flink doorrekenen met CosmosXpress…..

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 mei 2008 12:00 PM
  [ # 21 ]

Goed idee, liep ik ook al aan te denken. CosmosWorks kan ik ook gebruiken, mocht CosmosExpress het model te groot vinden.

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 mei 2008 12:18 PM
  [ # 22 ]
bogaard77 schreef:

De rally Dsen en Sm’s hebben de draagarmen andersom om dat dat sterker bleem qua buiging…

Nee, dat klopt niet: Rally Ds’en ( alleen die MET V6 maserati motor, en dat is er dus maar één..) en Sm hebben omgekeerde draagarmen om ruimte te maken voor het V6 blok. Dat was dermate breed dat het niet tussen de chassisarmen paste van een auto met draagarm-montagepunten bij het schutbord. Door de boel om te draaien is er ruimte gecreërd voor de motor. Dat is de enige reden: Bron: Boek, Bureau D’etuddes Citroen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 21 mei 2008 12:36 PM
  [ # 23 ]

Ik las in het DS-boek van Jon Presnell dat ‘leading’ armen voor en ‘trailing’ armen achter (weet even geen goede NL termen) ideaal voor de wegligging zijn. Net als in de Eend…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 mei 2008 02:12 PM
  [ # 24 ]

Off-topic:

Kan, maar hoeft niet: Anti-dive en anti-squad (voorkomen van achter en voor in de veren gaan bij optrekken en remmen) zijn zo wel beter te realiseren.

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 mei 2008 02:52 PM
  [ # 25 ]
jantje1948 schreef:

Dan komt er inderdaad een buigend moment op de armen. Het is een beetje lastig te zien omdat de armen gebogen zijn, maar als je de zaak schematiseert in een deel in langsrichting, door de kegellagers heen en dwars daarop de armen die naar de zijkant uitsteken geeft een verticale belasting via het wiel een buigend moment op de arm in dwarsrichting. Dit deel wordt in dit geschematiseerde geheel dus zuiver op buiging belast. Het buigend moment in de dwarsarm werkt in dezelfde richting op het deel in langsrichting en wordt dan dus een wringend moment, net zoals een buigend moment op je wringijzer een wringend moment geeft op het verlengstuk van je doppenset. De verticale belasting wordt ook op de as in langsrichting overgebracht, maar omdat dit aangrijpingspunt vlak voor het voorste kegellager zit geeft het wel een grote vertikale belasting van dit lager, maar geen groot buigend moment op de as.

Dat bedoelde ik niet. Als je tegen een groot obstakel rijdt ( steen/kuil) gaat het wiel eerst naar achteren VOOR dat het omhoog gaat. Dit buigt de draagarm…Met als drukpunt precies dat voorste lager.. De torsikrachten ben ik niet zo bang voor.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 mei 2008 10:47 PM
  [ # 26 ]
fluidphreak schreef:

Ik las in het DS-boek van Jon Presnell dat ‘leading’ armen voor en ‘trailing’ armen achter (weet even geen goede NL termen) ideaal voor de wegligging zijn. Net als in de Eend…

Leading =  geduwde arm = arm voor zijn draaipunt uit.

Trailing = getrokken arm = arm achter zijn draaipunt.

Dan heb je nog “semi-trailing arms” op sommige auto’s en dat zijn dan in het algemeen van die schuin scharnierende triangels á la BMW/Mercedes.

*pedant-modus weer uit*  Laughing

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 mei 2008 02:24 PM
  [ # 27 ]
DriverD schreef:

@GW-tje: Het was geen persoonlijke aanval, mijn bedoeling is verkeerde informatie hier te weren/bestrijden. Even goede vrienden, wat mij betreft.

@jantje1948: Bij dwars-en langsbelasting op het voorwiel in natuurlijk de onderste draagarm het zwaarstbelast. Kijk maar naar de som van de krachten in het verticale vlak. De onderste draararm neemt dan steeds de kracht in het wegdek PLUS de reactiekracht in de bovenste draagarm op.
Bovendien is het punt waar de draagarmen nu afgedraaid wordt het zwaarst belast op buiging. Hier komt de draagarm immers uit de lagering. Dat er daarnaast torsie in de bovenste draagarm zit, begrijp ik ook.

Ik denk dat het verhaal van ons allebei klopt.
k had het over puur verticale belasting (als hij stilstaat zou ik de onderste fusees rustig durven demonteren, als het mogelijk zou zijn)
Dwars- en langsbelastingen zijn een heel ander verhaal, het jouwe!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 mei 2008 03:35 PM
  [ # 28 ]

De onderste fuseekogel is ook voorzien van een schotelveer, zodat spelingen niet meteen tot rammelen leiden. De bovenste fuseekogel (minder belast) heeft die compensatiemogelijkheid niet.

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 mei 2008 04:26 PM
  [ # 29 ]

Onderste fusee gaat rammelen door wisselende belasting vooral in langs en dwarsrichting: kinderkopjes enz. Bovenste fusee wordt continu belast door het gewicht van de wagen en gaat dus veel minder snel rammelen.
Welke belastingen nu groter zijn, die door het gewicht (ook dynamisch) of die wisselende belasting: daar durf ik eigenlijk geen uitspraak over te doen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 23 mei 2008 12:25 AM
  [ # 30 ]

Wisselende belastingen zijn altijd kritischer en belasten elke constructie vele malen meer. Ik vermoed dat deze maxima/minima veel hoger zijn dan de belastingen ten gevolge van het gewicht. Piekspanningen kunnen misschien wel het 10-voudige zijn van de continue belasting. Waarschijnlijk kan DriverD hier meer over vertellen, zijn achtergrond ligt in de autotechniek dus zal hij daar ook wel enige mechanica achtergrond, toegespits op de automobiel, van mee hebben gekregen.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook