XBXG schreef:GoofBlikscha schreef:...en de uitlaat vervangen, want deze sportieve sound vinden ze vast niet leuk bij de APK.
Maak je eerst nog wel even een filmpje om dat sportieve geluid voor altijd op Youtube te kunnen bewaren?
Helemaal niet aan gedacht…
Ik heb de uitlaat vervangen, en alle koppelingen los gehad in een poging om alles gasdicht te maken, (wat vorige keer dus blijkbaar niet gelukt is) met een pot gun gum is me dat uiteindelijk gelukt.
Wat een verschrikkelijk groot verschil Ik herken mijn eigen dyane niet weer, zo stil, zo soepel, net echt Ik heb de reserveband ook weer onder de motorkap gelegd, dat scheelt ook weer zo’n 10% aan geluid.
Nou voor iets geheel anders;
Ik ben naar de APK geweest vandaag, en daar werd geconstateerd dat mijn wiellagers achter stuk zijn. Montagefout van mij : kan ik me niet voorstellen. Nouja de hele boel mag dus weer uit elkaar.
Oja, en een standaard lijstje met co afstelling, koplampbeeld afstelling en handremafstelling.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Nou voor iets geheel anders;
Ik ben naar de APK geweest vandaag, en daar werd geconstateerd dat mijn wiellagers achter stuk zijn. Montagefout van mij kan ik me niet voorstellen. Nouja de hele boel mag dus weer uit elkaar.
Oja, en een standaard lijstje met co afstelling, koplampbeeld afstelling en handremafstelling.
Nou ja zeg dat is wat met dat beestje Co mogen zij toch afstellen evenals de koplampen. Jij hebt daar geen aparatuur voor. Dus da’s voor hen. Nu die lagers nog. Waren die niet al stuk voor de remmen dat jij dat niet gehoord hebt : Ze kunnen heel erg zeiken over die lagers. Wanneer je ze niet voelt is het een punt van discussie Wanneer ze ze alleen horen kan het ook een aanlopende rem zijn en dat mag Nu ja twee nieuwe lagers en klaar is ze de rest is aan hen per slot. succes
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Feiko van Zon schreef:
Nou ja zeg dat is wat met dat beestje Co mogen zij toch afstellen evenals de koplampen. Jij hebt daar geen aparatuur voor. Dus da’s voor hen. Nu die lagers nog. Waren die niet al stuk voor de remmen dat jij dat niet gehoord hebt : Ze kunnen heel erg zeiken over die lagers. Wanneer je ze niet voelt is het een punt van discussie Wanneer ze ze alleen horen kan het ook een aanlopende rem zijn en dat mag Nu ja twee nieuwe lagers en klaar is ze de rest is aan hen per slot. succes
Feiko
Ik ben al weer wat tot rust gekomen Koplamp ga ik zelf een beetje in de juiste richting stellen (klopt echt helemaal niets van) en dan mogen ze daar definitief afgesteld worden. Co mag ik daar ook doen.
Ik vond net al een nieuw achterwiellager, dus ik hoef er nog maar eentje te kopen. Dat scheelt aardig wat geld!
Ik vraag me alleen af hoe zo’n lager officieel vervangen moet worden. Ik heb net even een oudijzer remtrommel uit elkaar gehaald, en het ziet er allemaal aardig simpel uit… Even kijken of de vraagbaak dit ook behandelt.
Oja, het wiellager links was duidelijk te horen, rechts begon ook te rommelen. Toen ik laatst de trommels er af had, heb ik de lagers nog gechekt, en eigelijk niets gehoord… Nouja. Ik geloof de keurmeester, want ik kon het ook horen.
Pluspunt: de Fusee pen links is gloednieuw, en de rechter pen viel nog net binnen de toleranties
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Makkelijkste is om zelf een speciaal stuk gereedschap te maken en dan met de pneumatsiche moerenklopper de boel los te rammen.
En dan je gereedschap weer te repareren en een nieuw lager weer vast rammen met de pneumayische moerenklopper. 10 kg-cm(bar) moet genoeg zijn om het los te krijgen en later weer vast.
Zelf dingetje maken is echt een uitkomst.
Succes
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Feiko van Zon schreef:Makkelijkste is om zelf een speciaal stuk gereedschap te maken en dan met de pneumatsiche moerenklopper de boel los te rammen.
En dan je gereedschap weer te repareren en een nieuw lager weer vast rammen met de pneumayische moerenklopper. 10 kg-cm(bar) moet genoeg zijn om het los te krijgen en later weer vast.
Zelf dingetje maken is echt een uitkomst.
SuccesFeiko
Het lager er uit halen lukt me ook wel (hoeft toch niet heel te blijven)
maar het vast zetten, bedoel je dat ik een soort van treksysteem moet maken om dat lager op zijn plek te trekken?
Ik had namelijk gehoopt dat het lager er al zo ver in wou, dat ik hem, door de grote ring (waar die plastic dop in zit) vast te draaien, op zijn plaats kon trekken.
Voor de montage van het lager neem ik aan dat ik kracht op de buitenste lagerring moet zetten, omdat ik anders het lager beschadig?
Ik ga nou even een trommel inspecteren die ik hier nog heb liggen, even rustigaan alle opties bekijken.
Oja, en ik ga nou eens een degelijke trommel-trekker maken, want dat gedoe met hamers/beitels/schroevendraaiers/breekijzers heb ik nou ook wel gehad.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Oja. Ik snap wat je bedoelt. Ik ga even iets bedenken om die lager in de trommel te trekken. Moet wel lukken met wat stukjes oude poelietrekker en wat plakken staal.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
ik zeg nix want anders krijg ik commentaar van feiko, maar het is mij altijd gewoon gelukt met huis tuin en keuken gereedschap. hamer en beiteltje (zo’n stompe, heet dat een drijvertje???) en een boormachine doen ook wonderen. lager zelf ging er op zich makkelijk in en uit.
douwe
dyanemaniac schreef:ik zeg nix want anders krijg ik commentaar van feiko, maar het is mij altijd gewoon gelukt met huis tuin en keuken gereedschap. hamer en beiteltje (zo’n stompe, heet dat een drijvertje???) en een boormachine doen ook wonderen. lager zelf ging er op zich makkelijk in en uit.
douwe
Natuurlijk kan het zo ook wel. Maar mocht ik makkelijk een tooltje kunnen maken, dan kan ik er vaker plezier van hebben. Ik zie net een voorbeeldafbeelding van zo’n tooltje in de folder van Mehari Club Cassis staan. Die gaan we dus maar eens schaamteloos namaken
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
GoofBlikscha schreef:Oja, en ik ga nou eens een degelijke trommel-trekker maken, want dat gedoe met hamers/beitels/schroevendraaiers/breekijzers heb ik nou ook wel gehad.
©Elmer
whahahahaha ik heb net ook zo iets in elkaar geklust
Simpel en effectief.
ik heb nou een trommel uit elkaar:
Dat tooltje linksboven heb ik gemaakt om de ring die het lager vastdrukt los te maken. Zit tooltje valt precies in de 2 uitsparingen van die ring, en ik heb er een moer 42?? opgelast, zodat ik met de luchtsleutel die ring los kan tikken.
Het lager zelf lag er zo uit, 3 tikjes met een hamer.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Dat tooltje linksboven heb ik gemaakt om de ring die het lager vastdrukt los te maken. Zit tooltje valt precies in de 2 uitsparingen van die ring, en ik heb er een moer 42?? opgelast, zodat ik met de luchtsleutel die ring los kan tikken.
Het lager zelf lag er zo uit, 3 tikjes met een hamer.
Dat bedoel ik Scheelt een hoop gehannes met pendrivers en centerpoints danwel botte beitels en dan nog niet echt lekker los willen als je pech hebt.
ja het kan allemaal met beitels enzo maar dit werkt veel prettigger en sneller. Je tijd voor het maken van gereedschap win je terug met het werken zonder geklooi.
@Douwe Je kan lang en vervelend willen klungelen en je kan snel en effectief werken net wat je leuker vindt fftopic En ja de keuze maken welke Korenwijn of hoe je het ook wilt schrijven het lekkerste is dat is wel een aantrekkelijk aanbod. Zei het niet dat de volgende dag je hoofd daar anders over denkt.
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
als je luchtgereedschap hebt wel. ik heb ervaring met speciale tooltjes (citroen) die juist afbraken etc. enfin er zijn meer wegen die naar rome leiden.
Achja, dit hulpstukje was ook versie 2.0 want versie 1.0 brak af . versie 2 is daarom wat groter, en van wat sterker materiaal gemaakt, en heeft zijn werk prima gedaan..
Het nieuwe lager zit alweer op zijn plek trouwens, en alles is al weer afgebouwd, het stelt allemaal niets voor eigelijk… Even voorzichtig het lager er in tikken (ik had nog een lagerstempel van de juiste diameter liggen) en klaar.
Morgen de andere kant, maar dan moet ik morgen eerst achter een lager aan.
Op het moment ben ik bezig de handrem af te stellen, wat ook wel een fijne klus is.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
De handrem is niet meer af te stellen. Steeds als ie goed staat kan ik 3x afremmen met de handrem, waarna ik hem uit het dash kan trekken.
Ook gieren de handremblokjes nou als een gek, en als ik de handrem onder het rijden lichtjes ‘aanzet’ dan remt de auto langzaam af, en zo ineens remt de auto sterk af naar rechts.
—> mag ik concluderen dat mijn handremblokjes op zijn? (of in iedergeval tot op het staal versleten zijn, want volgens de boeken ‘als de excentriek helemaal rond te draaien is moeten de blokjes vervangen worden’ is niet aan de orde )
Ik zou ook haast denken dat de hefboompjes misschien gesleten zijn, en dat die ‘doorslaan’ maar ik weet niet of dat wel mogelijk is, en dat verklaart het piepen niet..
Edit: zo op het oog lijken mijn handremblokjes nog redelijk dik te zijn, maar schijn bedriegt geloof ik, ik heb even een klauw van mijn 2cv bekeken, en daar was een blokje helemaal schuin afgesleten..
Edit 2: ik zie net dat handremblokjes maar 15 euro oid. kosten. Die bestel ik dan maar mooi met het lager mee
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Even de blokjes er uit gesloopt: jup die zijn stuk. Er zijn 2 blokjes waarvan de helft van het profiel weggebrokkeld is, en de andere 2 blokjes hebben veel barsten in het profiel zitten. Ze zijn nog wel 5mm dik, dus daarom zagen ze er niet ‘op’ uit…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993