Wolfman schreef:Ja zonder stroboscoop kom je er niet.
En bedoel je met die ijzertjes voeler maatjes?
toch aan de 123 gegaan, net gekocht bij Chyparse ..
alleen kut zeg de gradenboog vergeten morgen even terug ..
is het te doen met alleen een stroboscoop ?!
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Nee je kan geen graden aflezen zonder gradenboogje.
Maar voor een 123 heb je geen stoboscoop nodig.
Netjes volgens de gebruikershandleiding monteren. BDP zoeken, statisch teken op juiste aantal graden en dan draaien tot het groene lampje gaat branden.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Wolfman schreef:Nee je kan geen graden aflezen zonder gradenboogje.
Maar voor een 123 heb je geen stoboscoop nodig.Netjes volgens de gebruikershandleiding monteren. BDP zoeken, statisch teken op juiste aantal graden en dan draaien tot het groene lampje gaat branden.
statisch teken op juiste aantal graden ?, ben nog een leek .. haha
dus het is eigenlijk zo gepiepet met de 123, ik zou hem er dus zo in kunnen kwakken !, en zaterdag met een gerust nog naar de tour rit rijden
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
In de handleiding staat goed beschreven hoe je te werk moet gaan.
Je komt er zeker uit. Maar je hebt wel je gradenboogje nodig.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Wolfman schreef:In de handleiding staat goed beschreven hoe je te werk moet gaan.
Je komt er zeker uit. Maar je hebt wel je gradenboogje nodig.
dus alleen graden boogje en 123 ontsteking ?, zonder verdere speciale gereedschap ? .
morgen even een gradenboogje halen was iets van 23 euro.
bedankt nogmaals!
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gradenboogje schroef je efkes los van donor en geef je na gebruik weer terug.
123 is onderhoudsvrij, remember?
wat een drama voor een leek
stap 1:
ten eesrte de BDP bepaald (zonder boor van 6mm, kon het gaatje niet vinden trouwens, moest ergens onder de wisselstroom dynamo zitten).
stap 2:
streep gezet bij de 0 graden via de gradenboog, volgens mijn hoe ik niets te doen met min 69 qua verdraaien, als ik dit goed begreep ..
stap 3:
verwijderen oude ontsteking plaatsen nieuwe
stap 4:
rode draad aan de BAT aangesloten (zwart nog niet), contact aan de 123 klokgewijs draaien totdat ik de groene led zie branden.
stap 5:
zwarte draad aan de RUP zetten, bougies en bobine op de kap gezet
stap 6:
starten maar niet lopen ..
wat doe ik verkeerd?, ik hoor ook vak dat je de 123 kan instellen met een draaischijfe voor je type, maar heb dit niet kunnen vinden ..
en wat gebeurd er met de twee oude draadjes van de ontsteking?
kan het niet uitstaan ahhh
iemand nog een tip?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik ben ook een leek, maar naar mijn idee is die handleiding van de 123 niet echt moeilijk, maar moet je WEL lezen. Daar staat precies vermeld waar de standenschakelaar voor de diverse curves te vinden is en hoe je deze verstelt. Dus onderop de bodem van het apparaat met 5mm inbussleutel het doppie verwijderen en voila daar zie je de 16-standen schakelaar met keuze 0 t/m F. Zoek jouw motor op en stel het ding goed in. Doppie er weer op…..
Afhankelijk van het bouwjaar moet hij tot 05-1969 met DY -motor op A staan en na 05-1969 op standje B.
check it yourself: http://www.123ignition.nl/downloads/manuals/123DS.pdf
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Ik ben ook een leek, maar naar mijn idee is die handleiding van de 123 niet echt moeilijk, maar moet je WEL lezen. Daar staat precies vermeld waar de standenschakelaar voor de diverse curves te vinden is en hoe je deze verstelt. Dus onderop de bodem van het apparaat met 5mm inbussleutel het doppie verwijderen en voila daar zie je de 16-standen schakelaar met keuze 0 t/m F. Zoek jouw motor op en stel het ding goed in. Doppie er weer op…..
Afhankelijk van het bouwjaar moet hij tot 05-1969 met DY -motor op A staan en na 05-1969 op standje B.
check it yourself: http://www.123ignition.nl/downloads/manuals/123DS.pdf
vreemd zeker overheen gelezen, nu ik het weer lees zie ik het inderdaad staan, maar de auto zou toch gewoon moeten starten ongeacht de stand, alleen zou hij niet goed moeten lopen o.i.d. ?
maar goed staat nu idd op A !
als je de BDP heb bepaald, hoe zit het dan met het gradenboogje, je moet hem markeren bij 0 graden maar wat doe ik hier voor de rest mee? mijn auto is van 69.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je het BDP bepaald hebt; denk erom! dat gaat niet zomaar op het oog! verdraai je de motor tot het merkteken pak ‘m beet 6 graden voor de 0 staat. Dan je ontsteking verdraaien tot de LED brandt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Als je het BDP bepaald hebt; denk erom! dat gaat niet zomaar op het oog! verdraai je de motor tot het merkteken pak ‘m beet 6 graden voor de 0 staat. Dan je ontsteking verdraaien tot de LED brandt.
En juist hier raak ik de kluts kwijt .. met de graden wanneer en hoe of wat precies .. ik denk dat ik het wel op de sleuteldag even doe ..
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je de ontsteking niet 180 graden verkeerd staan (te vroeg of te laat dus)? Als je alleen naar BDP van de eerste cilinder kijkt, kan dat gebeuren en start ie natuurlijk nooit.
De tip is dan door het olievulgat in het kleppendeksel naar de kleppen van cilinder 1 kijken. Zo kan je zien of cilinder 1 aan het eind van de compressie- of aan het eind van de uitlaatslag staat terwijl je rotor naar cilinder 1 wijst…..
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik gok op bougi kabels verkeerd aangesloten!
oude draad tussen verdeler en bobine verwijderen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
lupolo schreef:wat een drama voor een leek
stap 1:
ten eesrte de BDP bepaald (zonder boor van 6mm, kon het gaatje niet vinden trouwens, moest ergens onder de wisselstroom dynamo zitten).stap 2:
streep gezet bij de 0 graden via de gradenboog, volgens mijn hoe ik niets te doen met min 69 qua verdraaien, als ik dit goed begreep ..
Volgens mij ga je mis.bij stap2. Ik denk dat je daar wel een aantal graden moet verschuiven. Het pinnetje is namelijk niet BDP bij modellen voor jul ‘71, maar zoveel graden ervoor. Jij gebruikt BDP en je hebt een model voor jul’71? Volgens mij gaat de handleiding ervan uit dat je zoveel graden voor BDP zit. Kun je lang over nadenken, maar gebruik maar gewoon het pennetje. Dan volg je preceis de handleiding, weet je zeker dat je goed zit.
De gradenboog kun je alsnog op BDP afstrepen, dit als je de onsteking precies wilt afstemmen.
Maar goed, als ie een paar graden mis staat, moet ie denk ik nog net aanslaan. Kortom, eerst tip van Boogaard en DriverD volgen (zijn ietsje pietsje fundementeler…)
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Wat dacht je trouwens van een basiscursus van de club, lekker in Frankrijk?
Heb ik ook gedaan, maar dat was in Drachten (Blikwerk). ...ook leuk…