Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
V-Power zorgt er ook voor dat al het vuil uit je motor verdwijnt
dus een grotere moterinhoud dus meer vermogen
ik heb wel is iets gelezen van een test daar hadden ze 2 cilinders zoveel uur laten draaien
de ene cilinder om normale bezine
en de andere cilinder op V-Power
het resultaat na de zoveel uur de V-Power kant helemaal schoon en de normale bezine kant vies.
dus uit eindelijk zou het je ook op het onderhoud van je motor kunnen gaan besparen.
verder is zou V-Power ook minder schadelijke uitstoot moeten gegeven (norm van 2008 als ik met niet vergis)
over een aantal jaar zal alle bezine daar op aangepast gaan worden
het komt er allemaal op neer dat je meer km op een liter rijdt met V-Power.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Allemaal erg leuk en mooi, ik blijf toch lekker vieze diesel tanken bij de Tango en de Tinq/ Shell-Express. Alleen de allerlaatste keer heb ik in Duitsland (ja, daar kom ik graag, heb verder ook niets met Frankrijk) Biodiesel getankt, maar ook daar geen negatieve effecten van gemerkt. Verbruik nagenoeg hetzelfde, en de Oberhausen-strecke deed ze toch ook weer met max. 180 km/h op de teller. Niet gek voor een 13 jaar oude turbodiesel met 350.000 km op de klok.
Ik geloof onmiddelijk dat producten als V-power goed zijn voor het milieu, maar dan zou ik als overheid zo’n leverancier gewoon verplichten dit standaard te leveren voor de gebruikelijke prijzen. Nu wordt dit initiatief aan de consument over gelaten, en die kijkt toch (terecht!! in deze tijden) vooral eerst naar zijn/ haar portemonnee.
Nee, als ze echt hart voor het milieu hebben moeten ze maar eens wat meer werk gaan maken van plantaardige brandstoffen als Biodiesel, PPO en (m)ethanol (zeg maar die gestookte alcohol, weet niet of het nou methanol of ethanol is)
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
als mensen echt naar hun portomonee kijken
als je met V-Power meer kilometers op een tank rijdt kan je uiteindelijk goedkoper uit zijn, zeker als het ook nog is een keer goed is voor je (moderene) motor.
dus uiteindelijk zou je op je onderhouds kosten ook nog kunnen besparen
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Het is trouwens ethanol, heb het ff opgezocht.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Heb een half dagje gelezen. Kan allebei . Methanol moet je alleen mee uitkijken, want het is nogal bijtend spul. Een amerikaans bedrijf heeft een testvloot met Methanol autos gehad, alle benzine delen uitgevoerd in RVS tegen de corrosie. Ethanol is veel eenvoudiger, half Brazilië rijdt er op. Verbruik is ongeveer 30% hoger, vermogen ongeveer 5% hoger. Met de programmeerbare injectie die ik toch al van plan ben voor m’n CX, lijkt het er op dat je met wat software aanpassingen er zo op kan rijden. Enige is dat je liefst de ontsteking wat vervroegt, omdat ethanol RON 110 is. Dat wordt alleen wel wat lastig met de standaard CX ontstekingscomputer, maar dit kan opgevangen worden door de compressie/turbodruk te verhogen. Gezien de landbouw overschotten zijn er niet hele goede argumenten waarom slaolie en methanol niet op grote schaal wordt ingezet, lijkt het op eerste gezicht. Ik ga er misschien nog wel wat mee experimenteren. Het feit dat het zo’n hoog RON getal heeft betekent dat ik dan m’n turbodruk nog veel verder zou kunnen verhogen zonder gevaar voor pingelen ... en nog CO2 neutraal ook . Met de huidige accijns verbaast het me eigenlijk een beetje dat er niet net zoveel door mensen wordt geexperimenteerd met ethanol als met slaolie… Ook ethanol is echt veel en veel goedkoper dan 1.30 per liter namelijk.
http://www.energie.nl/index2.html?evn/1996/evn96t064.html
En nog mooier… je kan het zelf maken . Weg met de olie hegemonie.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Precies!! Ik dacht zelfs ergens gezien te hebben dat de klopvastheid van ethanol op 113 RON ligt, nog hoger dan LPG dus!!! Vraag is natuurlijk wel in hoeverre je motor de hogere belasting qua constructie aan kan als je deze hogere klopvastheid wil vertalen in hogere prestaties. Maar als ik je posts van de afgelopen tijd goed heb gelezen heb je daar zelf veel meer inzicht in dan ikzelf.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach, ik weet niet of je het helemaal kan benutten, maar het is een veilig gevoel om te weten dat kloppen een uitermate onwaarschijnlijke bijwerking is op ethanol.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Het feit dat het zo’n hoog RON getal heeft betekent dat ik dan m’n turbodruk nog veel verder zou kunnen verhogen zonder gevaar voor pingelen ... en nog CO2 neutraal ook .
Vergeet je niet dat je dan een armer mengsel hebt?
Om de turbodruk goed te verhogen, schaf je bijv. PBV (power boost valve), boostcontroller en Fuel cut aan
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja er zijn nog wat haken en ogen, je moet een programeerbare injectie hebben om voldoende ethanol in te kunnen spuiten. Maar zo’n Power Boost Valve ben ik zowiezo aan het overwegen ja. Hij schijnt dan wat sneller te reageren op het gaspedaal, wat nooit weg is natuurlijk.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Een power boost valve zorgt voor meer benzine.
Je zou ook grotere injectors kunnen overwegen.
Het is erg belangrijk dat je genoeg benzine(druk) hebt, dan kun je namelijk veilig je turbodruk omhoog gooien. Risico van oververhitting is dan kleiner.
Een fuelcut zorgt dat je in de 1ste 2 versnelling een lagere turbodruk hebt ofzo, waardoor je normaal kunt wegrijden. En de motor niet te veel te verduren krijgt.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Wat ik van de power boost valve begrepen heb is het voornamelijk een kwestie van in staat zijn sneller mee te reageren met adequate druk bij acceratie. Zo’n fuel cut wordt ooit misschien wel nuttig… een mijn GtiT kan nou in z’n 1 en 2 nauwelijks het vermogen goed op de weg krijgen. Om het mengsel ook bij hogere turbodrukken goed rijk te houden denk ik dat ik toch liever in een keer overstap naar een programeerbare injectie zoals een megasquirt, dan weet ik tenminste precies wat er gebeurt (en mogelijk kan ik gelijk het Ethanol idee uitvoeren), dat is dan denk ik ook het moment om met injector grootte te gaan werken, als ik dat ga doen. Maar in totaal zijn alle plannen dingen die jaren gaan duren voordat ik alles helemaal naar wens heb. Ben al blij dat ik vermoedelijk een hydraulische koppelling te pakken heb. Ook even binnenkort toch maar een keer op de bank zetten om te kijken of iemand al met de turbodruk gespeeld heeft. Lijkt er wel een beetje op.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Er wordt al tijden met 2cv’s gereden op ethanol in Zweden en in NL:
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik moet niets hebben van de verkooppraatjes van Shell met hun V-Power
maar… ik tank het nu wel!
Dat komt gewoon omdat Super 98 van de markt is gehaald, de V-Power met octaangetal 97 prima voldoet en goedkoper is, en de motor van mijn Digit benzine met een octaangetal van minimaal 96 nodig heeft.
Overigens ben ik niet bang voor vuile benzine want hee, ik heb een carburateur.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
ZX1.4i schreef:sans-pareil schreef:Ik ga in principe voor mooie zwavelhoudende super 98 ongelood in de GtiT. Dat zwavel schijnen je injectoren af en toe nodig te hebben om goed schoon te blijven.
Inderdaad, mijn ZX snorde rustiger nadat ik de tank eens in de zoveel tijd in Belgie bij de Total volgooide, de injector werd een stuk stiller.
Shell-V Power maakte de motor wel pittiger, maar de injector maakte wel iets meer kabaal.
Injector horen?
Wat hoor je dan? Hoe luister je?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY